
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 495 |
تعداد مقالات | 5,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,620,338 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,327,183 |
پیشبینی قلدری سایبری بر اساس رشد اخلاقی و حساسیت بین فردی با نقش میانجی سبکهای مقابلهای | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 12، دوره 13، شماره 24، تیر 1404 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.31080.2801 | ||
نویسندگان | ||
کامران شیوندی چلیچه* 1؛ ریحانه تابش2؛ افسانه بالاوندی2؛ فرشته لطفی سرابی2 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: با گسترش استفاده از فناوریهای دیجیتال و شبکههای اجتماعی، قلدری سایبری به یکی از چالشهای جدی در میان نوجوانان تبدیل شده که تأثیرات مخربی بر سلامت روان آنها دارد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف پیشبینی قلدری سایبری بر اساس رشد اخلاقی و حساسیت بین فردی با نقش میانجی سبکهای مقابلهای انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان بدره استان ایلام در سال تحصیلی 1404-1403 بود که از این میان تعداد 250 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مورد مطالعه قرار گرفتند. گردآوری دادهها با استفاده از مقیاس قلدری سایبری (آنتیادو و همکاران، 2016)، پرسشنامه رشد اخلاقی (معنویپور، 2012)، پرسشنامه حساسیت بینفردی (بایس و پارکر، 1989) و سبکهای مقابلهای (بیلینگز و موس، 1984) انجام شد. دادههای جمعآوری شده، با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر به ترتیب در نرمافزارهای SPSS-24 و Amos-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که به طور کلی مدل از برازش خوبی برخوردار است (99/0CFI=، 047/0RMSEA=، 98/0NFI=). رشد اخلاقی (۰2/۰>P، 15/0-=β) و حساسیت بینفردی (۰4/۰>P، ۰85/۰=β) به طور مستقیم با قلدری سایبری رابطه نداشتند اما نقش میانجی راهبردهای مقابلهای تایید شد و رشد اخلاقی (۰2/۰>P، 15/0-=β) و حساسیت بینفردی (۰4/۰>P، ۰85/۰=β) به طور غیرمستقیم قلدری سایبری را پیشبینی کردند. نتیجهگیری: رابطه میان رشد اخلاقی و حساسیت بینفردی با قلدری سایبری از طریق سبکهای مقابلهای معنا مییابد؛ از اینرو، مداخلات آموزشی مؤثر برای پدیده قلدری سایبری، مستلزم توجه همزمان به ارتقای مهارتهای مقابلهای و پرورش ظرفیتهای اخلاقی و اجتماعی در نوجوانان است. | ||
کلیدواژهها | ||
قلدری سایبری؛ رشد اخلاقی؛ حساسیت بین فردی؛ سبکهای مقابلهای | ||
مراجع | ||
Abbasi, S., & Dortaj, F. (2021). Predicting burnout based on coping strategies and perceived social support in
Abbasi, S., & Dortaj, F. (2021). Predicting burnout based on coping strategies and perceived social support in students. Journal of Cognitive Strategies in Learning, 9(16), 17-33. https://doi.org/10.22084/j.psychogy.2020.21470.2139 [In Persian]
Abdollahnejad, A., Maarefvand, M., & Latifian, M. (2023). Emotional-Social Competence Affecting the Experience of Cyberbullying-Victimization among Iranian High School Students. Socialworkmag, 11(4), 44-52. http://socialworkmag.ir/article-1-742-en.html [In Persian]
Ahmadi, S. S., Afsharzada, M. S., Saadat, S., & Karimian, F. (2024). The relationship between interpersonal sensitivity and relational aggression with the mediating role of resilience in married people with multiple sclerosis. Romanian Journal of neurology, 23(1), 35. https://doi.org/10.37897/RJN.2024.1.6
Albdour, M., Hong, J. S., Lewin, L., & Yarandi, H. (2019). The impact of cyberbullying on physical and psychological health of Arab American adolescents. Journal of immigrant and minority health, 21, 706-715. https://doi.org/10.1007/s10903-018-00850-w
Antoniadou, N., Kokkinos, C. M., & Markos, A. (2016). Possible common correlates between bullying and cyber-bullying among adolescents. Psicología Educativa, 22(1), 27-38. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.01.003
Azimi, K., Shehni Yailagh, M., & Khoshnamvand, M. (2024). Designing and Testing the Causal Model of the Relationship between Moral Identity and Bullying with the Mediation of Moral Disengagement among Iranian Adolescents. Social Psychology Research, 13(52), 13-30. https://doi.org/10.22034/spr.2024.410580.1852 [In Persian]
Bansal, S., Garg, N., Singh, J., & Van Der Walt, F. (2024). Cyberbullying and mental health: past, present and future. Frontiers in Psychology, 14, 1279234. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1279234
Basharpoor, S., & Zardi, B. (2019). Psychometric Properties of Cyber-Bullying/Victimization Experiences Questionnaire (CBVEQ) in Students. Journal of School Psychology, 8(1), 43-57. https://doi.org/10.22098/jsp.2019.795 [in Persian]
Boyce, P., & Parker, G. (1989). Development of a scale to measure interpersonal sensitivity. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 23(3), 341-351.
Brugman, D., Van Der Meulen, K., & Gibbs, J. C. (2024). Moral judgment, self-serving cognitive distortions, and peer bullying among secondary school adolescents. Journal of Moral Education, 53(3), 412-432. https://doi.org/10.1080/03057240.2023.2209289
Dan, L. (2024). Moral Development. In: Kan, Z. (eds) The ECPH Encyclopedia of Psychology. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-97-7874-4_217
Forsythe, V. A. (2014). Choosing emotion regulation strategies: the effects of interpersonal cues and symptoms of Borderline Personality Disorder. The Ohio State University.
Galanis, P., Moisoglou, I., Katsiroumpa, A., & Sourtzi, P. (2024). Impact of workplace bullying on job burnout and turnover intention among nursing staff in Greece: Evidence after the COVID-19 pandemic. AIMS public health, 11(2), 614. https://doi.org/10.3934/publichealth.2024031
Ghaitasi, J., & Amani, A. (2023). A Study of The Effectiveness of Emotional Schema Therapy on Self-Control Strategies among Students with Oppositional Defiant Disorder. Journal of Cognitive Strategies in Learning, 11(20), 211-214. https://doi.org/10.22084/j.psychogy.2023.5177 [In Perian]
Gini, G., Pozzoli, T., Angelini, F., Thornberg, R., & Demaray, M. K. (2022). Longitudinal associations of social-cognitive and moral correlates with defending in bullying. Journal of school psychology, 91, 146-159. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2022.01.005
Gomide, P. I. C., Barros, F., & Zibetti, M. R. (2024). Reduction of School Bullying Through Moral Behavior Training. Trends in Psychology, 32(4), 1164-1179. https://doi.org/10.1007/s43076-022-00207-1
Jiménez, R. (2019). Multiple victimization (bullying and cyberbullying) in primary education in Spain from a gender perspective. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 9(2), 169-193. https://doi.org/10.17583/remie.2019.4272
Koohboomi, Z. , Ghamari, M., & Hosseinian, S. (2023). The Mediating Role of Resilience in the Relationship between Coping Styles with Quality of Life and Domestic Violence Against Women in the Corona Virus Quarantine Period. Social Psychology Research, 12(48), 75-88. https://doi.org/10.22034/spr.2023.355679.1772 [in Persian]
Kowalski, R. M., & Limber, S. P. (2007). Electronic bullying among middle school students. Journal of adolescent health, 41(6), S22-S30. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2007.08.017
Kwan, C., Wong, C., Chen, Z., & Yip, P. S. (2022). Youth bullying and suicide: Risk and protective factor profiles for bullies, victims, bully-victims and the uninvolved. International journal of environmental research and public health, 19(5), 2828. https://doi.org/10.3390/ijerph19052828
Llorent, V. J., Diaz-Chaves, A., Zych, I., Twardowska-Staszek, E., & Marín-López, I. (2021). Bullying and cyberbullying in Spain and Poland, and their relation to social, emotional and moral competencies. School mental health, 13(3), 535-547. https://doi.org/10.1007/s12310-021-09473-3
Luo, T., Law, Y. W., & Lai, C. C. S. (2023). Coping strategy, Well-being, and bullying perpetration in primary schools: a longitudinal mediation model. Current Psychology, 42(27), 23332-23348. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03376-5
Macaulay, P. J., Betts, L. R., Stiller, J., & Kellezi, B. (2022). Bystander responses to cyberbullying: The role of perceived severity, publicity, anonymity, type of cyberbullying, and victim response. Computers in Human Behavior, 131, 107238. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107238
Manavipour, D. (2013). Construction measures for the moral development scale of students. Educational management innovations, 4(7), 90-96. [in Persian]
Martin-Criado, J. M., Casas, J. A., Ortega-Ruiz, R., & Del Rey, R. (2021). Supervisión parental y víctimas de ciberbullying: influencia del uso de redes sociales y la extimidad online. Revista de Psicodidáctica, 26(2), 161-168. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2020.12.005
Mathes, E. W. (2021). An evolutionary perspective on Kohlberg’s theory of moral development. Current Psychology, 40(8), 3908-3921. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00348-0
Menesini, E., & Camodeca, M. (2008). Shame and guilt as behaviour regulators: Relationships with bullying, victimization and prosocial behaviour. British Journal of Developmental Psychology, 26(2), 183-196. https://doi.org/10.1348/026151007X205281
Mohammadian, Y., Mahaki, B., Lavasani, F. F., Dehghani, M., & Vahid, M. A. (2017). The psychometric properties of the Persian version of interpersonal sensitivity measure. Journal of Research in Medical Sciences, 22(1), 10. https://doi.org/10.4103/1735-1995.199093
Park, M. A., Golden, K. J., Vizcaino-Vickers, S., Jidong, D., & Raj, S. (2021). Sociocultural values, attitudes and risk factors associated with adolescent cyberbullying in East Asia: A systematic review. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 15(1). https://doi.org/10.5817/CP2021-1-5
Patchin, J. W., & Hinduja, S. (2011). Traditional and nontraditional bullying among youth: A test of general strain theory. Youth & Society, 43(2), 727-751. https://doi.org/10.1177/0044118X10366951
Razvaliaeva, A. Y., & Polskaya, N. A. (2023). The relationship between interpersonal sensitivity and emotion regulation in youths. European Journal of Psychology Open. https://doi.org/10.1024/2673-8627/a000051
Shoaa Kazemi, M., & Mir Mohammad Hossein Oshani, S. A. & Naghib, F. (2015). The relationship between parents' religious teachings and the moral development of elementary school children. Research In Islamic Education Issues, 23(29), 107-120. [in Persian]
Skinner, E. A., Zimmer-Gembeck, M. J., Skinner, E. A., & Zimmer-Gembeck, M. J. (2016). Ways and families of coping as adaptive processes. The development of coping: Stress, neurophysiology, social relationships, and resilience during childhood and adolescence, 27-49. https://doi.org/10.1007/978-3-319-41740-0_2
Sucher, S. J., & Moore, C. (2011). A note on moral disengagement. Harvard Business School Technology & Operations Mgt. Unit Case, 612-043. https://ssrn.com/abstract=1997376
Tahmasebi, M., Baradaran, M., & Mirzaei, M. (2021). Moderating Role of Social Support in the Relationship between Interpersonal Sensitivity and Cyber Addiction. Social Psychology Research, 10(40), 119-134. https://doi.org/10.22034/spr.2021.127717 [in Persian]
Thomsen, A. H., Compas, B. E., Colletti, R. B., Stanger, C., Boyer, M. C., & Konik, B. S. (2002). Parent reports of coping and stress responses in children with recurrent abdominal pain. Journal of Pediatric Psychology, 27(3), 215-226. https://doi.org/10.1093/jpepsy/27.3.215
Van den Brande, W., Baillien, E., Elst, T. V., De Witte, H., & Godderis, L. (2020). Coping styles and coping resources in the work stressors–workplace bullying relationship: A two-wave study. Work & Stress, 34(4), 323-341. https://doi.org/10.1080/02678373.2019.1666433
Wang, X., Shi, L., Ding, Y., Liu, B., Chen, H., Zhou, W., Yu, R., Zhang, P., Huang, X., Yang, Y., & Wu, Z. (2024). School Bullying, Bystander Behavior, and Mental Health among Adolescents: The Mediating Roles of Self-Efficacy and Coping Styles. Healthcare, 12(17), 1738. https://doi.org/10.3390/healthcare12171738
Zhou, A., & Yuan, Y. (2022). Aggression and anxiety influence the relationship between interpersonal sensitivity and military morale among new recruits. Social Behavior and Personality: an international journal, 50(7), 1-8. https://doi.org/10.2224/sbp.11668
Zhao, L., & Yu, J. (2021). A meta-analytic review of moral disengagement and cyberbullying. Frontiers in Psychology, 12, 681299. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.681299 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 447 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53 |