نهادهای انتخاباتی و مشکل منبع مشاع در بودجهریزی عمرانی کشور | ||
فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 12، اسفند 1393، صفحه 1-31 اصل مقاله (717.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید ملک الساداتی* 1؛ مصطفی سلیمی فر2؛ محمدرضا لطفعلی پور2؛ هادی قوامی1 | ||
1استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استاد گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
اضافه برداشت از منابع بودجه برای اجرای سیاستهای منافع خاص، وقتی به یک الگوی رفتاری تبدیل گردد، پدیدهای را سبب میشود که از آن تحت عنوان «مشکل منبع مشاع» نام میبرند. این مقاله مشکل منبع مشاع در بودجهریزی عمرانی کشور را از زاویه نقش نهادهای انتخاباتی به عنوان قواعد حاکم بر رفتار نمایندگان مجلس که در حقیقت یکی از مهمترین گروههای تأثیرگذار بر تخصیص بودجه هستند، تحلیل میکند. پرسش اصلی تحقیق پیش رو این است که ادغام حوزههای انتخابیه هر استان (استانی شدن انتخابات مجلس)، چه تأثیری بر انگیزه نمایندگان مجلس در پیگیری طرحهای عمرانی ملی و منطقهای و به تبع آن مشکل منبع مشاع در بودجهریزی عمرانی خواهد داشت؟ برای تحلیل مسئله فوق در این مقاله با استفاده از یک مدل بهینهیابی ریاضی، میزان انحراف تخصیص منابع از وضعیت بهینه اجتماعی، در شرایط قبل و بعد از استانی شدن انتخابات مجلس استخراج شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در مجموع با ایجاد این تغییر نهادی: 1) مشکل منبع مشاع کاهش خواهد یافت. 2) انگیزه نمایندگان برای تدارک طرحهای عمرانی ملی افزایش خواهد یافت. 3) پاسخگویی نسبت به حوزههای انتخابیه کاهش خواهد یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
مشکل منبع مشاع؛ بودجه عمرانی؛ نهادهای انتخاباتی؛ استانیشدن انتخابات مجلس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,613 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,220 |