بررسی ارتباط متقابل بین شدت تبلیغات، شدت تحقیقات و پویایی رقابت در صنایع ایران | ||
فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 9، خرداد 1393، صفحه 49-74 اصل مقاله (444.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی دهقانی* | ||
استادیار اقتصاد دانشکده صنایع و مدیریت دانشگاه شاهرود | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط متقابل بین متغیرهای ساختاری و رفتاری بازار در 140 کد چهاررقمی بخش صنعت ایران طی سالهای 1374-1388 میباشد. برای این منظور از سیستم معادلات شامل پویایی رقابت، شدت تبلیغات و شدت تحقیقات استفاده شده و سیستم معادلات الگو با استفاده از روش تخمین معادلات رگرسیون به ظاهر نامرتبط در دادههای تابلویی تخمین زده شده است. نتایج حاصل از تخمین مدل دلالت بر این دارد که متغیر شدت تحقیقات و شدت تبلیغات دارای تأثیر مثبت و معنیدار بر پویایی رقابت در بخش صنعت ایران بوده و در این میان اثر متغیر شدت تبلیغات بر پویایی رقابت، در مقایسه با متغیر شدت تحقیقات بیشتر است. همچنین مقدار وقفهدار متغیر پویایی رقابت نیز اثر مثبت و معنیداری بر پویایی رقابت در صنایع ایران داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
پویایی رقابت؛ شدت تبلیغات؛ شدت تحقیقات؛ داده های تابلویی و روش رگرسیون به ظاهر نامرتبط | ||
مراجع | ||
اصغرپور، حسین؛ فلاحی، فیروز؛ خداداد کاشی، فرهاد؛ پورعبادالهان، محسن و دهقانی، علی (1391)؛ رابطه تأثیر نوآوری بر سهم بازار در صنایع نساجی، چرم و پوشاک ایران. فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی اقتصادی در ایران دانشگاه بوعلیسینا، سال اول، شماره 1: 63-97. اصغرپور، حسین؛ فلاحی، فیروز و دهقانی، علی (1391)؛ تأثیر نوآوری بر بیثباتی سهم بازار در صنایع غذایی و آشامیدنی ایران، نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی) دانشگاه فردوسی مشهد، جلد 26، شماره 3: 204-217. دهقانی، علی، تأثیر نوآوری بر بیثباتی سهم بازار، رساله دکتری، دانشکده اقتصاد و بازرگانی دانشگاه تبریز، 1392. فلاحی، فیروز و دهقانی، علی (1389)؛ ارزیابی تأثیر هرینههای تبلیغات و تمرکز بر سودآوری صنایع ایران، رهیافت دادههای تابلویی پویا. فصلنامه پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، سال اول، شماره 1: 9-30. مرکز آمار ایران، طرحهای آمارگیری از کارگاههای صنعتی ده نفر کارکن و بالاتر کشور طی سالهای 1374-1386. مرکز آمار ایران، گزارش های نتایج آمارگیری از کارگاههای صنعتی ده نفر کارکن و بالاتر کشور طی سالهای 1387 و 1388. Anderson, BC (2011); Essays on Market Structure and Technological Innovation. Ph.D. Thesis in the Graduate School of the Ohio State University.
Bain, JS (1956); Barriers to New Competition. Cambridge, Mass: Harvard university press, quoted in Clarke, 1990.
Barthwal, R. R. (2000); Industrial Economics. New Delhi: New Age International (P) Limited Publishers, Second Edition.
Comanor, WS and Wilson, TA (1967); Advertising, Market Structure and Performance. The Review of Economics and Statistics; 57( 49), pp.133-140.
Comanor, WS and Wilson, TA (1978); The Effect of Advertising on Competition: A Survey. Journal of Literature; 17: 453-76.
Eckard, E Woodrow, Jr, (1987); "Advertising, Competition, and Market Share Instability," The Journal of Business, University of Chicago Press, vol. 60(4), pages 539-52, October.
Giannetti, C (2008); Unit Roots and the Dynamics of Market Shares: An Analysis Using Italian Banking Micro-Panel. Discussion Paper 2008-44, Tilburg University, Center for Economic Research.
Graevenitz, GV and Sandner, P (2009); Are Advertising and R&D Complements. Working Paper: 1-34.
Gunalp, B. (1997); A Simultaneous Equations Analysis of Market Structure, Coduct and Performance: New Evidence from United States Manufacturing Industries, Graduate Faculty of Texas Tech University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy, pp.1-257.
Kato, M and Honjo, Y (2006); Market Share Instability and the Dynamics of Competition: A Panel Data Analysis of Japanese Manufacturing Industries. Review of Industrial Organization; 28: 165-182.
Kelly, B (2002); Advertising and Market Share Dynamics Revisited. Letters; 9: 763-67.
Kim, J and Yang, LC (2008); The Relationship between R&D and Market Share: The Schumpeterian Hypothesis Revisited and Implications. Graduate School of Management KAIST: 1-21.
Knetter, MM (1992); Is Price Adjustment Asymmetric?: Evaluating the Market Share and Marketing Bottlenecks Hypothesis. NBER Working Papers 4170, National Bureau of Economic Research, Inc.
Konzelmann, S and et al. (2010); Governance, Regulation and Financial Market Instability: The Implications for Policy. Cambridge Journal of Economics; 34: 929-54.
Liu, H and Siokis, F (2003); Market share determination in marketing service industries - A demand side approach. Economics of Innovation and New Technology; 12(5): 413-423.
Lunn, J. (1989); R and D, Concentration and Advertising: A Simultaneous Equations Model, Managerial and Decision Economics, Vol. 10, No. 2, pp. 101-105
Matraves, C and Rondi, L (2005); Product Differentiation, Industry Concentration and Market Share Turbulence. International Journal of the Economics of Business; 14(1): 37-57.
Mazzucato, M (2001); Innovation and Market Share Instability: The Role of Negative Feedback and Idiosyncratic Events. MERIT working paper: 1070.
Nakao, T (1993); Market Share, Advertising, R&D and Profitability: An Empirical Analysis of Leading Industrial Firms in Japan. Review of Industrial Organization; 8: 315-28.
Needham, D (1975); Market Structure and Firm’s R&D Behavior. The Journal of Industrial Economics; 23: 241-55.
Neokosmidi, ZV (2005); Advertising, Market Share, And Profitability in the Greek Consumer Industry. Journal of Business & Economics Research; 3(9): 69-76.
Noriyuki, D (2001); Market Leadership Volatility in Japanese Industries. Review of Industrial Organization; 18: 427-44.
Martin, S (2001); Advanced Industrial Economics. Blackwell Publishers: University of Amsterdam, Second Edition.
Metwally, M. (1977); Market concentration and advertising, the Australian experiences, Management Science, vol.23, No.6, pp.557-564.
Ruble, R and Versaevel (2009); Market Share, R&D and EU Competition Policy, Emliyon Business School Working Paper: 1-27.
Resende, M and Lima, MAM. (2005); Market share instability in Brazilian industry: a dynamic panel data analysis. Applied Economics; 37(6): 713-718.
Santos, R. A, (1995); "Dynamics of Market Structure, Advertising and Profitability: A VAR Approach," Applied Economics, Taylor and Francis Journals, vol. 27, No. 7, pp. 631-34.
Tung, SG; Lin, CY and Wang, CY (2010); The Market Structure, Conduct and Performance Paradigm Re-applied to the International Tourist Hotel Industry. African Journal of Business Management; 4(6): 1116-1125.
Uri, N.D. and Coate, M.B. (1989); Modeling industry structure and economic performance, Mathmatical and Computer Modeling, vol.12, Issue 12, pp.1531-1544.
Vakratsas, D (2008); The effects of advertising, prices and distribution on market share volatility. European Journal of Operational Research; 187: 283-293.
Vlachvei, A.. And Oustapassidis, K. (1998); Advertising, concentration and profitability in Greek food manufacturing industries, Agricultural Economics, Blackwell, vol. 18, No.2, pp. 191-198.
Willis, MS and Rogers, RT (1998); Market Share Dispersion among Leading Firms as a Determinant of Advertising Intensity. Review of Industrial Organization; 13(5): 495-508.
Woodrow, JR and Eckard, E (1987); Advertising, Competition, and Market Share Instability. Journal of Business; 60 (4): 532-59.
Yang LC (2008); The Relationship between R&D and Market Share: The Schumpeterian Hypothesis Revisited and Implications. Working Paper Series: 1-28. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,457 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,531 |