
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,875 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,348 |
تدوین مدل سرزندگی تحصیلی براساس ثبات قدم و جهتگیری آینده با میانجیگری مهارت-های حل مسئله در دانشجویان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.28768.2657 | ||
نویسندگان | ||
حسین محققی* 1؛ مهران فرهادی2؛ محیا حسینی3؛ ابوالقاسم یعقوبی4؛ فرشته مطهری فر3 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
4استاد، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش پیشرو به ارائه الگوی روابط علی سرزندگی تحصیلی براساس ثبات قدم و جهتگیری آینده با نقش میانجی مهارتهای حلمسئله به روش مدلسازی معادلات ساختاری پرداخته است. روش: این پژوهش به صورت توصیفی همبستگی انجام شده است. نمونه شامل 382 نفر دانشجوی کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا بود که به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش متشکل از 4 پرسشنامه بود: سرزندگی تحصیلی، ثباتقدم، جهتگیری آینده و مهارتهای حلمسئله. یافته: مطابق با یا فتههای پژوهش، ثباتقدم بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم دارد β= 0/35) (P ≤0/01. جهت گیری آینده بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم دارد β= 0/29) (P ≤0/01. مهارت حلمسئله بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم دارد β= 0/32) (P ≤0/01. ثباتقدم بر حلمسئله اثر دارد β= 0/21) .(P ≤0/01 جهت گیری آینده بر حلمسئله اثر دارد β= 0/43) (P ≤0/01. اثر غیرمستقیم ثباتقدم از طریق مهارت حلمسئله بر سرزندگی تحصیلی معنادار است β= 0/06) .(P ≤0/01 اثر غیرمستقیم جهت گیری آینده از طریق مهارت حلمسئله بر سرزندگی تحصیلی معنادار است β= 0/14) (P ≤0/01 . نتایج مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل نشان داد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. نتیجهگیری: این پژوهش شواهدی را برای نقش واسطهای مهارت حلمسئله در رابطه بین ثباتقدم و جهتگیری آینده با سرزندگی تحصیلی نشان داد. در پرتو این یافتهها با توجه به نقش تاثیرگذار ثباتقدم و جهتگیری آینده و ظرفیت قابل تغییر وانعطاف آنها، برنامههای آموزشی جهت افزایش سرزندگی تحصیلی لازم است. واژگان کلیدی: ثباتقدم، جهتگیری آینده، سرزندگی تحصیلی، مهارتهای حلمسئله | ||
کلیدواژهها | ||
ثباتقدم؛ جهتگیری آینده؛ سرزندگی تحصیلی؛ مهارتهای حلمسئله | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 136 |