بررسی تأثیر مکانیزمهای مختلف خرابی فرآیندهای تولیدی در مدلهای یکپارچه نگهداری و تعمیرات و کنترل فرآیند آماری با استفاده از طراحی آزمایشات | ||
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید | ||
مقاله 9، دوره 11، شماره 22، شهریور 1402، صفحه 125-137 اصل مقاله (695.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/ier.2023.27913.2130 | ||
نویسندگان | ||
حسن رسائی* 1؛ هیوا فاروقی2 | ||
1استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکدۀ مدیریت مهندسی، دانشگاه صنعتی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
2استاد گروه مهندسی صنایع، دانشکد، مهندسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
با افزایش اتوماسیون، فرآیندهای تولید از کارگران بهسمت ماشینآلات، تغییر جهت دادند؛ بنابراین نقش وضعیت ماشینآلات در کنترل کیفیت، کمیت و هزینهها، بیشاز پیش اهمیت یافت. برای موفقیت در این محیط جدید، تجهیزات باید در شرایط ایدهآل نگهداری شوند تا بتوانند پاسخگوی چالشهای کیفیتی امروزه باشند. محققان زیادی بر اهمیت و برنامهریزی توأم نت و کنترل فرآیند آماری صحه گذاشتهاند و در این راستا مدلهای یکپارچه مختلفی توسعه داده شده است. در این تحقیق یک فرآیند تولید ساده مورد بررسی قرار گرفته است که شامل دو حالت عملیاتی مختلف است: حالت تحت کنترل و حالت خارج از کنترل. برای این سیستم، مدل یکپارچه نت-SPC، مدل جداگانه نت، مدل جداگانه SPC بهدست میآید. براین اساس، عملکرد سیستم در حالت هماهنگی تصمیمات مربوط به نت و SPC باحالتی که هماهنگی بین تصمیمات نت و SPC وجود نداشته باشد مورد مقایسه قرار میگیرد. براساس تکنیک آزمایشهای عاملی، عملکرد مدل یکپارچه موردبررسی قرار میگیرد. مدل ارائه شده تحت 5 مکانیزم خرابی بررسی شده است که شامل: 1- توزیع وایبل 2- توزیع نرمال 3- توزیع رایلی 4- توزیع گاما و 5- توزیع نمایی میباشد. اگرچه میزان صرفهجویی در حالتهای توزیع نرمال، گاما، وایبل و رایلی تقریباً یکسان و در حدود 6% میباشد اما در حالتیکه مکانیزم خرابی فرآیند براساس توزیع نمایی باشد، هماهنگسازی تصمیمات نت و SPC میتواند منجربه کاهش بیشتری در هزینههای عملیاتی شود. میزان کاهش در هزینههای سیستم در حالت توزیع نمایی بهطور متوسط 5/14% مشاهده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
نگهداری و تعمیرات؛ کنترل فرآیند آماری؛ مکانیزم خرابی فرآیند؛ مدلهای یکپارچه؛ طراحی آزمایشات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 234 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 159 |