تفسیری نو از کاربری مجموعۀ بندیان درگز براساس بازنگری در کارکرد فضای معماری D: نمونهای از نیایشگاههای خانوادگی در دورۀ ساسانی | ||
پژوهش های باستان شناسی ایران | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 39، اسفند 1402، صفحه 119-142 اصل مقاله (1.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nb.2023.27196.2537 | ||
نویسندگان | ||
محمد مرتضایی1؛ علیرضا زبان آور* 2؛ سولماز احمدزاده خسروشاهی3 | ||
1دانشیار گروه اسلامی، پژوهشکدۀ باستانشناسی، پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، تهران، ایران | ||
2دکترای باستانشناسی، گروه باستانشناسی دانشکدۀ ادبیات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکترای باستانشناسی، گروه باستانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
محوطۀ A بندیان درگز بهسبب وجود فضاهای معماری و گچبریهای بینظیر، یکی از مهمترین محوطههای ساسانی شمالشرقی ایران است که در دهۀ 70ه.ش. مورد کاوش قرار گرفت و بهعنوان نیایشگاهی متعلق به «بهرام پنجم» معرفی گردید. در سالهای بعد این نظریه موردنقد قرارگرفته و کاربری محوطۀ بندیان در حد یک خانۀ اربابی یا مجموعهای مرتبط با تدفین پیشنهاد شد. نگارندگان این نوشتار سعی کردهاند تا براساس مقایسۀ فضای معماری D بندیان که به آتشکده معروف است با فضاهای معماری مشابه و همچنین منطبق سازی با برخی از رسومات آئینی زرتشتی، شناخت و درک بهتری از هویت معماری و کارکرد فضاهای معماری محوطۀ A بندیان ارائه دهند. مهمترین پرسش قابلطرح در این پژوهش کارکرد محوطۀ A بندیان است که از منظر ارتباط با آتشهای مقدس سهگانه دارای چه مرتبهای بوده و چه عملکردی را برای این مجموعه میتوان درنظر گرفت؟ فرضیۀ قابلطرح برای این پرسش بدینترتیب است که احتمالاً این مجموعه با آتش دادگاه در ارتباط بوده و عملکرد آن بهعنوان یک نیایشگاه خانوادگی است. پژوهش پیشِرو از منظر ماهیت بنیادی و روش آن از نوع تحقیقات تاریخی و توصیفی-تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات در آن بهصورت میدانی-کتابخانهای و براساس مقایسۀ محوطههای موردمطالعه بهصورت میدانی و استفاده از گزارشهای منتشرشده و منطبقسازی این فضاهای معماری با رسومات زرتشتیان است. نتایج پژوهش این موضوع را مطرح میسازد که احتمالاً فضای معماری D یک یزشنگاه بوده که در آن برای مراسمهایی مانند «یزشن» از آتش دادگاه استفاده میشده است و مجموعۀ بندیان نیایشگاهی خانوادگی مرتبط با خانوادۀ مرزبان نواحی شمالشرقی ایران در دورۀ میانی ساسانی است. این پژوهش از اینمنظر میتواند مورد اهمیت باشد که ضمن ارائۀ تفسیری نو از هویت مجموعۀ بندیان، نمونهای از نیایشگاههای خانوادگی دورۀ ساسانی را نمایان میسازد که تا پیش از این تنها در منابع مکتوب قابل مشاهده بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بندیان درگز؛ دورۀ ساسانی؛ آتش دادگاه؛ آتشکده؛ دین زرتشتی | ||
مراجع | ||
- اونوالا، ارواد مانوکجی روستمجی، (1922). روایات داراب هرمزدیار. جلد اول، بمبئی. - آذرگشسب، اردشیر، (1353). آتش در ایران باستان. چاپ دوم، تهران: اختر شمال. - بشاشکنزق، رسول، (1376). «قرائت کتیبههای بندیان درگز دستگرد یزدشاپوران». گزارشهای باستانشناسی، تهران: پژوهشکده باستانشناسی، 1: 33-38. - بویس، مری، (1389). دیانت زرتشتی در دوران متأخر. ترجمه فریدون وهمن، چاپ دوم، تهران: ثالث. - پیگولوسکایا، نینا، (1387). شهرهای ایران در روزگار پارتیان و ساسانیان. ترجمۀ عنایتاله رضا، چاپ چهارم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. - تفضلی، احمد، (1398). «آتشکده». مقالات احمد تفضلی، بهکوشش: ژاله آموزگار، تهران: توس: 260-263. - تفضلی، احمد، (1391). مینوی خرد. چاپ پنجم، تهران: انتشارات توس. - دریایی، تورج، (1380). «کتیبه شاهپور سکانشاه در تختجمشید». فرهنگ، 37 و 38: 107-114. - دریایی، تورج، (1389). «دستگرد وه-شاپور در بندیان». پژوهشهای باستانشناسی مدرس، 4 و 5: 247-248. - دوشنگیمن، ژاک، (1385). دین ایران باستان. ترجمۀ رویا منجم، چاپ دوم، تهران: نشرعلم. - رهبر، مهدی، (1376). «کاوشهای باستانشناسی بندیان درگز». گزارشهای باستانشناسی، 1: 9-32. - رهبر، مهدی، (1378). «معرفی آدریان (نیایشگاه) مکشوفه دورۀ ساسانی در «بندیان» درگز و بررسی مشکلات معماری این بنا». مجموعه مقالات دومین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، جلد دوم، تهران: سازمان میراث فرهنگی: 315-341. - رهبر، مهدی، (1389). «آتشکده بندیان درگز؛ یک بار دیگر». پژوهشهای باستانشناسی مدرس، 4 و 5: 167-177. - رهبر، مهدی، (1401). «بازخوانی دوباره گچبریهای تالار آتشکده بندیان و پاسخی به انتقادهای اخیر». مطالعات باستانشناسی، 31: 69-92 https://doi.org/10.22059/jarcs.2021.331938.143058. - شاپورشهبازی، علیرضا، (1389). تاریخ ساسانیان. چاپ اول، تهران: نشر دانشگاهی. - شهمردان، رشید، (1346). پرستشگاه زرتشتیان. چاپ اول، بمبئی. - صدرایی، علی؛ و همکاران، (1398). «نبرد بهرام گور در کشمهین؛ بازنگری در برخی از نقوش گچبری بندیان درگز». مطالعات باستانشناسی، 20: 171-190. https://doi.org/10.22059/jarcs.2019.73113. - عریان، سعید، (1393). فرخ مرد بهرامان مادیان هزار دادستان. چاپ دوم، تهران: علمی. - فوندراوستن، هانسهنینگ؛ و ناومان، رودلف، (1386). تختسلیمان. ترجمۀ فرامرز نجد سمیعی، چاپ سوم، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور. - گیرشمن، رومن، (1390). هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی. ترجمۀ بهرام فرهوشی، چاپ سوم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. - نصرالهزاده، سیروس، (1398). کتیبههای خصوصی فارسی میانه ساسانی و پساساسانی. جلد اول، چاپ نخست، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. - نولدکه، تئودور، (1388). تاریخ ایرانیان و عربها در زمان ساسانیان. ترجمۀ عباس زریاب، چاپ سوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. - هرمان، جورجینا، (1387). تجدید حیات هنر و تمدن در ایران باستان. ترجمۀ مهرداد وحدتی، چاپ دوم، تهران: نشر دانشگاهی. - Azargoshasb, A., (1974). Fire in Ancient Iran. Tehran: Akhtar-e Shomal. (in Persian). - Bashash Kanzaq, R., (1997). “Qara’t Katibeha-ye Bandian Dargaz”. Gozareshhaye Bastanshenasi, 1: 33-38. (in Persian). - Bosworth, C. E. ed., (1999). The History of Al-Tabari: The Sasanids, the Lakhmids, and Yemen. New York: SUNY Press. - Boyce, M., (1968). “On the sacred fires of the Zoroastrians”. Bulletin of the School of Oriental and African Studies, 31(1): 52-68. https://doi.org/10.1017/S0041977X00112789. - Boyce, M., (1971). “Zoroastrianism”. In: Bleeker, C.J. and Widengren, G. (Eds.), Historia Religionum: handbook for the history of religious, 2: 211-236. - Boyce, M., (1975). “On the Zoroastrian temple cult of fire”. Journal of the American Oriental Society, 95: 454-465. https://doi.org/10.2307/599356 - Boyce, M., (1977). A Persian stronghold of Zoroastrianism. Oxford: Clarendon Press. - Boyce, M., (1993). “Dar-e mehr”. Encyclopedia Iranica, VI (6): 669-670. - Boyce, M., (2010). Zoroastrian religion in modern times. tr. by: F. Vahman, Tehran, Thaleth. (in Persian). - Boyd, J. W., & Kotwal, F. M., (1983). “Worship in a Zoroastrian fire temple”. Indo-Iranian Journal, 26 (4): 293-318. https://doi.org/10.1163/000000083790081798. - Callieri, P., (2014). Architecture et représentations dans l’Iran sassanide. Paris: Association pour l’avancement des études iraniennes. - Choksy, J. K., (2006). “Altars, precincts, and temples: medieval and modern Zoroastrian praxis”. Iran, 44 (1): 327-346. https://doi.org/10.1080/05786967.2006.11834693 - Christensen, A., (1944). L’Iran sous les Sassanides. Otto Zeller. - Darmesteter, J., (1892). Le Zend-Avesta. Vol.I, Paris. - Daryaee, T., (2001). “Katibeye Shapur Sakanshah”. Farhang, 37 & 38: 107-114. (in Persian). - Daryaee, T., (2010). “Vah-Shapoor Dastgerd in Bandian”. Modares Archaeological Research, 3: 247-248. (in Persian). - Dhabhar, B. N., (1932). The Persian Rivayats of Hormazyar Framarz and Others. Bombay. - Duchesne-Guillemin, J., (2006). Religion of ancient Iran. tr. by: R. Monajem, Tehran: Elm. (in Persian). - Frye, R. N., (1984). The History of ancient Iran. CH Beck. - Ghirshman, R., (2011). Persian Art, Parthian and Sassanian Dynasties, 249 BC-AD 651. tr. by: B. Farahvashi, Tehran: Elmi va Farhangi. (in Persian). - Gignoux, P., (1994). “Dastgerd”. Encyclopedia Iranica, 7: 105-106. https://iranicaonline.org/articles/dastgerd - Gignoux, P., (1998). “Les inscriptions en moyen-perse de Bandian”. Studia Iranica, 27 (2): 251-258. https://poj.peeters-leuven.be/content.php?url=article.php&id=2003928&journal_code=SI - Gignoux, P., (2008). “Le Site De Bandian Revisite”. Studia Iranica, 37: 163-174. https://poj.peeters-leuven.be/content.php?url=article&id=2034313&journal_code=SI - Gropp, G., (1969). “Die Funktion des Feuertempels der Zoroastrier”. AMI, 2: 147-175. - Henning, W. B., (1954). The Inscription of Firuzabad. Verlag nicht ermittelbar. - Herrmann, G., (2008). The Iranian Revival. tr. by: M. Vahdati, Tehran: Nashr-e Daneshgahi. (in Persian). - Herzfeld, E., (1935). Archaeological history of Iran. British Academy. - Howard-Johnston, J., (2008). “State and society in late antique Iran”. The Idea of Iran, 3: 118-131. - Huff, D., (2008). “The functional layout of the fire sanctuary at Takht-i Sulaimān”. Current Research in Sasanian Archaeology, Art and History: 1-13. - Humbach, H. & Skjærvø, P. O., (1978). The Sassanian Inscription of Paikuli. Wiesbaden: Reichert Verlag. - Kaim, B., (2004). “Ancient Fire temples in the light of the discovery at Mele Hairam”. Iranica Antiqua, 39: 223-237. https://poj.peeters-leuven.be/content.php?id=503900&url=article - Kotwal, F. M. & Boyd, J. W., (1991). A Persian offering: the yasna: a Zoroastrian high liturgy (Vol. 8). Association pour l’avancement des études iraniennes. - MacKenzie, D. N., (2014). A concise Pahlavi Dictionary. Oxford University Press. - Macuch, M.; Hinnells, J. R.; Boyce, M. & Shahrokh, S., (1991). “Charitable Foundations”. In: Encyclopaedia Iranica Online, Brill, V (4): 380-385. https://iranicaonline.org/articles/charitable-foundations-mpers - Maricq, A., (1958). “Classica et Orientalia: 5. Res Gestae Divi Saporis”. Syria, 35: 295-360. https://www.jstor.org/stable/4197176 - Modi, J. J., (1922). The Religious ceremonies and customs of the Parsees. Bombay: British India Press. - Moradi, Y. & Keall, E. J., (2020). “The Sasanian fire temple of Gach Dawar in western Iran: New evidence”. Iran, 58(1): 27-40. https://doi.org/10.1080/05786967.2019.1566761 - Nasrollahzadeh, C., (2019). Middle Persian Private Inscriptions in the Sasanian and Post-Sasanian Period (Funerary and Memorial Inscriptions). vol. 1, Tehran: Reserch Institute for Humanities and Cultural Studies. (in Persian). - Naumann, R., (1961). “Takht-i Suleiman und Zendan-i Suleiman: Vorläufiger Bericht uber die Ausgrabungen im Jahr 1960”. Archäologischer Anzeiger, 76: 28-68. - Naumann, R., (1977). Die Ruinen von Tacht-e Suleiman und Zendan-e Suleiman und Umgebung. Berlin. - Nöldeke, T., (1881-2). Abu Djafar Mohammed Ibn Djarir At-Tabari. M. J. De Goeje (Ed), E. J. Brill. - Noldeke, T., (2009). History of the Persians and Arabs in the Sasanid Period. tr. by: A. Zaryab, Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies. (in Persian). - Oryan, S., (2014). Madayan e Hezar Dadestan. Tehran: Elmi. (in Persian). - Panthaki, E. G. M., (2014). “The Context and Meaning of Alat”, Fezana, 27 (4): 8-11. https://fezana.org/fjissue/FEZANA_2014_04_Winter.pdf - Perikhanian, A., (1980). The Book of a thousand judgments. California and New York: Mazda Pub. - Perikhanian, A., (1983) “Iranian society and law”. E. Yarshater, (ed.), CHI, Vol. III (2): 627-80. - Pigulevskaia, N. V., (2008). Shahrhaye Iran dar roozegare Parthian va Sassanian. tr. By: E. Reza, Tehran: Elmi va Farhangi. (in Persian). - Rahbar, M., (1998). “Découverte d’un monument d’époque sassanide à Bandian Dargaz”. Studia Iranica, 27: 213-250. https://poj.peeters-leuven.be/content.php?id=2003927&url=article - Rahbar, M., (1999). “Introducing the Adrian (Worship) of the Sassanid Artifact in Ba). ndian-e Dargaz, and examining the architectural problems of this building”. Second Congress of Iranian Architecture and Urban History, 2: 315-341. (in Persian). - Rahbar, M., (2004). “Le monument sassanide de Bandiān Dargaz”. Studia Iranica, 33: 7-30. https://poj.peeters-leuven.be/content.php?id=563192&url=article - Rahbar, M., (2007). “A Tower of Silence of the Sasanian Period at Bandiyan: some Observations about Dakhmas in Zoroastrian Religion”. After Alexander: Central Asia before Islam, Cribb, J. and Herrmann, G. (Eds), British Academy: 455-473. - Rahbar, M., (2010-11). “The Bandian Dargaz FireTemple, Ones again”. Modares Archaeological Research, 4 & 5: 167-177. (in Persian). - Rahbar, M., (2022). “Rereading the Stucco Paintings of Hall in Bandian Fire Temple and a Response to Recent Criticisms”. Journal of Archaeological Studies, 14(3): 69-92. https://doi.org/10.22059/jarcs.2021.331938.143058 (in Persian). - Sadrayi, A.; Gholinejad, M.; Koohestani, H.; Toghraie, M. & Azar, M., (2019). “A Study on the Battle of Bahram–e Goor in Keshmahin on the Basis of Motifs from Bandian–e Dargaz”. Journal of Archaeological Studies, 11(2): 171-190. https://doi.org/10.22059/jarcs.2019.73113 (in Persian). - Schippmann, K., (1971). Die iranischen Feuerheiligtümer. Berlin: Walter de Gruyter. - Shahmardan, R., (1967). Temple of Zoroastrians. Bombay. (in Persian). - Shapour Shahbazi, A., (2010). History of Sassanian. Tehran: Nashr-e Daneshgahi. (in Persian). - Skalmowski, W., (1993). “On Middle Iranian dstkrt(y)”. Medioiranica: Proceedings of the International Colloquium Organized by the Katholieke Universiteit Leuven from the 21st to the 23rd of May 1990, Peeters Publishers, (Vol. 48): 157-162. - Sprengling, M., (1953). Third Century Iran: Sapor and Kartir. Chicago, The Institute. - Tafazzoli, A., (2012). Minu ye xrad. Tehran: Toos. (in Persian). - Tafazzoli, A., (2019). “Fire Temple”. Ahmad Tafazzoli Articles, By: Zh. Amouzegar, Tehran: Toos. (in Persian). - Unvala, E. M. R., (1922). Persian Revayat of Darab Hormozdyar. Vol 1, Bombay. (in Persian). - Unvala, R. M., (1922). Dârâb Hormazyâr’s rivâyat. British India Press. - Von Der Osten, H. H. & Naumann, R., (2007). Takht-e Suleiman. tr. by: F. Najd Samie, Tehran: CHN. (in Persian). - Windfuhr, G., (2004). “Zoroastrian and Taoist Ritual: Cosmology and Sacred Numerology”. Stausberg, M. (Ed.), Studies in the History of Religions: 173-232. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 830 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 574 |