رهیافتهایی از مهارتهای زندگی در نهجالبلاغه | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 15، آذر 1395، صفحه 99-116 اصل مقاله (654.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2016.1643 | ||
نویسندگان | ||
زهرا جعفری1؛ مسیب یارمحمدی واصل* 2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا | ||
2دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
م مهارتهای زندگی تواناییهایی برای رفتار انطباقی و مثبت هستند که افراد را برای برخورد مؤثر با خواستهها و چالشهای زندگی روزمره قادر میسازد. مهارتهای زندگی در لابهلای تعالیم الهی بهویژه در قرآن کریم و احادیث معصومین(ع) بیانشده است. پس از مطالعه متن نهجالبلاغه به روش کتابخانهای، متون موردنظر جمعآوری، انتخاب و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها بیانگر الگوی مهارتهای زندگی در چارچوب بیانات امام علی(ع) و نهجالبلاغه بود، این یافتهها شامل حقایق و راهبردهای بسیار زیبایی در مورد مهارتهای زندگی، شاخصهای ارتباط مطلوب با مردم، نحوه مدیریت خشم، ترس، راهبردهای کاهش حزن و اندوه، شناخت خود، همدلی و همیاری با مردم، خلاقیت، انتقادپذیری، تصمیمگیری و حل مسأله بود که حضرت امیر(ع) با فصاحت و بلاغت تمام به این مسائل پرداختهاند. مهارتهای زندگی در آموزههای اسلامی ریشه دارد و دستورات دینی بیشتر از این و بهصورت کامل به مهارتهای زندگی پرداخته است. مطالعات کاربردی نهجالبلاغه و روانشناسی تلاشی برای واکاری و استنباط مهارتهای زندگی از دید تعالیم الهی و امام علی(ع) است که البته همت بیشتر عالمان دین و دانشمندان دیگر علوم اسلامی را میطلبد. این الگو بسیاری از الگوهای امروزه روانشناسی را برای زندگی پوشش میدهد. در نتیجه میتوان از این الگوهای مهارت زندگی برای تبیین مسائل و مشکلات زندگی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
امام علی(ع)؛ نهجالبلاغه؛ مهارتهای زندگی | ||
مراجع | ||
- - امامینائینی، نسرین. (1388). خودآگاهی. تهران: انتشارات هنر آبی. - ------------------. (1387). احساسات و هیجانات. تهران: انتشارات هنر آبی. - جزایری، علیرضا و دهقانی، محمود. (1390). مجموعه آموزش مهارتهای زندگی (مهارت حل مسأله). تهران: نشر دانژه. چاپ سوم. - جزایری، علیرضا و سینارحیمی، سید علی. (1390). مجموعه آموزش مهارتهای زندگی (مهارت خودآگاهی). تهران: نشر دانژه. چاپ سوم. - حائرییزدی، محمدحسن. (1386). پرتوی از آفتاب: هفتصد نکته از نهجالبلاغه. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی. - خلعتبری، جواد و عزیززاده حقیقی، فرشته. (1390). «تأثیر آموزش مهارتهای زندگی و راهبردهای مقابله با فشار روانی بر سلامت روان دانشجویان دختر». دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. سال دوازدهم. شماره دوم، 37-29. - رحیمیان بوگر، اسحق. (1392). مطالعه اثربخشی آموزه های نهج البلاغه بر ارتقای سلامت روان دانشجویان. فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه. سال اول، شماره اول، 84-75. - سرخوش، سعداله. (1384). مهارتهای زندگی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی. همدان: انتشارات کرشمه. - شرفی، محمدرضا. (1390). مهارتهای زندگی در سیره رضوی. مشهد: مؤسسه انتشاراتی قدس رضوی. - صادقینیری، رقیه و الهیارینژاد، مریم. (1392). «مثبت اندیشی و خوشبینی در نهجالبلاغه». فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه. سال اول، شماره اول، 73-63. - عباسی، نوذر. (1390). تحلیل کیفی بازتاب هوش هیجانی امام علی(ع) در نهجالبلاغه. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه بوعلی سینا. - علاسوند، فریبا. (1390). مهارتهای زندگی با رویکرد دینی. تهران: سروش هدایت. - علوی، سید جعفر. (1392). مهارتهای زندگی با نگاه دینی. مشهد: نشر دانشگاه علوم اسلامی رضوی. - فرمهینی فراهانی، محسن و پیداد، فاطمه. (1389). مهارتهای زندگی، ده مهارت کلیدی به همراه مهارتهای زندگی در نهجالبلاغه و نهج الفصاحه. تهران: انتشارات شباهنگ. - قائمی، مرتضی؛ یزدانبخش، کامران و امیریان، طیـبه. (1392). عـوامل ناامیدی و راهبـردهای انگیـزشی نهجالبلاغه در درمان آنها. فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه. سال اول، شماره اول، 62-51. - مروتی، سهراب و رضایی، زهرا. (1392). «شاخصهای ارتباط مطلوب مردم با زماندار در نهجالبلاغه». فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه. سال اول، شماره اول، 37-25. - مرادی، اعظم. (1386). بررسی دیدگاه غم و شادی در نهجالبلاغه با تمرکز بر روشهای شادیآفرین. فصلنامه پژوهشهای نهجالبلاغه. شماره 21 و 22، 144-132. - موسوی، ابوالحسن محمدبنحسین (سید رضی). (1379). ترجمه نهجالبلاغه امام علی(ع). مترجم: محمد دشتی. قم: موسسه انتشارات مشهور. - مهدوی، نیلوفر. (1392). مهارتهای زندگی. تهران: نشر قطره. - نورمحمدی، غلامرضا. (1390). مهارتهای زندگی اجتماعی. قم: نشر معارف. - Botvin,G. J.; Epstein. J. A.; Baker, E. and Diaz, T. (1997). “School Based drug abuse perevention wite inner city youth: the etiology and perevention of drug abuse aminority youth”. Journal of childhood adolescent substance abuse. 15-20.
- Sepulveda, A, R.; Lopez, C.; Macdonald, P. and Treasure, J. (2008). “Feasibility and acceptability of DVD and telephone coaching – based life skills training for carer of people with on eating disorder”. International Journal of Eating Disorders. 41(4): 318- 325.
- Shechtman, Z.; Levy, M. and Leich Ten Tritt, J. (2005). “Impact of life skills traiting on teachers perceived environment and self efficiency”. Journal of Educational Research. 98: 144-154.
- Tuttle, J.; Campbell–Heider N. and David T. M. (2006). “Positive adolescent life skills training for high- risk teens: results of group intervention study”. Journal of Pediatric Health Care: 20 (4): 184-191.
- UNICEF. (2003). Which skill is life skill. www. life skill Based Education.
- WHO. (1993). Life Skill Education. Planning for research. Derision of mental health and prevention of substance abuse: Gevena.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,999 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,126 |