
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,919 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,370 |
روابط ساختاری تعلل ورزی تحصیلی بر پایه خستگی شناختی و کمال گرایی با تاکید بر نقش میانجی خود تنظیمی هیجان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 تیر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2024.29144.2679 | ||
نویسندگان | ||
محمد ناصر هاشم1؛ اسماعیل سلیمانی* 2؛ محمد نریمانی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: یکی از مسائل مهم در حوزه ی برنامه ریزی درسی، آموزش و پیشرفت تحصیلی، توجه به ابعاد روان شناختی، علی الخصوص تعلل ورزی دانش آموزان می باشد. این مطالعه با هدف بررسی مدل معادلات ساختاری بین خستگی شناختی و کمال گرایی با تعلل ورزی تحصیلی: با آزمون نقش واسطه ایی خود تنظیمی هیجان صورت گرفته است. روش: روش تحقیق مطالعه حاضر همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه مدارس شهر ارومیه در سال 1402 بودند که نمونه ای به حجم 200 نفر از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشه ایی چند مرحله ایی از بین جامعه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده های این تحقیق از پرسشنامه های پرسشنامه اهمالکاری آیتکن، پرسشنامه کمال گرایی تحصیلی رسولی و بهرامی، پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدن و پرسشنامه سنجش چندبعدی خستگی (MFI) اسمتس و همکاران استفاده شده است. یافته ها: نتایج تحلیل آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیرهای خستگی شناختی، کمال گرایی، تعلل ورزی و تنظیم هیجان همبستگی معناداری وجود دارد و ضرایب استاندارد مسیرها نشان داد مسیرهای مستقیم خستگی شناختی به تعلل ورزی تحصیلی (71/0=β)؛ و کمال گرایی تحصیلی به تعلل ورزی تحصیلی (63/0=β) در سطح آماری معنیدار می باشد. همچنین برای بررسی مسیرهای غیر مستقیم، نتایج آزمون بوت استراپ نرمافزار AMOS نشان داد که حد پایین و حد بالای مسیرهای غیرمستقیم خستگی شناختی و کمال گرایی از طریق خودتنظیمی هیجانی؛ صفر را در برنمیگیرند که بیانگر معنیدار بودن مسیرهای غیر مستقیم می باشد. نتیجه گیری: به متخصصان سیستم تعلیم و تربیت توصیه می شود که با برگزاری کارگاه های آموزشی مهارت های تنظیم هیجان از تعلل ورزی دانش آموزان پیشگیری نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
خستگی شناختی؛ کمال گرایی؛ تعلل ورزی؛ تنظیم هیجان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 415 |