
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,905 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,365 |
اثربخشی اصلاح سوگیری های بیانگر خود ناکارآمدی بر مسئولیت پذیری و انگیزه تحصیلی دانش آموزان دارای افت تحصیلی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.28858.2658 | ||
نویسندگان | ||
علی پاکیزه* 1؛ سیدموسی گلستانه1؛ صادق حکمتیان فرد2؛ معصومه سلطانی3 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس | ||
2دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اصلاح سوگیری شناختی بیانگر خود ناکارآمدی بر مسئولیتپذیری و انگیزه تحصیلی دانشآموزان دارای افت تحصیلی اجرا گردید. روش: جامعه آماری این پژوهش نیمه آزمایشی را دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر بوشهر تشکیل میدهد. جهت گردآوری دادهها، ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 372 دانش آموزان انتخاب شدند و سپس 32 نفر از دانشآموزانی که دارای افت تحصیلی بودند انتخاب شده و با استفاده از روش انتخاب تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 16نفر) قرار داده شدند. شرکتکنندگان هر دو گروه، قبل و بعد از اجرای طرح مداخلهای، پرسشنامههای مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی لی و همکاران (2008) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) را تکمیل نمودند. طرح مداخلهای با استفاده از نرم افزار کاوش نقطه (دات پروب) و به مدت هشت هفته، در خصوص گروه آزمایش اجرا گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله معطوف به اصلاح سوگیری شناختی، باعث بهبود انگیزش درونی (01/.p<) و کاهش انگیزش بیرونی (01/.p<) دانشآموزان دارای افت تحصیلی میگردد. یافتهها همچنین بیانگر تاثیر اصلاح سوگیری شناختی بر مسئولیت پذیری (05/.p<) و مولفه مسئولیتپذیری فردی (05/.p<) میباشد. نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای تحقیق حاضر، اجرای برنامههای مداخلهای معطوف به اصلاح سوگیری شناختی بیانگر خود ناکارآمدی دانشآموزان دارای افت تحصیلی، میتواند ضمن کاهش این سوگیریها، باعث ایجاد باورهای خودکارامدی و در پی آن، احساس خودکارامدی شده و زمینه ساز افزایش انگیزه تحصیلی و مسئولیتپذیری گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
سوگیری شناختی؛ خود ناکارآمدی؛ مسئولیت پذیری؛ انگیزه تحصیلی؛ افت تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 127 |