جایگاه تربیتی- مدیریتی عواطف از دیدگاه امام علی(ع) در نهج البلاغه | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 2، شهریور 1392، صفحه 121-137 اصل مقاله (574.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
بتول سلاجقه* | ||
کارشناس ارشد مدیریت آموزش | ||
چکیده | ||
شناخت عواطف و نحوهی رشد و میزان تأثیرگذاری آنها در رفتار فردی و اجتماعی و پرورش متعادل آنها جهت پیشگیری از فقـر عاطفی، از مباحث مهم تربیتی و اخلاقی بهشمار میآیـد. هـدف از این تحقیق بررسی دیدگاههای حضرت علی(ع) در مورد تربیت برخی ازعواطف با تأکید بر اهمیت آن در مدیریت آموزشی در قالب بررسی محتوی نهج البلاغه میباشد. بدینمنظور تمام خطبهها، حکمتها و نامههای نهج البلاغه با دقت مطالعه شد و عبارات مرتبط با شادی و غم، تواضع و تکبر و صبر و جزع به همراه شماره خطبه، نامه و حکمت استخراج و برمبنای آن توصیههایی به متربی و مدیران شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که حضرت علی(ع) نه تنها شادی را نفی نکرده بلکه روشهایی برای دستیابی به شادی و دوری از غم نیز توصیه کرده، همچنین آثار تواضع را به متربی گوشزد و مردم را به خطر تکبر و خودبزرگبینی هشدار میدهند. صبر را نخستین پایه ایمان به حساب میآورند و بیتابی را عامل اندوه مؤمن معرفی میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ عاطفه؛ شادی و غم؛ تواضع و تکبر؛ صبر و جزع | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,682 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,260 |