اثربخشی آموزش حل مسئله و آموزش صبر بر راهبردهای یادگیری دانشآموزان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 21، 1402، صفحه 21-33 اصل مقاله (704.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2023.27174.2537 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد خرمائی* 1؛ آرزو فرخ تقی آبادی2؛ سید مهدی پورسید3 | ||
1دانشیار، بخش روانشناسی تربیتی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد، بخش روانشناسی تربیتی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: عوامل مختلفی بر راهبردهای یادگیری فراگیران مؤثر است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش حل مسئله و آموزش صبر بر راهبردهای یادگیری دانشآموزان انجام شد. روش: طرح تحقیق نیمه آزمایشی با طرح گروه کنترل نابرابر بود. برای انتخاب شرکتکنندگان از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد به این صورت که ابتدا از بین مدارس شهرستان ابرکوه به روش در دسترس سه مدرسه انتخابشده و دانشآموزان کلاس ششم این مدارس با انتصاب تصادفی در سه گروه آموزش حل مسئله، آموزش صبر و گروه کنترل قرار گرفتند (هر گروه 30 نفر). برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی راهبردهای یادگیری چن (2002) استفاده شد. در این پژوهش آموزش صبر و آموزش حل مسئله در گروههای آزمایش اجرا گردید. دادههای حاصله به روش تحلیل واریانس یک متغیره (ANOVA) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش حل مسئله بر راهبردهای یادگیری دانشآموزان تأثیر مثبت دارد (p<0.0001). همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش صبر بر راهبردهای یادگیری تأثیر مثبت دارد (p<0.0001). نتیجه گیری: استفاده از راهبردهای یادگیری در دانشآموزان، با آموزش حل مسئله و آموزش صبر میسر است و به دنبال آن، عملکرد تحصیلی دانشآموزان را میتوان بهبود بخشید. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش حل مسئله؛ آموزش صبر؛ راهبردهای یادگیری | ||
مراجع | ||
Arabzadeh, M., Kadivar, P., & Delavar, A. (2015). The Effects of Teaching Self-Regulated Learning Strategy on Students’ Social Problem Solving. Social Cognition, 3, 71-82. [In Persian]
Babazadeh, Z., Mojaver, S., & Fathi, K. (2021). Investigating the effect of problem-solving training on self-concept, self-esteem and self-regulation of students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 11(1), 6-19. [In Persian] https://doi.org/10.22098/JLD.2021.7340.1786
Dai, X., & Fishbach, A. (2013). When waiting to choose increases patience. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 121, 256-266. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2013.01.007
D'zurilla, T. J., & Goldfried, M. R. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of abnormal psychology, 78(1), 107-126. https://doi.org/10.1037/h0031360
Firouzbakht, S., Fooladchang, M., & Tabatabaei, F. (2015). The study of the effectiveness of problem-based learning on academic performance, motivational beliefs and self-regulated learning strategies in gifted high school girls. Journal of Education Study, 1(1), 86-98. [In Persian]
Garibi, H., & Bahari Zar, K. (2015). The effectiveness of problem solving training on Sstudents’math anxietyand self-regulation. Journal of Instruction and Evaluation, 8(32), 61-78. [In Persian]
Gazidari, E., Gholamali Lavasani, M., & Ejei, J. (2016). The Relationship between Academic Identity and Self-Regulation Learning Strategies with Academic Procrastinate Students. Journal of Psychology, 19(4), 346-362. [In Persian]
Jalili, A., Hejazi, M., Entesar Foumani, G., & Morovati, Z. (2018). The Relationship between Meta-Cognition and Academic Performance with Mediation Role of Problem Solving. Quarterly Journal of Child Mental Health, 5(1), 80-91. [In Persian]
Khormaie, F., & Farmani, A. (2015). Surveying the role of big five personality factors in prediction of patience and its components in students. Clinical Psychology & Personality, 12(2), 11-24. [In Persian]
Khormaie, F., Farmani, A., & Soltani, E. (2014). Investigating th prediction role of patience as a moral construct and personality Ccharacteristics in the hopelessness of university students. Quarterly Journal of Medical Ethics, 8(28), 167-199. [In Persian] https://doi.org/10.22037/mej.v8i28.6564
Khormaei, F., Zareie, F., Mahdiyar, M., & Farmani, A. (2014). Role of patience and its components as moral constructs in predicting hope among university students. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 7(3), 58-68. [In Persian]
Losenno, K. M., Muis, K. R., Munzar, B., Denton, C. A., & Perry, N. E. (2020). The dynamic roles of cognitive reappraisal and self-regulated learning during mathematics problem solving: A mixed methods investigation. Contemporary Educational Psychology, 61, 10-18. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101869
Masoudnia, E. (2008). Perceived self-efficacy and coping strategies in stressful situations. Iranian Journal of Psychiatry & Clinical Psychology, 13(4), 405-415. [In Persian]
Mesrabadi, J., & Erfani adab, E. (2015). Meta-analysis of the relationship between learning strategies and academic achievement. Journal of Cognitive Strategies in Learning, 2(2), 97-118. [In Persian]
Moradi, M., & Aghdasi, A. N. (2015). Investigating the effectiveness of teaching critical thinking and problem solving skills on self-regulation strategies and academic progress of middle school students in District 1 of Tabriz. Journal of Woman & Study of Family, 8(28), 129-144. [In Persian]
Rahimi, F. (2015). Comparing the effectiveness of teaching self-regulation learning strategies and teaching patience on students' academic procrastination. Master's thesis, Shiraz University. [In Persian]
Raisi, B., & Kikha, A. (2017). The role of self-regulated learning strategies and motivational beliefs on the academic performance of male secondary school students in Zahedan. Psychological studies and educational sciences, 20, 1-22. [In Persian]
Rosati, A. G., Stevens, J. R., Hare, B., & Hauser, M. D. (2007). The evolutionary origins of human patience: Temporal preferences in chimpan zees, bonobos, and human adults. Current Biology, 17(19), 1663-1668. https://doi.org/10.1016/j.cub.2007.08.033
Shahbazi, S., Hazrati, M., Moattari, M., & Heidari, M. (2012). Training problem solving skills and its effect on emotional intelligence of nursing students of Shiraz. Iranian Journal of Medical Education, 12(1), 67-76. [In Persian]
Schnitker, S. (2012). An examination of patience and well-being. The Journal of Positive Psychology, 7(4), 263-280. https://doi.org/10.1080/17439760.2012.697185
Semrud, G., & clikemen, H. (2006). Neuropsychological aspects for evaluating disabilities. Journal of Educational Psychology, 38(6), 563-568. https://doi.org/10.1177/00222194050380061301
Shokar, G. S., Shokar, N. K., Romero, C. M., & Bulik, R. J. (2002). Self-directed learning: looking at outcomes with medical students. Medical Student Education, 34(3), 197-200.
Twerski, R. A., & Schwartz, U. (2005). Positive parenting. NY: Pearson Company Inc.
Weinstein, C. E., Husman, J., & Dierking, D. R. (2000). Self-regulation interventions with a focus on learning strategies. Handbook of self-regulation, 22, 727-747. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50051-2
Zare, H., & Farmani, A. (2017). The role of patience components in predicting learning approaches with the mediating role of cognitive flexibility. Educational Psychology, 13(45), 1-20. [In Persian] https://doi.org/10.22054/jep.2017.8141
Zera'at Z., & Ghafourian, A. R. (2009). Effectiveness of problem solving skill teaching on students' educational self thought. Journal of Education Strategies, 2(1), 23-26. [In Persian]
Zimmerman, B. J. (2001). Self-regulation differences during athletic practice by experts, non-experts, and novices. Journal of Applied Sport Psychology, 13(2), 185-206. https://doi.org/10.1080/104132001753149883
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,027 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 613 |