نقش کارکردهای سبک تفکر بر یادگیری خودراهبر و گرایش به تفکر انتقادی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 2، شهریور 1393، صفحه 19-30 اصل مقاله (545.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هوشنگ گراوند* 1؛ سعیده سبزیان1؛ پیمان کامکار2؛ شجاع کرمی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3دانشجوی دکترای کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش، بررسی نقش کارکردهای سبک تفکر بر آمادگی برای یادگیری خودراهبر و گرایش به تفکر انتقادی بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علی–مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند. 214 نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامههای کارکردهای سبک تفکر، آمادگی برای یادگیری خودراهبر و گرایش به تفکر انتقادی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی،درصد فراوانی و ضریب همبستگی پیرسون)، از روشهای آمار استنباطی (MANOVA ,X2) استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمون خی دو نشان داد که بین ترجیح کارکردهای سبک تفکر کل دانشجویان تفاوت معناداری وجود دارد اما بین ترجیح کارکردهای سبک تفکر دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار نبود. همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس عاملی نشان داد که از لحاظ کل مقیاس آمادگی برای یادگیری خودراهبر و گرایش به تفکر انتقادی بر اساس جنسیت و ترجیح کارکردهای سبک تفکر تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: با توجه به اینکه ترجیحدرصد قابل توجهی از دانشجویان، سبک تفکر قانونگذار میباشد و همچنین با توجه به عدم تفاوتهای جنسیتی در ترجیح کارکردهای سبک تفکر و عدم رابطه این سبکها با آمادگی برای یادگیری خودراهبر و گرایش به تفکر انتقادی انطباق، سازگاری روش های یاددهی با این مشخصه های یادگیری در دانشجویان پیشنهاد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارکردهای سبک تفکر؛ آمادگی برای یادگیری خودراهبر؛ گرایش به تفکر انتقادی | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی نجفآبادی، مهدی؛ نظریفر، فرهاد؛ کمالی، هادی و حسینی هفشجانی، تورج (1389)؛ بررسی رابطه بین کارکرد سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی میان دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، سال دوازدهم، شماره 47: 37-49. امامیپور، سوزان و سیف، علیاکبر (1382)؛ بررسی سبکهای تفکر در دانشآموزان و دانشجویان و رابطه آنها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره سوم: 40-55. امینخندقی، مقصود و پاکمهر، حمیده (1390)؛ ارتباط بین سلامت روان و تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مجله علمی-پژوهشی اصول بهداشت روانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شماره 30: 43-50. پاکمهر، حمیده و دهقانی، مرضیه (1389)؛ رابطه باورهای خودکارآمدی و گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان تربیت معلم، دهمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، تهران-دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دهم و یازدهم اسفندماه. پریرخ، مهری و فتاحی ، رحمتالله (1384)؛ راهنمای نگارش مرور نوشتار و پیشینه پژوهش در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی،تهران: نشر کتابدار: 16-17. خوئینی، فاطمه (1384)؛ بررسی رابطه بین سبکهای تفکر و خلاقیت دانشجویان، فصلنامه علمی تخصصی مدیریت، سال دوم، شماره 5: 72-77. رضوی، عبدالحمید و شیری، احمدعلی (1384)؛ بررسی تطبیقی رابطه سبکهای تفکر دختران و پسران دبیرستانی با پیشرفت تحصیلی آنان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره دوازدهم، سال چهارم. سلگی، زهرا (1390)؛ بررسی رابطه سبکهای تفکر و پیشرفت تحصیلی دانشــجویان، اولین همایش یافتههای علوم شناختی، مشهد. شریعتمداری، علی (1376)؛ تفکر، تفکر انتقادی و تفکر خلاق، نامه فرهنگستان علوم، شماره سوم، سال سوم: 3-22. شکری، امید؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولیالله و دانشورپور، زهره (1385)؛ رابطه سبکهای تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان، تازههای علوم شناختی، شماره 30: 44-52. مهدویشکیب، علی (1390)؛ رابطه بین سبکهای تفکر مدیران مدارس ابتدایی با سبک رهبری تحولی آنان براساس مدل بس و اولیو. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه فردوسی مشهد. نادی، محمدعلی و سجادیان، ایلناز (1385)؛ هنجاریابی مقیاس سنجش خودراهبری در یادگیری، در مورد دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 18، سال پنجم: 111-134. Aminkhandaghi, M., Pakmehr, H. and Amiri, L. (2010) Students Critical Thinking Attitudes in Humanities, Procedia-Social and Behavioral Sciences; 15: 1866-1869. Beishuizen, J., Stoutjesdijk, E. and Van Putten, K. (1994); Studying textbooks: Effects of learning styles, study task, and instruction. Learning and Instruction, 4(2): 151-174. Chang, C. (2007); Evaluating the effects of competency-based web learning on self-directed learning aptitudes. Journal of Computers in Mathematics and science Teaching, 26(3): 197. Fisher, M. J. and J. King (2010); "The self-directed learning readiness scale for nursing education revisited: A confirmatory factor analysis." Nurse Education Today 30(1): 44-48. Fisher, M., King, J. and Tague, G. (2001); Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Education Today, 21(7): 516-525. Grigorenko, E. L. and Sternberg, R. J (1997); of thinking, abilities, and academic performance. Exceptional children, 63: 295-312. Halpern, D. F. (1999); Teaching for critical thinking: Helping college students develop the skills and dispositions of a critical thinker. New Directions for Teaching and Learning, 1999(80): 69-74. Karimi, R., Arendt, C. S., Cawley, P. and Buhler, A. V., Elbarbry, F. and Roberts, S. C. (2010); Learning Bridge: Curricular integration of didactic and experiential education. American journal of pharmaceutical education, 74(3). Kennedy, M., Fisher, M. B. and Ennis, R. H. (1991); Critical thinking: Literature review and needed research. Educational values and cognitive instruction: Implications for reform: 11-40. Long, H. B. (2000); Understanding Self-direction in learning. In H.B Long & Associates, practice & theory in self-directed learning. Schaumburg, IL: Motorola University Press. Loyens, S. M. M., Magda, J. and Rikers, R. M. J. P. (2008); Self-directed learning in problem-based learning and its relationships with self-regulated learning. Educational Psychology Review, 20(4): 411-427. Lyutykh, E. (2009); Practicing Critical Thinking in an Educational Psychology Classroom: Reflections from a Cultural-Historical Perspective. Educational Studies, 45(4): 377-391. Paul, R. W. (1989); Critical thinking in North America: A new theory of knowledge, learning, and literacy. Argumentation, 3(2): 197-235. Pintrich, P. R., DeGroot, E. V. (1990); Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82: 33-40. Porter-O'Grady, T., Igein, G., Alexander, D., Blaylock, J., McComb, D. W. and Williams, S. (2005); Critical thinking for nursing leadership. Nurse Leader, 3(4): 28-31. Roberson Jr, D. N. (2005); Self-Directed Learning-Past and Present. Online Submission, 25. Smedley, A. (2007); The self-directed learning readiness of first year bachelor of nursing students. Journal of Research in Nursing, 12(4): 373-385. Sternberg, R. J, Grigorenko, E. L. (1997); Are Cognitive Styles? American Psychologist, 52,(7): 700-712. Sternberg, R. J. (1997); Thinking styles, New York: Cambrige university press. Teo, T., Tan, S. C., Lee, C. B., Chai, C. S., Koh, J. H. L., Chen, W. L. and et al. (2010); The self-directed learning with technology scale (SDLTS) for young students: An initial development and validation. Computers & Education. Zhang, L. (2003); Does the big five predict learning approaches? Personality and Individual Differences, 34(8): 1431-1446. Zhang, L. F. (2000); University students' learning approaches in three cultures: An investigation of Biggs's 3P model. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 134(1): 37-55. Zhang, L. F. (2002); Role of thinking style and modes of thinking. Imaplication for education and Research. Journal of psychology, 136: 254-263. Zhang, L. F., Sternberg , R. J. (2001); “Are Learning Approaches and Thinking Styles Related? A Study in Two Chinese Populations”, Journal of Psychology, Vol. 34, pp. 464-490. Zhang, L. F., Postiglione, G. A. (2001); Thinking styles, self-esteem, and social-economic status. Personality and Individual differences, 33: 1333- 1346. Zhang, Li-fang (2006); Thinking styles & the big five personality traits revisited. Journal of personality & individual differences 40: 1177-87. Zhang, Li-fang (2007); The predictive power of socialization variables for thinking styles among adults in the workplace. Journal of learning & individual differences: 11-18.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,453 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,545 |