بررسی وضعیت تفکر استراتژیک مدیران انجمن گردشگری ورزشی کشور بر اساس مدل جین لیدکا | ||
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 9، فروردین 1394، صفحه 73-81 اصل مقاله (592.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدجعفر موسوی* 1؛ نفیسه بردیافر2 | ||
1گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران | ||
2گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به دنبال سنجش میزان تفکر استراتژیک در میان مدیران انجمن گردشگری ورزشی کشور بود. جامعه آماری شامل مدیران انجمن گردشگری ورزشی کشور و نمونه ها بصورت تمام شمار 64 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه جین لیدکا(1998) در پنج بعد بود. روایی صوری و محتوایی این پرسشنامه به تایید چند تن از اساتید مدیریت رسید و پایایی آن نیز از طریق یک آزمون مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ 81/0 بدست آمد. یافتهها نشان داد که مدیران انجمن گردشگری ورزشی در نگرش سیستمی، عزم استراتژیک، فرصتطلبی هوشمندانه، تفکر فرضیه محور و تفکر در طول زمان به ترتیب از بیشترین تا کمترین میزان را دارا بودند؛ علیرغم اینکه مدیران انجمن گردشگری در ابعاد تشکیلدهنده تفکر استراتژیک از حد متوسط تا زیادی برخور دارند، اما نیازمند برنامهریزی بیشتر جهت تقویت این ابعاد هستند. علاوه بر این روابط همبستگی میان متغیرهای زمینهای تحقیق با متغیر ملاک نشان داد که سابقه کار بیشترین نقش مؤثر در تفکر استراتژیک مدیران را دارا بود | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر استراتژیک؛ گردشگری ورزشی؛ مدل جین لیدکا | ||
مراجع | ||
- آبدهگاه، احسان (1387). "بررسی تفکر استراتژیک با هدف تفکر سیستمی در بهنوش گچساران بر اساس مدل لیدکا"، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی، دانشگاه پیام نور تهران. - بهرامی، حمید؛ طاهری فرد، طیبه (1391). "ارائه مدل مفهومی برای سنجش تفکر مدیران بر اساس مؤلفههای تفکر استراتژیک"، دانشگاه تهران، نشریه راهبرد. شماره 8، صفحات 3 تا 30. - جاوید، مجید؛ اسدی، حسن؛ گودرزی، محمود و محمدیترکمانی، احسان (1391). "نقش اینترنت و رسانه هاى نوین در بازاریابى گردشگرى ورزشى، پژوهشهاى کاربردى مدیریت علوم زیستى در ورزش"، شماره 3، صفحات 43 تا 49. - حمیدی، مهرزاد؛ رضوی، سیدمحمد حسین؛ امیرنژاد، سعید؛ شفیعزاده، شهرام؛ فضلی درزی، اعظم (1389). "تبیین استراتژی گردشگری ورزشی کشور (ایران)"، پژوهشنامه علوم ورزشی، شماره 12، صفحات 51 تا 68. - ربیعی، علی؛ خاتمینو، فرناز ؛ علاقهمند، شهرام و خاشعی، فاطمه (1389). "بررسی میزان تفکر استراتژیک در سازمانهای استراتژی محور مطالعه تطبیقی چهار صنعت در ایران"، پنجمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک، تهران، گروه ناب، گروه پرتو بینا. - http://www.civilica.com/Paper-ICSM05-ICSM05_100.html - سلطانی، ایرج؛ قربانی، امید (1388). "تحول ذهنی، زیربنای تفکر استراتژیک رهبر سازمانی (مطالعهی موردی فولاد مبارکه)"، پایاننامهی کارشناسیارشد مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد. - شهامتنژاد، مینا (1390). "سنجش تفکر استراتژیک در مدیران شهرداری تهران"، پایاننامهی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت. - طباطبایی جعفری، صدیقهالسادات (1389). "تفکر استراتژیک در مدیران شرکت پلی پک بر اساس مدل جین لیدکا"، پایاننامهی کارشناسیارشد مدیریت MBA، دانشگاه تهران. - مرتضوی، سعید؛ ناظمی، شمسالدین و جعفریانی، حسن (1389). "بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک و عملکرد"، دانشگاه مشهد، شماره 2، پیاپی 35، صفحات 69 تا 87. - مظفری، سیدامیراحمد؛ معینفرد، محمدرضا؛ مشرفجوادی، بتول؛ کاظمنژاد، انوشیروان (1390)."بررسی وضعیت صنعت گردشگری ورزشی در ایران"، شماره 2، پیاپی 54، صفحات 7 تا 22. - هنرور، افشار؛ غفوری، فرزاد؛ فرزان، فرزام و شریفیان، اسماعیل (1386). "عوامل مهم در بازاریابی گردشگری ورزشی در ایران"، المپیک، شماره 40، صفحات31 تا 44. - http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/162386
- هنری، حبیب (1390). "نقش گردشگری ورزشی در اشتغال و درآمدزایی از دیدگاه گردشگران، مدیران و ذینفعان"، پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت ورزشی، شماره 8، صفحات 95 تا 104. - یزدانی، بهرنگ؛ پورصادق، ناصر (1390). "تأثیر قابلیت تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط"، مجله مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 7، صفحات 143 تا 159. - Clark، William. (2012). "Introducing Strategic Thinking into a Non-profit Organization to Develop Alternative Income Streams." Journal of Practical Consulting, Vol. 4 Iss. 1, Fall/Winter 2012, pp. 32-42.
- Garratt, B. (1995), "Introduction", in Garratt, B. (Ed.), "Developing Strategic Thought." Rediscovering the Art of Direction- Giving,McGraw-Hill, London, pp. 1-8.
- Kaufman, R. Oakley-Browne, H. Watkins, R. & Leigh, D. (2003). "Strategic Planning for Success". San Francisco, CA, Jossey-Bass/Pfeiffer, 39-56.
- Liedtka, Jeanne M. (1998). "Strategic Thinking: Can it be thought?" Long Range Planning. Vol 31. No 1. pp 120-129.
- Mintzberg, H.and Lampel, J. (1999), "Reflecting on the strategy process", Sloan Management Review,Spring,pp. 2-30.
- Morrison J. Roger & Lee.James. (1979)." The anatoniy of strategic thinking". THK MrKlNSKY QCAKTF.RLY.
- Nikoie, Nahid and Moosavi, Seyyed Jafar, (2014). "The effective factors on success of strategic planning In the Ministry of Youth Affairs and Sports". Journal of Novel Applied Sciences. 3(2): 161-164. Available online at www.jnasci.org.
- Ohmae, K.(1992). Thinking a strategist, Translated by Mesgarian, D.Tehran: Organization Industrial Management. (in persian).
- Prahalad, C.K. &, Hamel, G. (1990)."The core competence of the corporation". Harvard Business Review, May/June 1990: 79-91.
- Zahra S. A. & Nambisan S. (2012). "Entrepreneurship and strategic thinking in business ecosystems". Business Horizons, 55, 219-229. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,621 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,457 |