گفتمانکاوی نامههای امام علی(ع) به معاویه بر اساس رویکرد وندایک | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 38، شهریور 1401، صفحه 1-21 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2022.26231.2811 | ||
نویسندگان | ||
زهرا افضلی* 1؛ مریم سادات غیاثیان2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران | ||
2دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تحلیل گفتمان انتقادی (تگفا) یکی از رویکردهای جدید تحلیل گفتمان است که بر اساس آن عوامل فرازبانی همچون قدرت، تاریخ و ایدئولوژی مورد بررسی قرار میگیرد. این رویکرد در نیمهدوم قرن بیستم به همت برخی از اندیشمندان و نظریهپردازان علم زبانشناسی شکل گرفت. تئون وندایک از جمله افراد برجسته و از پیشگامان مطالعه و پژوهش در زمینه تگفاست. به عقیده او ایدئولوژی در گفتمان میتواند از طریق راهکارهایی به نام مربع ایدئولوژیکی بازنمایی شود که مبنای این راهکارها، وجود تقابلهای دوگانه میان گروه خودی و غیرخودی است. گفتمان امام علی(ع) در نامههایش خطاب به معاویه از چنین ویژگی برخوردار است که میتوان آن را بر اساس رویکرد وندایک و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مورد کاوش قرار داد. این پژوهش از آن جهت حائز اهمیت است که در آن ایدئولوژی دو تفکر متقابل در تاریخ اسلام، از طریق روش تگفا برای مخاطب تشریح میگردد. یافتهها بیانگر آن است که ایدئولوژی امام علی (ع) و معاویه منجر به قطببندی میان دو گروه و به عبارت دیگر تقابل «ما» و «آنها» گردیده است این در حالی است که با تبیین وجوه اختلاف دو گروه در هویت، اعضاء و اعمال جایگاه گروه خودی (ما) اعتلا و جایگاه گروه غیر خودی (آنها) تنزل یافته است. علاوه بر این شرافت نسب، خلوص، ایمان به خدا، معاشرت با نیکان و شجاعت به عنوان مهمترین نکات مثبت «ما» و نفاق، کفر، معاشرت با بدان و پیروی از شیطان به عنوان مهمترین نکات منفی «آنها» در گفتمان امام علی(ع) بازنمایی گردیده است. همچنین به نظر میرسد که ایدئولوژی امام علی (ع) یعنی «اعتقاد راستین به دین اسلام» و ایدئولوژی معاویه یعنی«انحراف از دین اسلام» در نتیجه تقابل آن دو متجلی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل گفتمان انتقادی؛ تئون وندایک؛ مربع ایدئولوژیک؛ نامههای نهجالبلاغه؛ امام علی(ع)؛ معاویه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 378 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 370 |