
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 486 |
تعداد مقالات | 5,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,340,829 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,166,706 |
اثربخشی آموزش مهارت کارکردهای اجرایی بر انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی دانشآموزان کمبینا | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.30828.2782 | ||
نویسندگان | ||
ویدا غفاری پلهشاهی؛ محمد عاشوری* | ||
گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیاز خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت کارکردهای اجرایی بر انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی دانشآموزان کمبینا انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان کمبینای استان البرز در سال تحصیلی 1402-1403 در نظر گرفته شد. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز کمبینا آموزشگاه نابینایان پویا بود که به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش (در هر گروه 15 دانشآموز) جایگزین شدند. مداخله هفتهای 2 بار در 7 جلسه 45 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد در حالی که گروه کنترل این آموزش را دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه انعطافپذیری شناختی دنیس و همکاران (2010) و پرسشنامه چندوجهی ذهنآگاهی بائر و همکاران (2006) میشد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت کارکردهای اجرایی بر انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی دانشآموزان کمبینا تاثیر مثبت و معناداری داشت (001/0>P) و اندازه اثر هر یک به ترتیب 44 و 51 درصد بود. نتیجهگیری: یافتهها اطلاعات مفیدی را در ارتباط با آموزش مهارت کارکردهای اجرایی به دانشآموزان کمبینا فراهم میکند. بنابراین، روانشناسان و معلمان میتوانند برای بهبود انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی این دانشآموزان از آموزش مهارت کارکردهای اجرایی استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
انعطافپذیری شناختی؛ ذهنآگاهی؛ کارکردهای اجرایی؛ کمبینا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |