ساخت و هنجاریابی آزمون گرایش به یادگیری دانش نوین در میان کارکنان بانک مسکن | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2، شهریور 1393، صفحه 49-65 اصل مقاله (697.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
خسرو رشید* | ||
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
هدف: این بررسی ساخت و هنجاریابی آزمونی مناسب برای اندازهگیری میزان گرایش به یادگیری براساس نظریههای موجود و فرهنگ بومی بوده است. روش: پس از بررسی مبانی نظری و نیز مصاحبه با برخی از کارشناسان و دانشجویان فهرستی از رفتارهایی که برای اندازهگیری ویژگی مورد نظر مناسب تشخیص داده شدند فراهم شدند و بهصورت یک پرسشنامه درآمدند. در نوشتن گویهها تلاش بر این بود که محتوا و شکل ظاهری آنها براساس فرهنگ بومی باشد. پس از یک اجرای اولیه و برطرف کردن مشکلات آزمون با تغییر برخی جملهها و حذف برخی از گویههای نامناسب، آزمون پایانی آماده شد و بر روی 1176 نفر از کارکنان بانک مسکن در سراسر ایران اجرا گردید. برای تحلیل دادههای پژوهش، در کنار روشهای توصیفی از ضریب همبستگی پیرسون، آزمونهای کرویت بارتلت، کفایت نمونهبرداری (KMO)، آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس و تحلیل عاملی تأییدی (سازه) با نرمافزار لیزرل بهکار گرفته شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که آزمون ساخته شده چهار عامل خوشایندی، ارزشمندی، باورهای مربوط به یادگیری و نگرشهای مربوط به دانش نوین را میسنجد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 918/0 بود. همچنین میانگین و انحراف معیار آزمون ساخته شده بهترتیب برابر با 05/94 و 8/18 بود. نتیجه گیری: با توجه به میزان اعتبار و روایی به دست آمده، پرسشنامه اندازهگیری گرایش به یــادگیری ابزاری مناسب برای اندازهگیری این ویژگی است. | ||
کلیدواژهها | ||
گـرایش به یـادگیری؛ روایی؛ پایایی؛ تحلیل عاملی؛ بانک مسکن | ||
مراجع | ||
اسپکتور، پل (1389)؛ روانشناسی صنعتی و سازمانی (برگردان شهناز محمدی)، تهران، ارسباران. ال لیج، نانسی، سی بارت، کارن و ای مورگان، جورج (1387)؛ گزارشنویسی و تفسیر نتایج SPSS در پژوهش (برگردان بهرام یوسفی؛ کمیل دشتی؛ وریا طهماسبی)(تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی: 2006)، انتشارات دانشگاه رازی کرمانشاه. تیفین، ژورف و مک گورمیک، ا. ژ (1387)؛ روان شناسی صنعتی(برگردان محمدحسین سروری)، تهران، بعثت. ریو، جان. مارشال (1390)؛ انگیزش و هیجان(برگردان یحیی سیدمحمدی)، تهران، نشر ویرایش. شولتز، دوان (1388)؛ نظریههای شخصیت(برگردان کریمی و همکاران)، تهران، ارسباران. مهداد، علی (1387)؛ روانشناسی صنعتی و سازمانی، تهران، نشر جنگل. هومن، حیدرعلی (1387)؛ مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل، تهران: سمت. Cole, Michael. S. Harris, Stanley. G. Field, Hubert. S. (2004); Stages of Learning Motivation: Development and Validation of a Measure, Journal of applied social psychology: 347(7): 1421-1456.
Corsini, Raymond. J. (2002); Dictionary of Psychology, New York: Brunner-Routledge.
Shih, Ching-Chun and Gamon, Julia. (2001); Web-Based Learning: Relationship among student motivation, attitude, learning styles, and achievement, Journal of Agricultural Education: 42(4): 12-20.
Sternberg, Robert. J. Williams, Wendy. M(2010); Educational Psychology(second edition), USA, Merrill. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,673 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,941 |