نورمحمد, سپیده, افشاری, مصطفی, پیمان, زهرا. (1403). شناسایی عوامل نهادی مؤثر بر توسعه صنعت ورزش ایران. پژوهش های زبان شناسی تطبیقی, 14(27), 39-54. doi: 10.22084/smms.2023.24911.2940
سپیده نورمحمد; مصطفی افشاری; زهرا پیمان. "شناسایی عوامل نهادی مؤثر بر توسعه صنعت ورزش ایران". پژوهش های زبان شناسی تطبیقی, 14, 27, 1403, 39-54. doi: 10.22084/smms.2023.24911.2940
نورمحمد, سپیده, افشاری, مصطفی, پیمان, زهرا. (1403). 'شناسایی عوامل نهادی مؤثر بر توسعه صنعت ورزش ایران', پژوهش های زبان شناسی تطبیقی, 14(27), pp. 39-54. doi: 10.22084/smms.2023.24911.2940
نورمحمد, سپیده, افشاری, مصطفی, پیمان, زهرا. شناسایی عوامل نهادی مؤثر بر توسعه صنعت ورزش ایران. پژوهش های زبان شناسی تطبیقی, 1403; 14(27): 39-54. doi: 10.22084/smms.2023.24911.2940
1کارشناسی ارشد گروه تربیت بدنی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران.
2استادیار گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران
3دانشجوی دکترای مدیریت ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل نهادی مؤثر بر توسعه صنعت ورزش ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی با استفاده از روش تئوری زمینهای و دادههای مورد نیاز با بکارگیری مصاحبههای نیمه ساختاریافته، جمعآوری شد. جامعه آماری متشکل از اساتید و خبرگان مدیریت ورزشی، در حوزه اقتصاد و مسئولان ورزشی بود. از روش نمونهگیری هدفمند با تکنیک گروه کانونی استفاده شده است. پس از مصاحبه عمیق با 10 نفر از نمونههای منتخب، اشباع بهدست آمد و مصاحبهها پیادهسازی شدند. با استناد به نتایج تحلیل یافتههای حاصل از کدگذاری، مدل کیفی مذکور با 128 کد باز و 20 کد محوری در قالب ابعاد 6 گانۀ مدل پارادایمی، شامل شرایط علی (4 مقوله)، پدیدۀ اصلی (عوامل نهادی مؤثر بر توسعه صنعت ورزش ایران)، عوامل راهبردی (4 مقوله)، عوامل زمینهای (4 مقوله)، عوامل مداخلهگر (3 مقوله) و پیامد (4 مقوله) شناسایی شدند. بر مبنای اطلاعات بهدست آمده لزوم بکارگیری افراد متخصص در حوزه ورزش، وضع قوانین و مقررات ملی کارگشا و تسهیل ساختار خصوصی سازی ملزم به نظر میرسد.
Afshari, M. (2019). Evaluation of the effectiveness of Principle 44 policy in handing over sports facilities in Tehran province. Research project. Directorate General of Sports and Youth of Tehran Province. (In Persian)
Brun, R., Qasimpour Faridni, F., Qonun, Z., Zarasund, GH. (2015). The influence of social networks on marketing development,the fifth international accounting and management conference with the approach of modern research sciences, Tehran, Iranian Arghvan Communication Company. (In Persian)
Imanzadeh R., Khodayari A., Ghasemi H., Rasekh N., (2020). The Effective Factors of the Development of Taekwondo in Iran and Presenting the Model. Ann Appl Sport Sci. 8 (2), 1-11.
Ramzanpour Khaki, P. (2016). Investigating factors influencing the attraction of financial sponsors of football teams in Mazandaran province, physical education master's thesis, Ayat Allele Amoli Azad University. (In Persian)