
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,885 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,354 |
تحلیل ویژگیهای کلیدی کیفیت در پروژههای خطوط انتقال گاز با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری | ||
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 13، اسفند 1397، صفحه 195-215 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/ier.2019.17566.1797 | ||
نویسندگان | ||
رسول نورالسناء* ؛ مجید چگنی | ||
دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
چکیده | ||
امروزه اجرای پروژه برای تحرک و پویایی و توسعه و همچنین برای ضمانت بقای سازمانها ضروری است. از آنجا که محیط همواره در حال تغییر است لذا به دلیل مطالبات مشتریان و همزمان با افزایش پیچیدگی پروژههای صنعتی رشد مفاهیم کیفیت نیز مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله بر تحلیل ویژگیهای کلیدی کیفیت در پروژههای خطوط انتقال گاز با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری گاز متمرکز شده است و قادر میسازد تا یک روش در بهبود کیفیت ساخت در این نوع پروژهها صورت گیرد. در این راستا ویژگیهای (سازههای) کیفیت استخراج شده از تحقیق در6 عنصر با کیفیتترین پروژه؛ بیکیفیتترین پروژه؛ پروژه با کیفیت بالا؛ پروژه با کیفیت پایین؛ پروژه با کیفیت؛ پروژه با کیفیت ایده آل و با استفاده از ابزار تحلیل آماری لیزرل بر روی دادههای پژوهش، تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت و با استفاده از اس پی اس اس سازههای کیفیت طبقهبندی شد. در ادامه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری سازگاری کل مدل مفهومی مورد برازش قرار گرفت. با توجه به تفسیر نتایج کلیه سازهها تأثیر معناداری بر کیفیت پروژههای انتقال گاز دارند همچنین از مدلسازی معادلات ساختاری و بار عاملی، نمایندگان طبقات شامل ویژگیهای تأمین الزامات، یکپارچگی، انعطافپذیری، تخصص گرایی، پیوستگی، کممصرفی، آیندهنگری، کفایت اسناد و مدارک، تکنولوژی گرایی، انطباق با استاندارد، نظارت و کنترل مؤثر و زیبایی معماری تأسیسات، انتخاب گردیدند. پرواضح است که برای رسیدن به کیفیت مطلوب در اجرای پروژهها توجه به این ویژگیها مفید میباشد گرچه توجه به همه سازهها میتواند منجر به موفقیت پروژه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سازه؛ عنصر؛ پروژه های انتقال گاز؛ مدلسازی معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
[1] Baccarini, D. (1999). “The Logical Framework for defining project success”, Project Management Journal, 30(4): 25-32.
[2] Lester, A., (2013). “Project Management, Planning and Control: Managing Engineering, Construction and Manufacturing Projects to PMI”, APM and BSI Standards, Sixth Edition, Butterworth- Heinemann Imprint, 592 Pages.
[3] Toor, S., Ogunlana, S., (2010). “Beyond the iron triangle: stakeholder perception of key performance indicators (KPIs) for large-scale public sector development projects”, International Journal of Project Management 28: 228-236.
[4] Chan, A.P.C., Chan, A.P.L., (2004). “Key performance indicators for measuring construction success: Benchmarking: An International Journal 11 (2): 203-221.
[5] Toakley, A.R., Marosszeky, M., (2003). “Towards total project quality: a review of research needs. Engineering”, Construction and Architectural Management, 10(3): 219-228.
[6] Makulsawatudom, A., Emsley, M., Sinthawanarong, K., (2004). “Critical factors influencing construction productivity in Thailand,” The Journal of King Mongkut’s Institute of Technology North Bangkok, 14(3).
[7] Attalla, M., Fetaih, A., Hegazy, T., Elbeltagi, E., (2003). “Delivering projects with quality and safety. Proc.”, The 31st Annual Conference-Canadian Society for Civil Engineering, 193-201.
[8] Berawi, M.A., (2006). “Distinguishing Concept Types in Function Models during the Act of Innovation. PhD Thesis”, Oxford Brookes University. UK.
[9] ISO 9000:2005, (2005). Quality management systems – Fundamentals and vocabulary, Geneva: ISO.
[10] Hatush, Z., Skitmore, M., (1997). “Evaluating contractor prequalification data: selection criteria and project success factors”, Construction Management and Economics, 15: 129-147.
[11] British Standards Institution, (1991). Quality concepts and related definitions, Quality Vocabulary, Part2, sec. 8.1.7.
[12] Davis, K., Ledbetter, W., Burati, J., (1989). “Measuring Design and Construction Quality Costs”, Journal of Construction Engineering and Management, 115(3): 385-400.
[13] Kärnä, S., Junnonen, J.M., Kankainen, J., (2004). “Customer satisfaction in Construction”, Proceedings of the 12th Annual Conference on Lean Construction, pp. 476-488.
[14] Berry, L.L., Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., (1988). “The service-quality puzzle”, Business Horizons, 31: 35-43.
[15] ISO 8402:1994, (1994). Quality management and quality assurance – Vocabulary. Geneva: ISO.
[16] Geraldi, J.G., Lee-Kelley, L., Kutsch, E.. (2009). “The titanic sunk, so what? Project manager response to unexpected events”, International Journal of Project Management.
[17] Garvin, D.A., (1988). “Managing Quality”, The Free Press, New York.
[18] Rosenfeld, Y., (2009). “Cost of quality versus cost of non-quality in construction: the crucial balance”, Construction Management and Economics, 27(2): 107-117.
[19] Olaoluwa, P., (2013). “Factors affecting cost of construction Projects in Nigeria (A Case study of roads and building firms in Akure), A Research project submitted to the department of Project Management Technology”, Federal University of Technology and Akure, Nigeria.
[20] Frimpong, Y., Oluwoye, J., Crawford, L., (2013). “Causes and delay and cost overruns in construction ground water projects in developing countries; Ghana as a case study”, International journal of Project Management, 21: 321-326.
[21] Chan, A.P.C., (2001). “Framework for Measuring Success of Construction Projects”, Report 2001- 003-C-01: Value Alignment Process for Project Delivery. QUT, Australia.
[22] Song, S.H., Lee, H.S., (2004). “Analysis and Utilization of Quality Cost in Construction”.
[23] Jha, K.N., Iyer, K.C. (2006). “Critical factors affecting quality performance in construction projects”, Total Quality Management & Business Excellence, 17(9): 1156-1170.
[24] Barrett, P., (2000). “Systems and relationships for construction quality”, International Journal of Quality & Reliability Management, 17 (4/5): 377-92.
[25] Sanvido, V., Grobler, F., Parfitt, K., Guvenis, M., Coyle, M., (1992), “Critical success factors for construction projects”, Journal of Construction Engineering and Management, ASCE, 118(1): 94-111.
[26] Anderson, E.W., Sullivan, M.W., (1993). “The Antecedents and Consequences of Customer Satisfaction for Firms”, Marketing Science, 129(2): 125-143.
[27] Forsythe, P., (2015). “Monitoring Customer Perceived Quality and Satisfaction during theconstruction process”, C0onstruction Economics and Building, 15(1): 19-42.
[28] Chegeni, M., Noorossana, R., (2017). “Doctoral Disseration. Key Quality Attributes in Gas Pipe Line Transmission Projects”, Iran University of Sience and Technolog, Fculty of Industrial Engineering.
[31] Fornell, C., Larcker, D., (1981). “Evaluating Structural Equation Modeling with Unobserved Variables and Measurement Error”; Journal of Marking Research, 18(1): 39-50.
[34] Yasamis, F., Arditi, D., Mohammadi, J., (2002). “Assessing contractor quality performance”, Construction Management and Economics, 20: 211-223.
[35] Dong, A., Maher, M.L., Kim, M.J., Gu N., Wang, X., (2009). “Construction defect management using a erviceabi digital workbench”, Autom. Constr., 18(6): 814-824.
[36] Turk AM (2006). ISO 9000 in Construction: An Examination of Its Application in Turkey, Build. Environ., 41: 501-511.
[37] Cheng, H., (2004). “Construction Project Management, second edition”, China Construction Industry Publisher, 22-32.
[38] Besterfield, D.H., Michna C.B., Besterfield G.H., Sacre MB (2003). Total Quality Management, 3rd ed, USA: Prentice Hall.
[39] Liang, S., (2004). “Engineering Project Management, second edition”, China: Dongbei University of Finance and Economics. 71-79.
[40] Juda, M. (2009). International Standard ISO-9000: 2005. “The degree to which a set of inherent characteristics of a product fulfill customer requirements”.
[41] Rosenfeld, Y., (2009). “Cost of quality versus cost of non-quality in construction: the crucial balance”, Construction Management and Economics, 27(2): 107-117.
[42] Doloi, H., (2009). “Analysis of pre-qualification criteria in contractor selection and their impacts on project success”, Construction Management and Economics, 27: 1245-1263.
[43] Evans, J.R., Lindsay, W.M. (2005). “The Management and Control of Quality”, 6th Edn, South-Western, Thompson Corporation.
[44] Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., Berry, L.L. (1988). “SERVQUAL: A multiple item scale for measuring consumer perceptions of service quality”, Journal of Retailing, 64(1): 14 – 40.
[45] Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., Berry, L.L. (1985). “A conceptual model of service quality and its implications for future research”, Journal of Marketing, 49: 41-50
[46] Gronroos, C. (1988). “Service quality; the six criteria of good perceived service quality”, Review of Business, 9(3): 10-13
[47] Hansen, T., (2005). “Understanding consumer perception of food quality: The cases of shrimps and cheese”, British food Journal, 7(7) 453-500.
[48] Sebastianelli, R., Tamimi, N., (2002). “How product quality dimensions relate to defining quality”, Journal of Quality & Reliability Management, 19 (4): 443-453.
[29] هومن حیدر علی (1384)، مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل،انتشارات سمت، تهران، چاپ اول. [30] مؤمنی، منصور، قیومی، علی (1386)، «تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS ،انتشارات کتاب نو، تهران، ص 303. [32] کلاین، پاول، (1381). راهنمای آسان تحلیل عاملی، ترجمه محمد ولی علیئی و سید محمد میرسندسی، انتشارات دانشگاه امام حسین(ع). تهران، چاپ اول. [33] کلانتری، خلیل، (1388)، مدل سازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی اقتصادی، انتشارات فرهنگ صبا، تهران، چاپ اول. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 455 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 371 |