تمایز و بازتولید اجتماعی در میدان آموزشی: پدیدارشناسی درک تمایز اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه کردستان | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) | ||
دوره 13، شماره 24، شهریور 1403، صفحه 397-426 اصل مقاله (992.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2024.27576.2191 | ||
نویسنده | ||
نسیم عبداله زاده* | ||
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر درپی پدیدارشناسی درک تمایز اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه کردستان از بازتولید اجتماعی در میدان آموزش است. با درنظر داشتن نظریات مربوط به بازتولید اجتماعی نظریهپردازانی همچون: «بوردیو»، «اپل»، «باولز» و «جینتیس» به تفسیر وضعیت تمایز اجتماعی و چگونگی بازتولید آن در میدان آموزش پرداخته شده است. آنان بر آن هستند که آموزش رسمی وسیلهای است در دست اقشار و طبقات خاص جامعه برای تحکیم ارزشها و هنجارهای موردنظرشان، دوام و قوام قدرت خود در درون جامعه، که میدان آموزش آن را بازتولید میکند. برای دستیابی به این هدف، درک دانشجویان را مورد تفسیر قرار داده و از روش پدیدارشناسی که در آن درپی کشف تجربۀ مشترک تغییرناپذیر همۀ مشارکتکنندگان از این امر میباشد، استفاده شده است. در اینراستا با ٣٠نفر از دانشجویان دانشکدههای دانشگاه کردستان در رشتههای مختلف مصاحبه عمیق بهعمل آمد و دادهها از طریق مراحل چهارگانه خواندن و درک کلیت متن دادهها، افقسازی و تلخیص دادهها، تشکیل واحدهای معنایی و توصیف مضامین گردآوری، تجزیهوتحلیل گردید. نتایج نشانداد که تمایز در انتخاب رشته، اولین نمود تمایزی است که دانشجویان طبقات بالا برای دستیابی و تسلط برای میدان آموزشی انجام میدهند. این امر گرچه در دوران دبیرستان با گرایش به آموزش خصوصی شروع شده است، اما بهجهت دسترسی به منابع، امکانات و فرصتها در دوران آموزشعالی تمایز پررنگ شده و در نهایت به تداوم جایگاه طبقاتی آنها منجر میشود؛ همچنین نتایج نشان میدهد که پیوند سرمایۀ اقتصادی و فرهنگی دانشجویان طبقات بالا در میدان آموزش دانشگاهی سبب حفظ تمایزات طبقاتی و خانوادگی و همچنین هموار شدن ورود آنها به بازار کار میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازتولید اجتماعی؛ پدیدارشناسی؛ تمایز اجتماعی؛ میدان آموزشی | ||
مراجع | ||
- اباذری، یوسفعلی، و پرنیان، حمیدرضا، (1394). «استقرار آموزشی مکتب نیاوران (تاریخچه ایجاد نهادهای دولتی آموزش مدیریت و اقتصاد بازار آزاد)». مطالعات جامعهشناختی، ٢٢(٢): 176-151. https://doi.org/10.22059/jsr.2016.57039 - اپل، مایکل دبلیو، (١٣٩٥)، آیا آموزش میتواند جامعه را تغییر دهد؟ ترجمۀ نازنین میرزا بیگی، تهران: آگاه. - بوردیو، پییر، (۱۳۹۰). نظریه کنش: دلایل عملی و انتخاب عقلانی. ترجمۀ مرتضی مردیها، تهران: نقش و نگار. - بوردیو، پییر، (۱۳۹۳). تمایز: نقد قضاوتهای ذوقی. ترجمۀ ح. چاوشیان، تهران: ثالث. - جلیلی، فاطمه؛ و شیخمحمدی، حسام، (١٣٩٨). «خصوصیسازی و کالایی شدن آموزشعالی ایران». سومین همایش ملی روانشناسی، تعلیم و تربیت و سبک زندگی، https://civilica.com/doc/1020833/. - جنکینز، ریچارد، (13٩٦). پییر بوردیو. ترجمۀ لیلا جو افشانی و حسن چاوشیان، تهران: نی. - دلانتی، جرارد، (1386). دانش در چالش: دانشگاه در جامعه دانایی. ترجمۀ علی بختیاریزاده، تهران: نشر پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - ذاکری، آرمان، (1395). «تولد پرولتاریای تدریس». دوماهنامۀ علمی-اجتماعی پداگوژی، 1 (2). - عابدی، حیدرعلی، (۱۳۸۵). «تحقیقات کیفی». روششناسی علوم انسانی، ۴۷: ۷۹-۶۲. https://method.rihu.ac.ir/article_497.html - عبدالهزاده، نسیم؛ بلندهمتان، کیوان؛ و شیربگی، ناصر، (1400). «خصوصیسازی مدارس و بازتولید نابرابری آموزشی: برساخت تجارب مدیران مدارس سطح متوسطه شهر سنندج». برنامهریزی رفاه و توسعۀ اجتماعی، ١٣(٤٨): ١٤٧_١٨٦. doi: 10.22054/qjsd.2021.60201.2159. - غزنویان، محمد، (1395). «کالایی سازی آموزش و کودکان بیآرزو». دوماهنامه علمی-اجتماعی پداگوژی، 1 (2). - فخرزاده، مهدی، (١٤٠٠). «آموزش رایگان؛ رؤیایی که خصوصیسازی شد». دو ماهنامۀ چشم انداز ایران، ۱۲۶. - فراستخواه، مقصود، (١٣٩٨). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر «نظریۀ بر پایه» گراندد تئوری(GTM). تهران: آگاه. - فلیک، اووه، (١٣٨٧). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نی. - فونتن، اولیویه؛ و شوبره، کریستیین، (١٣٨٥). واژگان بوردیو. ترجمۀ مرتضی کتبی، تهران: نی. - کریمی، جلیل، منصوری، امید؛ و رضایی، نادیه، (1398). «سیطره نظام بازار بر نظام آموزشوپرورش ایران». مطالعات جامعهشناختی، ٣٦ (١): 38-9. https://doi.org/10.22059/jsr.2019.72840 - مالجو، محمد، (1394). کالاییشدن آموزش، در سایت اقتصاد سیاسی. https://pecritique.com/?s. - مرادی پردنجانی، حجت الله؛ و صادقی، ستار، (۱۳۹۳). «پدیدارشناسی؛ رویکردی فلسفی، تفسیری و روششناختی به مطالعات کارآفرینی». مطالعات روششناسی دینی، ۲: ۷۲-۶۲. https://religion.journals.pnu.ac.ir/article_1781.html - نصرتی، روح اله، اردلان راد، شادمان. (1398). «مطالعۀ انسانشناختی نحوۀ بازنمایی دیگربودگی و تمایز اجتماعی در شهر سنندج». پژوهشهای انسانشناسی ایران، ٩(١): ٧-٣٠. https://doi.org/10.22059/ijar.2019.73044. - Abazari, Y. & Parnian, H., (2015). “Educational establishment of Niavaran school, history of establishing government insti-tutions, management education and free market economy”. Sociological Studies (Social Science Letter), 22 (2): 151-176. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=32086. - Abdolahzadeh, N., Bolandhematan, K. & Shirbagi, N., (2021). “Privatization of schools and reproduction of educational ine-quality; the construction of experiences of principals of high school students in Sanandaj”. Social Development & Welfare Planning, 13(48): 147-186. https://doi.org/10.22054/qjsd.2021.60201.2159. - Abedi, H., (2006). “Qualitative Research”. Methodology of Social Sciences and Humanities, 12(47): 62-80. - Anderson, V., (2010). The experience of night shift registered nurses in an acute care setting: a phenomenological study Montana State University-Bozeman. College of Nursing. - Apple., W., (2016). Can Education Change Society? Translated by: Nazanin Mirza Beigi, Tehran: Agah Publications. - Bourdieu, P., (2011). Theory of action: practical reasons and rational choice. Translated by M. Men). Tehran: Naghsh and Negar. - Bourdieu, P., (2014). Distinction: Critique of taste judgments. Translated by: H. Chavoshan. Tehran: Third. - Bowles, S. & Gintis, H., (2011). Schooling in capitalist America: Educational reform and the contradictions of economic life. Haymarket Books. - Brezis, E. S. & Hellier, J., (2017). “Social mobility at the top and the higher education system”. European Journal of Political Economy, S0176-2680 (16): 30116-1. - Brezis, E. S. & Hellier, J., (2017). “Social mobility at the top and the higher education system”. European Journal of Political Economy, S0176-2680(16): 30116-1. - Chan, T. W. & Goldthorpe, J. H., (2007). “Social stratification and cultural consumption: Music in England”. European Socio-logical Review, 23(1), 1-19. https://doi.org/10.1093/esr/jcl016. - Creswell, J. W., (2007). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. Thousand oaks, ca; sage publications. - De Castro, A., (2011). “Introduction to Giorgi’s existential phenomenological research method”. Psicología desde el Caribe, 11: 45-56. - Delanetti, G., (2007). Knowledge in Challenge: University in the Knowledge Society. translated by Ali Bakhtiari Zadeh. Tehran: Research Institute for Cultural and Social Studies. - Destin, M. & Debrosse, R., (2017). “Upward social mobility and identity”. Current Opinion in Psychology, 18: 99 104. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.08.006 - Fakhrzadeh, M., (2021). “Free education; The Dream That was Privatized”. Iran Vision Bi-Monthly, No. 126. - Faraskhah, M., (2020). A method of qualitative research in the social sciences with an emphasis on “grounded theory” (GTM). Publisher: Agah. - Flick, O., (2007). An Introduction to Qualitative Research. translated by: Hadi Jalili, Tehran: Ney Publishing. - Gegel, L., Lebedeva, I. & Frolova, Y., (2015). “Social Inequality in Modern Higher Education”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 214: 368 – 374. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.662 - Ghaznavian, M., (2016). “Commodification of Education and Desire less Children”. Bio-Scientific Journal of Pedagogy, 1 (2). - Glaser, B. G., (2002). “Conceptualization: On theory and theorizing using grounded theory”. International journal of qualita-tive methods, 1(2): 23-38.https://doi.org/10.1177/160940690200100203 - Jalili, F. & Sheikh Mohammadi, H., (2020). Privatization and Commodification of Higher Education in Iran, Third National Conference on Psychology, Education and Lifestyle, https://civilica.com/doc/1020833/. - Jenkins, R., (2016). Pierre Bourdieu. translated by: Leila Javafshani and Hassan Chavoshian, Tehran: Ney Publishing. - Karimi, J., Mansouri, O. & Rezaei, N., (2019). “Domination of Market on Higher Education in Iran”. Sociological Review, 26(1): 9-38. https://doi.org/10.22059/jsr.2019.72840. - Little, C., (2015). “The flipped classroom in further education: literature review and case study”. Research in Post-Compulsory Education, 20(3): 265-279. https://doi.org/10.1080/13596748.2015.1063260 - Maljoo, M., (2015). The Commodification of Education is available on the Political Economy website (https://pecritique.com/?s). - Moradi Pardanjani, H. & Sadeghi, S., (2014). “Phenomenology; A Philosophical, Interpretive and Methodological Approach to Entrepreneurial Studies”. Bi-Quarterly Journal of Religious Methodological Studies, 2: 72-62. - Nosrati, R. & Ardalanrad, S., (2019). “Anthropological Study of the Way of Representing Alterity and Social Distinction in Sanandaj”. Iranian Journal of Anthropological Research, 9(1): 7-30. https://doi.org/10.22059/ijar.2019.73044. - Yang, R., (2004). “Toward Mystification: Higher Education Development in the Peoples Republic of China since 1949”. In: Higher Education: Handbook of Theory and Research. Ed. John Smart, Dordrecht: Kluwer, 311-374. https://doi.org/10.1007/1-4020-2456-8_8 - Yang, R., (2006). “The commodification of education and its effects on developing countries: A focus on China”. Journal fur Enkwicklungspolitik, 22(4): 52-69. https://doi.org/10.20446/JEP-2414-3197-22-4-52 - Liu, Y., Huang, Y. & Shen, W., (2022). “Building Halos: How do Chinese elites seek distinction through (mis) rec-ognising studying abroad?”. International Journal of Educational Development, 19: 102589. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2022.102589 - Zakeri, A., (2016). “The Birth of the Teaching Proletariat, Bimonthly”. Journal of Pedagogy, 1 (2). - Zimdars, A., Sullivan, A., Heath, A. E., (2009). “Higher Education Admissions in the Arts and Sciences: Is Cultural Capital the Key”? Sociology, 43(4): 648-666. https://doi.org/10.1177/0038038509105413 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 274 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 190 |