
Number of Journals | 22 |
Number of Issues | 495 |
Number of Articles | 5,172 |
Article View | 9,618,755 |
PDF Download | 6,326,480 |
Meta-Analysis of the Relationship Between Learning Strategies and Academic Achievement | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
Article 7, Volume 2, Issue 2, August 2014, Pages 97-118 PDF (512.54 K) | ||
Document Type: Research Article | ||
Authors | ||
javad mesrabadi* ; elham erfani abab | ||
Abstract | ||
Introduction:There are multiple and sometimes conflicting research studies on the relationships between learning strategies and academic achievement that highlight a need for mixed research study in this area. This meta-analysis was implemented to determine the accumulative effect size of the relationship between learning strategies and academic achievement measures. Method: The population of this meta-analysis was available published research studies relating on learning strategies and academic achievement in Iran educational context,published from 1990 to 2010. Based on the defined inclusion and exclusion criteria as well as sensitivity analysis almost 105 effect size on 270 primary research were investigated. Results:Random-effects model was appropriate because the heterogeneity analysis results and the accumulative effect size of relationship between learning strategies and academic achievement were large with Cohen's criteria (0.63). The results showed that the effect size of cognitive - metacognitive strategies is greater than the individual effect size. Furthermore, it was found that the differential studies had greater effect sizes than corelational studies.In addition, the effect size between variables among girls was twice than this among males. Also, results showed that the maximum effect sizehas been observed in problem solving dependent variables, reading comprehension and science rather than total educational achievement score or an unknown dependent variable. Conclusion: Generally, it can be stated that learning strategies of different types (cognitive or metacognitive), in all studies (experimental or correlational), in all learners (male and female) have the significant impact on learners’ learning of different subjects (science, problem solving, reading comprehension, and so on and so forth). | ||
Keywords | ||
Meta-analysis; Learning strategies and cognitive strategies; Academic achievement | ||
References | ||
آچاک، عثمان (1385)؛ بررسی میزان استفاده از راهبردهای یادگیری و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان موفق و ناموفق استان کردستان. طرح پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. احمدی، محمدسعید (1385)؛ تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر توانایی حل مسئله ریاضی دانشآموزان دختر و پسر منطقه انگوران استان زنجان. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی. اسلامی، اسماعیل (1389)؛ رابطه سبکهای شناختی و فراشناختی با عملکرد ریاضی در دانشآموزان اول متوسطه. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران. باعزت، فرشته (1376)؛ بررسی تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری در حافظه کودکان عقبمانده ذهنی خفیف. فصلنامه روانشناسی، 4: 330 – 348. پرویز، کوروش (1384)؛ بررسی راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان شهری و روستایی مقطع متوسطه . پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی. جوادی، هادی (1383)؛ بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی پسختام در میزان پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانشآموزان دختر و پسر سال اول دبیرستانهای شهرستان آبیک، قزوین. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. خانمحمدی، نعمتاله (1384)؛ بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودنظم داده شده و باورهای انگیزشی با خلاقیت و عملکرد دانش آموزان سال سوم هنرستانهای ابهر در دروس مهارتی در سال83-1382. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز. دستا، مهدی (1389)؛ نقش اهداف پیشرفت و راهبردهای خود تنظیمی در عملکرد حل مسائل ریاضی و عملکرد ریاضی دانش آموزان پایه اول دبیرستان شهر یزد. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران. رضایی، اکبر و سیف، علیاکبر (1384)؛ نقش باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و جنسیت در عملکرد تحصیلی. فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره21(4): 86-44. سیف، علیاکبر (1389)؛ روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش(ویرایش ششم). تهران: دوران. سیف، علی اکبر و مصرآبادی، جواد (1382)؛ مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر یادداری ، درک مطلب و سرعت خواندن. فصلنامه تعلیم وتربیت. شماره، 74: 54-37. شعبانی، صونا (1386)؛ بررسی رابطه فراشناخت و ادراک یادگیری زبانانگلیسی با عملکرد درس زبانانگلیسی در دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی شهرستان مراغه در سال تحصیلی1387. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی. صالحی، رضا (1380)؛ مطالعه رابطه فراشناخت و ادراک یادگیری با عملکرد زبانانگلیسی بین مراکز پیشدانشگاهی شهرسـتان یزد در سال 79-1378. پایاننـامه کارشناسیارشد، دانشکـده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیتمعلم تهران. صداقت، مریم (1389)؛ نقش راهـبردهای یادگیری خودتـنظیم در رابطـه اهداف، ادراکـات و گرایـشهای فکری دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی. رساله دکترا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی. طلوع تکمیلیترابی، نادره (1382)؛ بررسی اثر بخش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر میزان یادگیری خودگردان دانشآموزان کلاس پنجم ابتدایی شهر تهران. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی. عشورنژاد، فاطمه (1385)؛ بررسی روابط ساختاری خود پنداره، یادگیری خود تنظیمی و موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی. کارشکی، حسین (1379)؛ تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر عملکرد درک مطلب دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستان منطقه 11 تهران. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران. کرمی، ابوالفضل (1382)؛ تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطه این راهبردها با پیشرفت تحصیلی. رساله دکترا، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی. کریمیسوق، علیحسن (1388)؛ مقایسه میزان استفاده دانشآموزان مقطع متوسطه مراکز آموزش از راه دور ایران از راهبردهای یادگیری زبانخارجی بر اساس جنس، پایه و توانایی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی. گلیدیزج، اسفندیار (1384)؛ بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری و خلاقیت در بین دانشآموزان دوم متوسطه شهرستان مینودشت. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی. لکزاد، کبری (1377)؛ تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی (پسختام) بر درک مطلب، سرعت یادگیری و عملکرد خواندن دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی. متولی، سیدمحمد (1376)؛ بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان کلاسهای اول دبیرستان دخترانه شهرستان فردوس. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی. مشهدیمیقانی، فریده (1375)؛ بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مطالعه بر درک مطلب و سرعت خواندن دانشآموزان دختر مقاطع راهنمایی و متوسطه. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران. مصطفایی، علی (1387)؛ بررسی اثر بخش آموزش مولفههای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی مبتنی بر مدل پنتریچ بر خودکارآمدی، منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه سوم دبیرستان. رساله دکترا، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی. معصومی، علیمدد (1386)؛ مقایسه تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی و ترکیبی بر میزان یادگیری دانشجویان رشته آموزش ابتدایی در درس رسانههای آموزشی مقطع کاردانی مرکز تربیتمعلم شهید رجایی قزوین. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی. موسوینژاد، عبدالمحمد (1376)؛ بررسی رابطه باورهای انگیزش و راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم راهنمایی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران. هـادیان، مهدی (1388)؛ رابطه اهداف پیشرفت، راهبردهای فـراشناختی و خود ناتوانسازی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهر طبس. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران. هومن، حیدرعلی (1387)؛ راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش علمی. تهران: سمت. یعقوبخانی غیاثوند، مرضیه (1384)؛ مقایسه راهبردهای یادگیری و مطالعه در دانشآموزان ضعیف و قوی دوره دبیرستان شهر قزوین. طرح پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T. and Rothstein, H. R. (2009); Introduction to Meta-Analysis. John Wiley & Sons, Ltd, UK.
Charlotte, D., Gerhard, B. and Hans-Peter, L. (2008); HowPrimary school students learning sterategies most effectively? A meta analysis on self-regulation training programmers. Educational Research Review. 3: 101-129.
Cohen, J. (1988); Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (Second ed). Hillsdale, N J: Lawrence Erlbaum Associates.
Colorado, J. T. (2006); The relationship of self- regulated learning and academic performance in an online course environment. Doctoral dissertation, faculty of the graduate school of the university of Kansas retrieved April30, from http://proquest.uni.com/dissertation/
Countinho, S. (2008); self –efficacy,metacognition,and performance. North American
Cuixin, P. (2012); Self-Regulated Learning Behavior of College Students of Science and Their Academic Achievement. Physics Procedia, 33, 1446 – 1450.
Dermitzaki, I., Leondari, A. and Goudas, M. (2009); Ralation between youngstudents' stretegicbehaviours, domain-specific self concept, andperformance in a problemsolving. Learning and Instruction, 19: 144- 157.
Dignath, C., Buettner, G. and Langfeldt, H. (2008); How can primary school students learn self-regulated learning strategies most effectively? A meta-analysis on self-regulation training programs, Educational Research Review, 3: 101–129.
Gordon, W. I. (2009); A factor analysis study of the self regulated learning inventory. From: http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000 019b/80/14/d2/38.pdf.
Hall, R. (1999); The organization and development of discursivepractices for “having a theory”.Discourse Processes, 27(2): 187-218.
Henk, V. and Graaff, E. (2004); Developing metacognition: abasis for active learning,European Journal of Engineering Education, vol 29: 543-548.
Higgins, J. P. T., Thompson, S. G., Deeks, J. J. and Altman, D. G. (2003); Measuring inconsistency in meta-analyses. British Medical Journal 327: 557-560
Hoek, D., Eden, P. and Terwel, J. (1997); The effects of integrated social andcognitive strategy instruction on the mathematics achievement in secondary education,learningand instruction, 9: 427-488.
Joo, Y. J., Bong, M. and Cho, H. J. (2000); Self- efficacy for self – regulated learning, academic self efficacy, and internet self efficacy in web- based instruction. Educational Technology Research and Development, 48(2): 5-17.
Kesisi, S. and Erdogan, A. (2009); Predicting college students’ mathematics anxiety by motivational beliefs and self-regulated learning strategies. College Student Journal, 43: 631-639.
Royanto, L. R. M. (2012); The Effect of An Intervention Program Based on Scaffolding to Improve Metacognitive Strategies in Reading: A Study of Year 3 Elementary School Students in Jakarta. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69: 1601-1609.
Samadi, M. and Davaii, M. (2012); A case study of the predicting power of cognitive, metacognitive and motivational strategies in girl students' achievements. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 32: 380-384.
Seifert, K. L. (1991); Educational psychology (2th ed) . Boston.,Haunghton Mifflincompany
Sharaw, H. (2006); the effects of gender of grade level on the motivational need of achievement. Journal Of Family And Consumer Sciences Education, 23(2): 19-26.
Teong, S. K. (2003); The effect of metacognitive training on mathematical word problem solving, Journal of computer assisted learning, 19: 46-55.
Tuncer, U. (2009); How do monolingual and bilingual language learners differ in use of learning strategies while learning a foreign language? Social and Behavioral Sciences, 1: 852-856.
Valkyrie, K. T. (2006); Self regulated learning, an examination cognitive, resource management, metacognitive component and academic outcome with open a demission community college student .Doctoral dissertation. University of Houston.
Weinstein, C. E., Husman, J. and Dierking, D. R. (2000); Self -regulation interventions with a focus on learning strategies. New York: Academic Press.
Wells, A. (2009); metacognitive therapy for anxiety and depression. New York: the Guilford press.
Wiley, B. and guss, C. D. (2007); Meta cognition of problem – solving strategies in Brazil, India, and the United States. Journal of Cognition and Culture, 7(1-2): 1-25.
Yaghobkhani Ghiasvand., M. (2010); Relationship between learning strategies and academic achievement; based on information processing approach. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5: 1033–1036.
Yip, M. C. W. (2007); Differences in learning and strategies between high and low achieving university students: a Hong Kong study. Educational Psychology, 27(5): 597-606.
Zimmerman, B., and Pouns, N. (1990); Student Differences in Self-regulated Learning. Journal of educational psychology, 82(1): 51-59.
| ||
Statistics Article View: 6,888 PDF Download: 3,541 |