طراحی یک شبکه زنجیرهتأمین امداد بشردوستانه، مبتنیبر اتصال متقاطع | ||
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید | ||
دوره 11، شماره 23، اسفند 1402، صفحه 139-159 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/ier.2024.5570 | ||
نویسندگان | ||
هدی اکبری1؛ علی محتشمی* 2؛ مهدی یزدانی3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت صنعتی، گروه مدیریت و حسابداری، دانشکدۀ مدیریت، حسابداری و علوم انسانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت و حسابداری، دانشکدۀ مدیریت، حسابداری و علوم انسانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
3دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکدۀ صنایع، مکانیک، عمران و صنایع غذایی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
بهرهوری یک عامل مهم موفقیت در شبکههای زنجیرهتأمین است. ضروری است که از واکنش مناسب کالاها و خدمات در زنجیرههای عرضه بشردوستانه در پاسخ به فاجعه اطمینان حاصل شود. در این مطالعه، بهمنظور طراحی یک شبکه زنجیرهتأمین امداد بشردوستانه، مسیریابی وسیله نقلیه با اتصال متقاطع، مدلی ارائه گردید که با استفاده از الگوریتم فراابتکاری الگوریتم ژنتیک مرتبسازی تحت سلطه (NSGAIII)، به حل مدل پرداخته شد. نتایج نشان داد که هزینه بیشترین اثر را بر تابع هدف اول که نسبت بیماران به کل مجروحین میباشد ایجاد کرده و سپس بر تابع هدف دوم که کمبود میباشد اثرگذاری خود را نشان داده است. اثرگذاری بر تابع هزینه ظاهراً در کمترین میزان بوده و نسبتبه دو هدف دیگر تاثیرگذاری کمتری را نشان میدهد. درخصوص اثر هزینه حمل کالای امدادی از تأمینکننده به انبار نیز مشاهده میشود که بیشترین اثر بر تابع هدف اول میباشد اما همچنان اثر بعدی بر تابع هدف دوم است درحالیکه میزان اثرگذاری هزینه حمل از تأمینکننده به انبار عبوری بر هزینه بیش از میزان اثرگذاری هزینه حمل از تأمینکننده به توزیعکننده است و واکنش مدل نسبتبه هزینه نسبتبه تحلیل حساسیت پارامتر قبلی بیشتر میباشد. درخصوص هزینه حمل از توزیعکننده به انبار عبوری مشاهده میشود که اثرگذاری بر هزینه نسبتبه هزینه حمل از تأمینکننده به انبار عبوری کمتر میباشد اما همچنان مشاهده میشود که این افزایش میتواند منجربه افزایش زیاد در نسبت بیماران به کل مجروحین و همچنین کمبود شود بهعبارت دیگر منجربه بدتر شدن جواب شده و به اصطلاح مدل نسبتبه افزایش این پارامتر واکنش منفی نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکه زنجیرهتأمین؛ امداد بشردوستانه؛ مسیریابی؛ وسیله نقلیه با اتصال متقاطع؛ الگوریتم فراابتکاری NSGAIII | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 146 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 107 |