اساتید دانشگاه و سنخشناسی زمان: مطالعۀ پدیدارشناسانۀ تجربۀ زمان در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) | ||
دوره 12، شماره 23، اسفند 1402، صفحه 257-287 اصل مقاله (972.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2024.28215.2224 | ||
نویسندگان | ||
پیمان توکلی1؛ علی یعقوبی* 2؛ حمید عباداللهی چنذانق2؛ سینا جهاندیده3 | ||
1دانشجوی دکتری جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
3استادیار گروه ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
دانشگاه بهعنوان کانون اصلی اندیشه در جامعه، دلمشغولی بیشتری نسبت به زمان و زمانمندی در مواجهه با ظهور اقتصاد سرمایهداری و زمان مکانیکی (ساعتی) در عصر مدرن و انقلاب تکتولوژیکی متأخر داشته است. هدف این پژوهش، مطالعه تجربۀ زمان در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان است. ازلحاظ روششناسی روش این پژوهش، کیفی و رویکرد آن پدیدارشناسی است. روش تحلیل در این پژوهش روش فانمانن است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ اعضای هیأت علمی شاغل در دانشگاه گیلان هستند. برای انتخاب نمونهها از روشهای نمونهگیری هدفمند و گلولۀ برفی بهطور همزمان استفاده شده است. تکنیک جمعآوری اطلاعات مصاحبۀ نیمهساختاریافته است که پس از مصاحبۀ عمیق با 25نفر عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان و اشباع نظری انجامشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اعضای هیأت علمی دارای هفت نوع زمان در زیست دانشگاهی هستند. این هفت نوع عبارتنداز: زمان کیفی، زمان شتاب، زمان ساختاری، زمان فشرده، زمان آموزشی، زمان پژوهشی و زمان مطالعه. این زمانها بهصورت همزمان و بهشکل متناقض در دانشگاه وجود دارند؛ اما تقابل میان پذیرش یا انکار زمان غالب در سیستم دانشگاه را بازنمایی میکنند. این تقابل بیانگر یک ناهمزمانی است که مقاومت بیشتر فرد را همزمان به همگرایی با شتاب بیشتری سوق میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
زیست دانشگاهی؛ زمان آموزشی؛ زمان پژوهشی؛ زمان ساختاری؛ زمان شتاب | ||
مراجع | ||
- جمشیدی، فرشته، (1401). «زمان و زیست زنان خانهدار: پدیدارشناسی تجربه زندگی روزمره زنان خانهدار شهر رشت». پایاننامۀ کارشناسیارشدف به راهنمایی: علی یعقوبی چوبری، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان (منتشر نشده). - جهاندیده، سینا، (1391). «زمان، هویت و روایت:چگونگی فهم زمان در روایتهای تخیلی غرب و ایران». مجلۀ ادب پژوهی، 19: 121-150. https://adab.guilan.ac.ir/article_425_e7341dbd73fe708e366d5c44a2469f1f.pdf - ذاکرینصرآبادی، زهرا، (1397). «واکاوی نظام معنایی شهروندان اصفهانی از زمان (تحلیل جامعهشناختی زمانمندی زندگی روزمره در گروههای اجتماعی)». رسالۀ دکتری، به راهنمایی: محمد جواد زاهدی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور تهران (منتشر نشده). - طالبی، ابوتراب؛ و زوارموسوی، سیده زهرا، (1391). «درک اجتماعی از زمان و عوامل شکلدهندۀ آن». جامعهشناسی تاریخی، 4 (1): 25-53. https://jhs.modares.ac.ir/article-25-10803-fa.html - طاهریکیا، حامد، (1397). «زیست فرهنگی استادان دانشگاه بهمثابه زیست ازدسترفته». فصلنامۀ انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. 17 (63): 129-151. https://doi.org/10.22034/jcsc.2020.89015.1644 - کینلاک، گراهام سی، (1393). نظریههای جامعهشناختی(تکوین دیدگاهها و پارادایمهای اصلی آن). ترجمۀ غلامرضا جمشیدیها و سیدرحیم تیموری، تهران: انتشارات جامعهشناسان. - عباداللهی حمید؛ کنعانی، محمدامین؛ و عابدیننژاد، صغری، (1397). «درک اجتماعی از زمان: مطالعۀ مقایسهای بین ارامنه و مسلمانان شیعه». کنفرانس ملی توسعۀ اجتماعی. - Adam, B., (1990). Time and Social Theory. Camberidge, Polity Press - Adam, B., (1995). Timewatch. Camberidge, Polity Press. - Adam, B., (2004). Time. Camberidge, Polity Press. - Baudrillard, J., (1998). The Consumer Society. London, Routledge. - Beck, K., (1994). Medien und Konstruktion der Zeit. Berlin, Springer. - Berger, P. & Luckman, T., (1991). The Social Construction of Reality: A Treatis in the Sociology of Knowledge. London, Penguin Books. - Brinkman, S. & Kvale, S., (2018). Doing Interviews. London: Sage Publication. - Castells, M., (2010). The Rise of Network Society. Vol 1, 2rd Edition, West Sussex, Wiley_Blackwell Publication. - Ebadoullahi, H.; Kanani, M. A. & Soghra, A., (2018). “Social Understanding of Time: Comparative Studying Between Shia Muslims and Armenians of Iran”. National Conference on Social Development [ In Persian]. - Elliot, A., (2019). The Culture of AI: Everyday Life and the Digital Revolution. London: Routledge. - Ferguson, H., (2006). Phenomenological Sociology. London: Sage Publication. - Filip, V., (2015). “Speed kills, speed thrills: constraining and enabling accel-erations in academic work-life, Globalisation”. Societies and Education, 13: 3: 295-314. DOI: 10.1080/14767724.2014.959895. - Flick, U., (2009). An Introdution to Qualitative Research. Sage Publications, London. - Gert Larsen, H. & Adu, Ph., (2022). The Theoretical Framework in Phenomenological Research. London, Routledge. - Gibbs, P.; Ylijoki, O. et el., (2015). Universities in the Flux of Time: An Exploration of Time and Tempolarity in University Life. New York, Routledge. - Heidegger, Martin (1985), History of the Concept of Time (Prolegomena), Trans. Theodore Kiesel, Bloomington, Indian University Press. - Heidegger, M., (2010). Being and Time. New York, State University of New York Press. - Husserl, E., (2012). Ideas: General Introduction to Pure Phenomenology. London: Routledge. - Jahandideh, S., (2012). “Time, Identity and Narrative: The Manner of Un-derstanding Time in Western and Iranian’s Narrative”. Adab Pazhuhi, 6: 19, 121-150, https://journals.guilan.ac.ir/article_425.html?lang=en [ In Persian]. - Jamshidi, F., (2022). “Time and House Wives’ Life: Phenomenological Studying of Everyday Life of House Wives of City of Rasht”. M. A. Thesis, Advised by Ali Yaghoobi, University of Guilan, Faculty of Literature and Humanities, Department of Social Science (Unpublished); [ In Persian]. - Kinloch, G. Ch., (1977). Sociological Theory: Its Development and Major Paradigms. New York, McGraw-Hill. [Translaten in Persian 2014]. - Lewis, J. D. & Weigart, J. A., (1981). “The Structures and Meaning of Social-Time”. In: Sociology of Time. by: John Hassard (1990), New York, Palgrave Macmillan. - Liao, T. F.; Beckman, J.; Marzolph, E.; Riederer, C.; Sayler, J. & Schmelkin, L., (2013). “The social definition of time for university students”. Time & Socie-ty, 22(1): 119-151. https://doi.org/10.1177/0961463X11404385. - Menzies, H. & Newson, J., (2007). “No Time to Think: Academics’ life in the globally wired university”. Time & Society, 16(1): 83-98. https://doi.org/10.1177/0961463X07074103. - Moran, D., (2000). Introduction to Phenomenology. London: Routledge. - Noonan, J., (2015). “Thought-time, money-time, and the temporal conditions of academic freedom”. Time & Society, 24(1): 109-128. https://doi.org/10.1177/0961463X14539579. - Nowotny, H., (1996). Time: The Modern and Postmodern Experience. Camberidge, Polity Press. - Rosa, H., (2013). Social Acceleration: A New Theory of Modernity. Translated by: Jonathan Trejo-Mathys, New York, Columbia University Press. - Rosa, H., (2016). Beschleunigung: Die Veränderung der Zeitstrukturen in der Moderne. Berlin, Suhrkamp Verlag. - Sandra, A. & Armenti, C., (2004). “Sleepless in academia”. Gender and Education, 16 (1): 3-24, DOI: 10.1080/0954025032000170309. - Schutz, A., (1972). The Phenomenology of Social World. United States of America, Northwestern University Press. - Seidman, I., (2006). Inerviewing as Qualitative Research. 3rd Edition, New york, Teachers College Press. - Taheri Kia, H., (2021). “Professor’s cultural life of the university as missed life”. Journal of Cultural Studies and Communication, 17 (63): 129-151. https://doi.org/10.22034/jcsc.2020.89015.1644 [In Persain]. - Talebi, A. & Zavvar Moosavi, Z., (2012). “Social Perception of Time and the Fac-tors that Shape It”. JHS, 4 (1): 25-53. http://jhs.modares.ac.ir/article-25-10803-fa.html [ In Persain]. - Van Manen, M., (2014). Phenomenology of Practice. Londaon: Routledge. - Vostal, F., (2013). “Academic Life in the Fast Lane: The Experience of Time and Speed in British Academia”. Time & Society, Sage Publication: 1–25. - Wagner, R. H., (1983). Phenomenology of Consciousness and Sociology of the Life_World. Alberta, The University of Alberta Press. - Jenny, W.; Tony, S. et el., (2002). Understanding Bourdieu. Australia, Allen & Unwinn Publication. - Ylijoki, O.-H. & Mäntylä, H., (2003). “Conflicting Time Perspectives in Aca-demic Work”. Time & Society, 12(1): 55-78. https://doi.org/10.1177/0961463X03012001364. - Ylijoki, Oili-H., (2013). “Boundary-work be-tween work and life in the high-speed university”. Studies in Higher Education, 38 (2). 242-255, DOI: 10.1080/03075079.2011.577524. - Zahavi, D., (2019). Phenomenology: The Basics. New York, Routledge. - Zakeri Nasrabadi, Z., (2018). “Understanding The Meaning System of Time in Isfahanian Citizens (Sociological Analysis of Everyday Life Tempo-rality in The Social Groups)”. Ph.D. Thesis, Advised by Mohammad Javad Zahedi Mazandarani, Payame Noor University, Department of Complementary Education (Unpublished); [ In Persian]. - Zerubavel, E., (1981). Hidden Rhythms: Schedules and Calenders in Social Life. Chicago: The University of Chicago Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 304 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 252 |