بررسی عوامل تعیین کننده انتشار دیاکسیدکربن توسط خانوارهای شهری: کاربرد مدلهای هکمن | ||
فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 10، شهریور 1393، صفحه 59-82 اصل مقاله (709 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پرویز محمدزاده* 1؛ اکرم اکبری2 | ||
1دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه تبریز | ||
2کارشناس ارشد توسعه اقتصادی و برنامهریزی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
رشد سریع جمعیت شهری سبب گسترش فعالیتهای اقتصادی و مصرف بیشتر انرژی شده که منجر به افزایش انواع آلایندههای زیستمحیطی بهویژه انتشار دیاکسیدکربن میشود. بنابراین انتشار CO2 ممکن است آسیبهای اجتماعی قابل توجهی بهدلیل گرمایش جهانی و خطر تغییرات آب و هوا ایجاد کند. در این مقاله سعی شده است میزان انتشار دیاکسیدکربن ناشی از گرمایش خانه (گاز طبیعی)، مصرف برق خانوارها و حملونقل (مصرف سالانه بنزین برای خانوارهایی که خودروی شخصی دارند) در شهرهای مختلف کشور با استفاده از روش دادههای ادغام شده و روش دو مرحلهای هکمن برآورد شود. برای این منظور، دادههای هزینه-درآمد خانوار برای سال 1388 که 14000 خانوار شهری میباشد به کار گرفته شده است. نتایج حاصل از تخمین معادلات مربوط به تقاضای گرمایش خانه (گاز طبیعی)، برق و حملونقل خانوارهای شهری نشان میدهند که درآمد رابطه مثبت و معنیداری با مصرف هر سه حامل انرژی دارد. همچنین رابطه مثبت میان انتشار دیاکسیدکربن و درآمد، بعد خانوار و سن وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
انتشار دیاکسیدکربن؛ مصرف انرژی؛ حملونقل؛ روش دو مرحلهای هکمن | ||
مراجع | ||
اصغرپور، حسین، بهبودی، داود و محمدی خانقاهی، رباب (1392)؛ "اثرات توسعه اقتصادی و توسعه مالی بر کیفیت محیط زیست در کشورهای منتخب عضو اوپک"، فصلنامه اقتصاد محیط زیست و انرژی، شماره 6، صص 1-26. جولایی، حسن (1380)؛ "بررسی الگوی مصرف برق خانوارهای شهری و روستایی ایران"، نشریه اقتصاد انرژی، شماره 33، 30-33. خداوردیزاده، محمد، راحلی، حسین، کاووسی کلاشمن، محمد، رضازاده، علی و خرمی، شهروز (1389)؛ "کاربرد روش هکمن دومرحلهای در برآورد ارزش تفریحی روستای اشتبین"، فصلنامه روستا و توسعه، شماره 1، 111-130. سلامی، حبیباله و عیناللهی حمدآبادی، محرم (1380)؛ "کاربرد مدل اقتصادسنجی توبیت و روش دو مرحلهای هکمن در تعیین عوامل موثر بر کشت چغندر قند در استان خراسان"، مجله علوم کشاورزی ایران، جلد 32، شماره 2، 433-445. شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (1386)؛ "آلایندهها در شبکه حملونقل ریلی"، بیانیه اتحادیه بینالمللی حملونقل عمومی، فصلنامه مهندسین مشاور، شماره 37. فطرس، محمدحسن و براتی، جواد (1392)؛ " تجزیهی دیاکسیدکربن منتشرهی بخش حمل و نقل به زیربخـشها و انواع سوختهای مصرفی"، فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی در ایران، سال دوم، شماره 6، 64-83. فطرس، محمدحسن و براتی، جواد (1390)؛ "تجزیه انتشار دی اکسید کربن ناشی از مصرف انرژی به بخشهای اقتصادی ایران: یک تحلیل تجزیه شاخص"، فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی، سال هشتم، شماره 28، 73-49. فطرس، محمدحسن و نسریندوست، میثم (1388)؛ "بررسی رابطه آلودگی هوا، آلودگی آب، مصرف انرژی و رشد اقتصادی در ایران (83-1359)"، فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی، شماره 21، 135-113. کامران نیا، جمال ( 1387 )؛ "شهر نوین حمل و نقل نوین. حمل و نقل شهری در قرن بیست و یکم"، نشریه صنعت حملونقل، شماره 283. لطفعلیپور، محمدرضا، فلاحی، محمدعلی و بستام، مرتضی (1391)، "بررسی مسائل زیستمحیطی و پیشبینی انتشار دی اکسیدکربن در اقتصاد ایران"، فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی در ایران، سال اول، شماره 3، 81-109. محمدزاده، پرویز ، متفکرآزاد، محمدعلی، صادقی، سید کمال و حکمتی فرید، صمد (1391)؛" کاربرد الگوی هکمن دو مرحلهای در بررسی عوامل تعیین کننده شکاف فقر خانوارهای شهری و روستایی کشور"، فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی در ایران، شماره 4، 1- 31. وزارت نیرو (1388)؛ "ترازنامه انرژی سال 1388"، معاونت امور برق و انرژی، تهران. Alam, S., Ambreen, F., Muhammad, B. (2007); “Sustainable development in Pakistan in the context of energy consumption demand and environmental degradation”, Journal of Asian Economics, 18, 825-837. Cervero, R. (2001); “Integration of urban transport and urban planning”, in M. Freire, and R. Stren, The Challenge of Urban Government: Policies and Practices (pp. 407-427), Washington, DC: The World Bank Institute. Cole, M.A and Neumayer, E (2004); "Examining the Impact of Demographic Factors on Air Pollution", Population and Environment, vol. 26, no. 1, pp. 5–21. Chen, H, Jia, B and Lau, S.Y (2008); "Sustainable Urban form for Chinese Compact Cities: Challenges of a Rapid Urbanized Economy", Habitat International, vol. 32, pp. 28–40. Dapeng, L., & Yan, Z. (2008); “Waste gas emission control and constraints of energy and economy in china”,Energy Policy, 36, 268-279. Glaeser, E.L. and Kahn, M.E. (2010); “The Greenness of Cities: Carbon Dioxide Emissions and Urban Development”, Journal of Urban Economics, 67, 404-418. Greene, W.H. (2012); “Econometric analysis”, 7’th edition, New York: Macmillan. Hill, C, Griffiths, W., & Lim, G. (2011); “Principles of Econometrics”, Fourth Edition. Heckman, J. (1979); “Sampling selection bias as a specification error”,Journal of Econometrics, 47, 153-161. Joseph, C. L. (1998); “Climatic and Economic Influences on Residental Electricity Consumption”,Energy Convers, 39(7), 623-629. Jones, D.W. (1991); "How Urbanization Affects Energy Use in Developing Countries", Energy Policy, vol. 19, no. 7, pp. 621–630. Kennedy, C., Miller, E., Shalaby, A, Maclean, H. & Coleman, J. (2005); “The Four Pillars of Sustainable Transportation”, Transport Reviews, 25(4), 393-414. Krey, Volker, C. O'Neill, Brian, Ruijven, Bas, Chaturvedi, Vaibhav and Daioglou, Vassilis (2012); “Urban and rural energy use and carbon dioxide emissions in Asia”, vol. 34, pp. S272–S283. Liddle, B (2004), "Demographic Dynamics and Per Capita Environmental Impact: Using Panel Regressions and Household Decompositions to Examine Population and Transport", Population and Environment, vol. 26, pp. 23–39. Madlener, R., & Sunak, Y. (2011); “Impacts of Urbanization on Urban Structures and Energy Demand: What Can we Learn from Urban Energy Planning and Urbanization Management?”, Sustainable Cities and Society, 1(1), 45-53 Munksgaard, J., & Pedersen, K. (2000); “Impact of Household Consumption on CO2 Emissions”, Energy Economics, 22, 423-440. Oh, I., Wehrmeyerb, W., & Mulugetta, Y. (2010); “Decomposition analysis and mitigation strategies of CO2 emissions from energyconsumption in South Korea”, Energy Policy, 38, 364-377. Parikh, J and Shukla, V (1995), "Urbanization, Energy Use and Greenhouse Effects in Economic Development", Global Environmental Change, vol. 5, no, 2, pp. 87–103. Poumanyvong, P and Kaneko, S (2010), "Does Urbanization Lead to Less Energy Use and Lower CO2 Emissions? A Cross-Country Analysis", Ecological Economics, vol. 70, pp. 434–444. Roeher, D., & Laurens, J. (2008); “Greeting the Urban Fabric: Contribution of green surfaces in reducing CO2 emission”, 1st WSEAS International Conference on LANDSCAPE ARCHITECTURE, June 11-13, 2008, Algarve, Portugal. Sari, R., & Soytas, U. (2008); “Energy consumption, economic growth, and carbon emissions: challenges faced by an EU candidate member”, Ecological Economics, 68, 1667–1675. Schipper, L., Fabian, H., & Leather, J. (2009); “Transport and Carbon Dioxide Emissions: Forecasts, Options Analysis and Evaluation”, ADB Sustainable Development, Working paper series, pp. 1-41. Shi, A. (2001); “Population growth and global carbon dioxide emissions”, Paper to be presented at IUSSP Conference in Brazil/sessions09, pp. 1–39. Shim, J.H. (2006); “The Reform of Energy Subsidies for the Enhancement of Marine Sustainability”, Case Study of South Korea, University of Delaware. Soytas, V., Sari, R., & Bradly, T.E. (2007); “Energy Consumption, Income and Carbon Emissions in the United States”, Ecological Economies, 62, 482- 489. Stern, N. (2008); “The economics of climate change”, American Economic Review, 98(2), 1-37. Tobin, J. (1958); “Estimationof Relationships for Limited Dependent Variables”, Econometrica, 26(1), 24-36. Waals, V. D. (2001); “CO2-reduction in Housing: Experiences in Building and Urban Renewal Projects in the Netherlands”, (Amsterdam, Rozenberg). Yedla, S., Shrestha, R.S., & Anandarajah, G. (2005); “Environmentally sustainable urban transportation-comparative analysis of local emission mitigation strategies vis-à-vis GHG mitigation strategies”, Transport Policy, 12, 245-254. York, R. (2007); "Demographic Trends and Energy Consumption in European Union Nations, 1960–2025", Social Science Research, vol. 36, no. 3, pp. 855–872. Zheng, S., Wang, R., Glaeser, E.L., & Kahn, M.E. (2009); “The Greenness of China: Household Carbon Dioxide Emission and Urban Development”, Working paper, available in: http://www.nber.org/papers/w15621. United states Environmental Protection Agency (EPA); Office of Transportation and Air Quality (2011); Greenhouse Gas Emissions from a Typical Passenger Vehicle, available in EPA-420-F-11-041.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,097 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,306 |