تاثیر و ماندگاری تمرینات ورزشی چندوجهی بر سرعت راه رفتن، تعادل و ترس از سقوط سالمندان کم تحرک: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده | ||
پژوهش در توانبخشی ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 23، خرداد 1403، صفحه 73-86 اصل مقاله (793.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rsr.2024.29261.1738 | ||
نویسندگان | ||
بهنوش امینی خواه1؛ حامد باباگل تبار سماکوش* 2؛ بهنام غلامی بروجنی2 | ||
1کارشناس ارشد گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2استادیار، گروه بیومکانیک ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه مازندران، شهر بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: سالمندی با اختلالاتی در تعادل و راه رفتن همراه است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر و ماندگاری تمرینات ورزشی چندوجهی بر سرعت راه رفتن، تعادل و ترس از سقوط سالمندان کم تحرک انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده ۲۷ نفر (۱۳ نفر در گروه تمرینی و ۱۴ نفر در گروه کنترل) شرکت کردند. تعادل ایستا و پویا، سرعت راه رفتن و ترس از سقوط با کمک آزمونهای ارزیابی خطاهای تعادل، مینی بست تست، حداکثر سرعت راه رفتن ۱۲ متر و مقیاس بین المللی کارآمدی افتادن ارزیابی شدند. تمرینات به مدت ۸ هفته و ۳ جلسه در هر هفته توسط گروه تمرینی انجام شد. بررسی تغییرات با آزمون آماری آنوا با اندازه گیریهای مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شد. عملیات آماری با نرم افزار SPSS24 انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد در گروه تمرینی بین پیش آزمون و پس آزمون در متغیرهای مورد بررسی تفاوت وجود دارد (۰/۰۵≥p). همچنین در متغیرهای ترس از سقوط، تعادل ایستا در سطح سفت، تعادل ایستا در سطح نرم، نمره کل تعادل ایستا، تعادل پویا و سرعت راه رفتن تفاوت معنی دار بین دو گروه مشاهده شد (۰/۰۵≥p). علاوه بر این اثر تمرینات بر متغیرهای مورد بررسی ماندگار بود (۰/۰۵≥p). نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه به نظر میرسد استفاده از تمرینات ورزشی چندوجهی میتواند بر تعادل و سرعت راه رفتن و به دنبال آن کاهش خطر سقوط سالمندان تاثیر داشته باشد که این اثرات پس از 8 هفته ماندگار بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرینات چندوجهی؛ سالمند؛ تعادل؛ راه رفتن؛ ترس از سقوط | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 276 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 122 |