واکاوی جادوی مجاورت در کلمات قصار نهجالبلاغه | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 44، اسفند 1402، صفحه 25-49 اصل مقاله (979.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2024.29196.3048 | ||
نویسندگان | ||
رمضان رضائی* 1؛ زهرا نصری2 | ||
1دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
2دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
اصطلاح جادوی مجاورت بیانگر برخی از توازنهای آوایی و موسیقایی است. این اصطلاح نخستین بار توسط شفیعی کدکنی مطرح شد. آوای مشترک میان واژهها، صرف نظر از معنای دور آنها سبب حضورشان در کنار یکدیگر میشود. ویژگیهای موسیقایی و آوایی عامل اصلی پیوند میان این واژهها است. جادوی مجاورت و همنشینی میان واژههایی که از آواهای مشترک تشکیل شدهاند، توجه مخاطب را به خویش جلب میکند و بدین ترتیب بُعد معنایی میان این کلمات را حس نکرده و در نتیجه آن را مانند واژههای مرتبط و وحدت یافته میپذیرد. این جستار بر آن است تا به روش توصیفی - تحلیلی و با تکیه بر دیدگاه شفیعی کدکنی به واکاوی جادوی مجاورت در کلمات قصار نهجالبلاغه بپردازد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که کاربست جادوی مجاورت در چارچوب صنایع ادبی تکرار، جناس، واجآرایی، سجع، طباق، تشابهالأطراف، مراعاتالنظیر و لف و نشر، انسجام و اتحاد معنایی را در حکمتهای نهجالبلاغه ایجاد کرده است. همنشینی صحیح واژگان موجب تمایز سبک امام علی (ع) شده است. کاربست صنایع لفظی و همنشینی آنها با یکدیگر و برخورداری از ویژگیهای آوایی مشابه، هارمونی و هماهنگی ویژهای را ایجاد کرده و بدین ترتیب، مفاهیمِ با تأکیدِ بیشتری را با خود به همراه دارد. بهکارگیری عناصر مشابه و تکرارهای آوایی، کارکرد معنایی را در متن به وجود آورده است. امام (ع) با استفاده از گزینش مناسب واژهها و همنشین کردن آنها در کنار یکدیگر و بهرهجستن از موسیقی میان عناصر، هماهنگی خاصی را در کلام خویش خلق نموده و بدین ترتیب میان واژگان و موسیقی پیوندی محکم برقرار کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
جادوی مجاورت؛ موسیقی درونی؛ کلمات قصار؛ نهجالبلاغه | ||
مراجع | ||
عودة، علی یونس (2011م). البنیات الأسلوبیة فی شعر أحمد الوائلی. شهادة الماجستیر. استاذ مشرف: سامی علی جبار المنصوری. عراق: جامعة البصرة.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 136 |