تحلیل جامعهشناختی سبک مصرفی شهروندان شهر ارومیه | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 17، اسفند 1399، صفحه 211-241 اصل مقاله (754.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2021.22658.1859 | ||
نویسندگان | ||
افشار کبیری* 1؛ سعید سلطانی بهرام2 | ||
1دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2استادیار گروه جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
مصرفگرایی یا اصالت دادن به مصرف و هدف قرار دادن رفاه و داراییهای مادی یکی از مسائل جدی جامعه امروزی است. مصرفگرایی افزون بر عوامل و اثرات اقتصادی، دارای دلایل و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی نیز هست. در جامعهای که شعار خرید و مصرف بیشتر رواج مییابد، مصرفگرایی نه یک نیاز ضروری، بلکه بهعنوان وسیله تمایز و بهعنوان نماد منزلت اجتماعی خواهد بود. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ پژوهش پیمایشی، با توصیف ابعاد سبک مصرفی در بین شهروندان ارومیه به تعیینکنندههای جامعهشناختی ﻣﺼﺮﻑﮔﺮﺍﻳﻲ پرداخته شده است. ابزار گرداوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبار آن از طریق اعتبار صوری برآورد شده است. جامعه آماری شامل شهروندان ارومیه بوده که با فرمول کوکران 386 نفر به روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS وLISREL استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که، سبک مصرفی کارکردی یا نیازمحور در مقایسه با دیگر سبکهای مصرفی دارای بیشترین فراوانی است. سبک مصرفی ارتباط معنیداری با متغیرهای جنس، سن، فردگرایی، مصرف رسانهای و تأثیرپذیری از نفوذ دیگران داشته که این چهار متغیر حدود 29 درصد واریانس سبک مصرفی شهروندان ارومیهای را تبیین میکنند ولی متغیرهای دینداری، قانونگرایی و توافق فرهنگی ارتباط معنیداری با سبک مصرفی نداشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک مصرفی؛ مصرف رسانهای؛ فردگرایی؛ دینداری؛ قانونگرایی؛ ارومیه | ||
مراجع | ||
اباذری، یوسف و کاظمی، عباس. (1384). رویکردهای نظری خرید: از جامعهشناسی تا مطالعات فرهنگی، نامه علوم اجتماعی، 25، 167-195. استوری، جان. (1385). مطالعات فرهنگی دربارهی فرهنگ عامه، ترجمهی حسین پاینده، تهران: انتشارات آگاه. اکبری، حسین و مبارکی، محمد. (1389). نقش رسانۀ ملّی در ترویج و تثبیت هویت ملّی، تهران: مرکز تحقیقات صداوسیما. باکاک، رابرت. (1381). مصرف، ترجمه: خسرو صبری، انتشارات شیرازه، چاپ اول. باومن، زیگموند. (1384). اشارتهای پست مدرنیته، ترجمه: حسن چاوشیان، انتشارات ققنوس، چاپ اول. خواجهنوری، بیژن و مساوات، ابراهیم. (1398). مطالعهی رابطهی سبک زندگی و رفتار مصرفکننده (مطالعهی موردی: زنان متأهل شهر شیراز)، فصلنامه زن و جامعه، 10(2)، 283-302. دانیالی، عارف. (1393). مقایسهی رهیافت زیباییشناختی به تولید و مصرف در اندیشههای مارکسیستی و پست مدرنیستی، دوفصلنامه فلسفی شناخت، شماره 1/7، 85-110. رضایی قهرودی، زهرا؛ مصطفوی، ندا و افتخاری، سمانه. (1392). الگوی مصرف در چرخه زندگی خانوارهای شهری، رفاه اجتماعی، 13(21)، 213-234. زاهد زاهدانی، سید سعید و سروش، مریم. (1387). الگوی مصرف و هویت دختران جوان شهری؛ مطالعهای دربارۀ دختران شیراز، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، فصلنامهی انجمن مطالعات ایرانی، شماره 11، 110-77. سیدینیا، سید اکبر. (1388). مصرف و مصرفگرایی از منظر اسلام و جامعهشناسی اقتصادی، فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد اسلامی، 9(34)، 151-178 شیخالاسلامی، محمدحسن و عسگریان، محسن. (1389). رسانه، هویت و الگوی مصرف: رویکرد نظری، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، 31، 50-62. فاضلی، محمد. (1382). مصرف و سبک زندگی، قم: انتشارات صبح صادق، چاپ اول. کلانتری، علی اکبر. (1388). اسلام و الگوی مصرف، قم: مؤسسه بوستان، کتاب، پنجم. مارکس، کارل. (1386). سرمایه، جلد اول، ترجمة حسن مرتضوی، تهران: نشر آگاه. محمدپور، احمد؛ نقدی، اسداله و نادرنژاد، بهزاد. (1389). تأثیر ماهواره بر هویت فرهنگی در کردستان ایران، دو فصلنامه تخصصی پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، 4، 131-156. مرادخانی، همایون؛ سبزهای، محمدتقی و محمدبیگی، زهره. (1399). زنان در جامعهی مصرفی: مطالعهی موردی شهر ایلام. پژوهشهای جامعهشناسی معاصر (علمی - پژوهشی)، 9(16), 235-259. doi: 10.22084/csr.2020.19861.1697. وبلن، تورشتاین. (1386). نظریهی طبقه تـنآسـا، ترجمـهی فرهنـگ ارشـاد بـا مقدمـه سی.رایت میلز، تهران: نشر نی، چاپ دوم. Clark, D. (2003). The consumer society and postmodern city, Routledge.
Clark, R. A., Zbojab, J. J. and Goldsmith, R. E. (2007). Status consumption and role-relaxed consumption: A tale of two retail consumers, Journal of Retailing and Consumer Services, 14, 45-5
Kahle, L.R.; Kau, A.; Tambyan, S.; Tan, S., K, Jung (2005). Religion, Religiosity, and Values, Implication for Consumer Behavior, in Haugtredt, c.p., Merunka, D. and Warlop, l.(Eds), the la londa Seminar, 32nd International research Seminar in Marketing, La Londa- les- Maures, pp. 245-259.
Kropp, F. and Lavack, A. M and Silvera, D. H. (2005) Values and collective selfesteem as predictors of consumer susceptibility to interpersonal influence among university students, International Marketing Review, 22(1), 7-33.
Lipovetsky, G. (2010). The Hyperconsumption Society, Beyond the Consumption Bubble, New York: Routledge, 37-48.
Low, P. and Freeman, I. (2007). Fashion marketing to women in Kazakhstan, Journal of Fashion Marketing and Management, 11(1), 41-55
Miles, S. (1998). Consumerism: as a way of life. London. Sage.
Miles, S., Anderson, A., Meethan, K. (2002). Thechanging consumer: markets and meanings. London. Rotledge.
Minkler, L. & Cosgel, M. (2004). Religion and Consummation, University of Connecticut. http://www.econ.unconn.edu.
Paek, H.J. & Pan, Z. (2004). Spreading Global Consumerism: Effects of MassMedia and Advertising on Consumerist Values in China, Mass Communication and Society, Vol. 7, No. 4.
Schor, J. (2002). Understanding the New Consumerism, Inequality, Emulation and the Erosion of Well-Being, PSW-Paper.
Sian, L. F. (2009). An Ivestigation into The Impact of Income, Culture and Religion on Consumption Behaviour: A Comparative Study of the Malay and The Chinese Consumers in Malaysia, To the university of Exter, As a Thesis for degree of Doctor of Philosophy in Management Studies, To the School of Business and Economics.
Tian, T. K., Bearden, W. O. and Hunter, G. L. (2001). Consumers’ need for uniqueness: scale development and validation, Journal of Consumer Research, 28(6), 50-66
Tompson, J. (1995). The Media and Modernity, Standford: Standford University 32- Thompson, K., Heinberg.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 342 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 291 |