تبلیغات در نظام های پادشاهیِ آشور نو و هخامنشی بر پایه مدارک و شواهد نوشتاری و تصویری | ||
پژوهش های باستان شناسی ایران | ||
دوره 12، شماره 33، مهر 1401، صفحه 143-180 اصل مقاله (2.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nb.2022.23973.2320 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر سلحشور1؛ بهمن فیروزمندی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری باستان شناسی، گروه باستان شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه باستان شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از ابزارهای پایداری و ماندگاری نظامهای ایدئولوژیک باستان تبلیغات یا پروپاگاندا بود. نظامهای پادشاهی آشور نو و هخامنشی نیز از تبلیغات برای پیشبُرد ایدئولوژی و حفظ قدرت و اقتدار خود بهره بردهاند. اینکه شاهان آشور نو و هخامنشی چگونه خود را تصویر میکردند یا شرح میدادند و دوستداشتند که دیگر سرزمینها یا مردمان آنها را چگونه ببینند یا درک کنند، به نوعی کاربرد تبلیغات در مدارک و شواهد نوشتاری و تصویری آنها را نشان میدهد. ابزارها، راهبردها و شیوههای بهکارگیری تبلیغات که در پیوند با ایدئولوژی سلطنتی امپراتوریهای آشور نو و هخامنشی قرار داشت چه مواردی را دربر میگرفتند و چه اهدافی را دنبال میکردند؟ بیتردید در بافتهای سلطنتی آشور نو و هخامنشی آنها همۀ واقعیتها را به تصویر نکشیدهاند یا ننگاشتهاند تا به ایدئولوژی آنها آسیبی نرسد و به قدرت، صلاحیت و مشروعیت آنها برای فرمانروایی بر اقوام و سرزمینهای گستردۀ امپراتوریهایشان خدشهای وارد نشود. آنها تصویری از خودشان نشان یا شرح دادهاند که موجب ترس و هراس مردمان و اقوام فرمانبردارشان میشد و سرسپردگی آنها را بهدنبال داشت یا با نشاندادن و شرح دادن شکوه و بزرگی، نظم و سلطۀ فراگیرِ حکومت خود آنها را متأثر میساختند. پژوهش حاضر با بررسی منابع و شواهد نوشتاری و تصویری بافتهای سلطنتی آشور نو و هخامنشی و استفاده از دادههای کتابخانهای، ابزارها و اهداف تبلیغی، مخاطبان موردنظر آنها و نیز شیوهها و راهبردهای تبلیغی، بهویژه در کتیبهها و نقوشبرجستۀ بافت معماری و کاخها را بررسی میکند و شباهتها و تمایزها را مشخص میکند. ابزارهایی مانند نقوشبرجسته، استلها، مهرها، سکهها و کتیبههای سلطنتی رسانههای روزگار باستان بودند که با مخاطبان مشخص و همگانی خود ارتباط برقرار میکردند و به افکار و اذهان آنها جهت میدادند و آشوریان و هخامنشیان بهخوبی از قدرت تأثیرگذاری آنها آگاه بودند و در جهت تبلیغاتشان از آنها بهره بردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
آشور نو؛ هخامنشیان؛ قدرت؛ ایدئولوژی؛ تبلیغات | ||
مراجع | ||
- Altaweel, M. & Squitieri, A., 2018, Revolutionizing a World, From Small States to Universalism in the Pre-Islamic Near East. London, University College London.
- Asena, B., 2002, “The rhetoric of Achaemenid Art”. Master Thesis, Department of Graphic Design and the Institute of Fine arts, Bilkent university.
- Bagg, A. M., 2016, “Where is the Public? A New Look at the Brutality Scenes in Neo- Assyrian Royal Inscriptions and Art”. Making Pictures of War: Realia et Imaginaria in the Iconology of the Ancient Near East, (Battini, L.) ed. Oxford: 57-82.
- Barjamovich, G., 2012, “Propaganda and Practice in Assyrian and Persian Imperial Culture”. Universal Empire, A Comparative Approach to Imperial Culture and Representation in Eurasian History, (Fibiger, P and Kolodziejczyk, D.) (eds.). Cambridge, Cambridge University Press: 43-59.
- Boardman, J., 1994, The Diffiusion of Classical Art in Antiquity. Newjersey, Priceton university press.
- Brosius, M., 2006, The Persians. NewYork, Routledge Publication.
- Brosius, M., 2010, “Pax Parsica and the Peoples the Balck Sea Region: Extent and Limits Achaemenid Imperial Ideology”. Achaemenid Impacts in the Black Sea, Communications of Powers, (Nieling, J. and Rehm, E.) eds. Aarhus University Press: 29-40.
- Canepa, M. O., 2014, “Topographies of Power: Theorizing of Visual, Spatial and Ritual Contexts of Rock Reliefs in Ancient Iran”. Of Rocks and Water: Towards and Archaeology of Place, (Harmanşah, Ö.), ed. Joukowsky Institute Publication 5, Oxford/Havertown, PA: Oxbow Books: 55-92.
- Cooley, J. L., 2014, “Propaganda, Prognistication, and Planets”.Divination, Politics, and Ancient Near Eastern Empires, (Lenzi, A. and Stökl, J.), eds. Society of Biblical Literature Ancient Near East Monographs, 7: 7-32.
- Dewar, B. N., 2019, “Representaions of Rebellion in the Assyrian Royal inscriptions”. Ph.D. Thesis, Department of Classics, Ancient History and Archaeology,University of Birmingham.
- Dusinberre, E. R. M., 2000, “King or God? Imperial Iconography and Tiarate Head Coins of Achaemenid Anatolia”. Annual of the American Schools of Oriental Research, 57: 157-171.
- Finkelstein, J. J., 1979, “Early Mesopotamia, 2500–1000 B.C.”. Propaganda and Communication in World History, (Lasswell, L. and others) eds. Honolulu, University Press of Hawaii: 50-110.
- Garrison, M. B., 2000, “Achaemenid Iconography as Evidenced by Glyptic Art: Subject Matter, Social Function, Audience and Diffusion”.(Uehlinger, C.) ed. Images as Media. Sources for the Cultural History of the Near East and the Eastern Mediterranean (Ist Millenium BCE), University Press Fribourg Switzerland Vandenhoeck & Ruprecht Gottingen: 115-63.
- Garrison, M., 2009,Visual Representation of the Divine and the Numinous in Early Achaemenid Iran: Iconography of Deities and Demons. Switzerland, University of Zurich.
- Garrison, M., 2013, “Royal Achaemenid Iconography”. The Oxford Handbook of Ancient Iran, (Potts, D.T.) ed. Oxford University Press.
- Garrison, M., 2014, “Royal Names Seals of Darius I”. Extraction and Controlm Studies in Honor of Mattew W. Stolper, (Kozuh, M. and others) eds. Chicago, The University of Chicago, 67-104.
- Henkelman, W. F. M. & Stolper, M. W., 2009, “Ethnic Identity and Ethnic Labeling at Persepolis: The Case of the Skudrians”. (Briant, P. and Chauveau, M.) eds. Organisation des Pouvoirs et Contacts Culturels dans les Pays de l’empire Achéménide. Persika 14, Paris, De Boccard: 271–329.
- Herodotus, 1987, The History. translated by: D., Gren, University of Chicago Press.
- Holloway, St. W., 1995, “Harran: Cultic Geography in the Neo-Assyrian Empire and its Implications for Sennacherib's Letter to Hezekiah' in 2 Kings”. The Pitcher is Broken, Memorial Essays for G. W. Ahlström, (Handy, L.K.) ed. Journal for the Study of the Old Testament Supplement Series, 190: 276-314.
- Holloway, S. W., 2002, Aššur is king! Aššur is king! Religion in the exercise of power in the Neo-Assyrian Empire. Leiden, Brill.
- Jowett, G. S. & OʼDonnell, V., 1999, Propaganda and Persuasion. London, Sage Publications.
- Kaptan, D., 1996, “The Great King’s Audience”. Fremde Zeiten, Festschrift für Jörgen Borchhardt zum sechzigsten Geburstag I, (Blakolmer, F. and others) eds. Vienna, Phoibos-Verlag, 259-271.
- Karlsson, M., 2017, Alterity in Ancient Assyrian Propaganda. Helsinki.
- Kelly, T., 2003, “Persian Propaganda: A Neglected Faction in Xerxes' Invasion of Greece and Herodotus”. Iranica Antiqua, 38: 173-219.
- Kent, R. G., 1953, Old Persian (Grammar, Texts, Lexicon). Americal Oriental Society.
- Linebarger, P. M. A., 1948, Psychological warfare. Washington, DC, Infantry Journal Press.
- Liverani, M., 1979, “Ideology of the Assyrian Empire”. Power and Propaganda: A Symposium on Ancient Ampires, (Larsen, M. T.) ed. Mesopotamia 7, Copenhagen, Akademisk Forlag: 297-317.
- Nadali, D., 2009- 2010, “Neo- Assyrian State Seals: An Allegory of Power”. State Archives of Assyrian Bulletin: 215- 244.
- Nadali, D., 2016, “Images of War in the Assyrian Period: What They Show and What They Hide”. Making Pictures of War, (Battini, L.) ed. Oxford, Archaeopress Publishing: 83-88.
- Newman, B., 1999, Handbook of Political Marketing. London, Sage publications.
- Nylander, C., 1979, “Achaemenid Imperial Art”. Power and Propaganda, A Symposium on Anciemt Emipres, (Larsen, M. T.) ed. Mesopotamia 7, Akademisk Forlag: 345- 359.
- O’Brien, C., 2009, The Fall of Empires: From Glory to Ruin, an Epic Account of History’s Ancient Civilisation. Australia, Murdoch Books Pty Limited.
- Oppenheim, A. L., 1979, “Neo-Assyrian and Neo-Babylonian Empires”. Propaganda and Communication in World History, (Lasswell, H. D. and others) eds. The Symbolic Instrument in Early Times. Honolulu, University Press of Hawaii.
- Parker, B., 2011, “ The Construction and Performance of Kingship in the Neo- Assyrian Empire”. Anthropological Research, 67: 357-386.
- Pollock, S., 1999, Ancient Mesopotamia: The Eden that Never Was. Cambridge, Cambridge University Press.
- Porter, B. N., 1993, Images, Power, and Politics: Figurative Aspects of Esarhaddon’s Babylonian Policy. Philadelphia.
- Porter, B. N., 2003, “Assyrian Propaganda for the West Esarhaddon's Steles Til Barsip and Sam'al”: Re-evaluating the Propaganda of Assurnasirpal II”, Trees, Kings and Politics: Studies in Assyrian Iconography, Academic Press Fribourg / Paulusverlag Fribourg Switzerland Vandenhoeck & Ruprecht Göttingen, Zurich, University of Zurich: 59-80.
- Reade, J. 1979, “Ideology and Propaganda in Assyrian Art”. Power and Propaganda: A Symposium on Anciemt Emipres, (Larsen, M. T.) ed. Mesopotamia 7, Copenhagen: Akademisk Forlag: 329- 343.
- Remington, T. F., 1988, The truth of Authority, Ideology and Communication in the Soviet Union. London, Fefer and Simons.
- Rollinger, R., 2016, “Royal Strategies of Representation and the Language(s) of Power: Some Considerations on the Audience and Dissemination of the Achaemenid Royal Inscriptions”. Official Epistolography and the Language(s) of Power: Proceedings of the First InternationalConference of the Research Network Imperium & Officium, Comparitive Studies in Ancient Bureaucracy and Officialdom, University of Vienna, 10-12 November 2010, (Procházka, S. and others) eds. Wien: 117-130.
- Root, M. C., 1979, King and Kingship in Achaemenid Art: Essays on the Creation of an Iconography of Empire. Acta Iranica 19, Leiden, Brill.
- Root, M. C., 1990, Circles of Artistic Programming: Strategies for Studying Creative Process at Persepolis, Investigating Artistic Environments in the Ancient Near East. (Gunter, A. C. and Sckaler, A. M.) eds. Gallery Smithsonian, institution Washington. D. C.
- Root, M. C., 1991, “From the Heart: Powerful Persianisms in the Art of the Western Empire”. Achaemenid History 6: Asia Minor and Egypt. Old Cultures in a New Empire, (Sancisi-Weerdenburg, H. W. A. M. and Kuhrt, A.) eds. Leiden and Boston: 1–25.
- Root, M. C., 2000, “Imperial Ideology in Achaemenid Persian Art: Transforming the Mesopotamian Legacy”. Bulletin of the Canadian Society for Mesopotamian Studies, 35: 19-27.
- Root. M. C., 2013, “Defining the Devine in the Achaemenid Persian Kingship: The View from Bisitun”. Every Ench a King, Comparative Studies on King and Kingship in the Ancient and Medieval Worlds, (Mitchell, L. and Melville, C.) eds. Leiden, Brill: 23 – 66.
- Russell, J. M., 1991, Sennacherib’s Palace without Rival at Nineveh. Chicago and London.
- Schmidt, E., 1953, Perspolis I: Structures, Reliefs, Inscriptions. Chicago, The University of Chicago Press.
- Schmidt, E., 1970, Persepolis III, The Royal Tombs and Other Monuments. Chicago, The university of Chicago Press.
- Stronach, D., 2002, “Icons of Dominion: Review Scenes at Til Barsip and Persepolis”. Iranica Antiqua, 37: 373-402.
- Smith, B. L., 1958, “Propaganda”. The International Encyclopedia of the Social Sciences, (sills, D. L.) ed. New York, Macmillan and Free Press: 579-589.
- Tadmor, H., 1995, “Propaganda, Literature, Historiography: Cracking the Code of the Assyrian Royal Inscriptions”. Proceedings of the 10th Anniversary Symposium of the Neo-Assyrian Text Corpus Project, Helsinky: 325-338.
- Taylor, P., M., 2003, Munitions of the Mind: A History of Propaganda from the Ancient World to the Present Day. Manchester, Manchester University Press.
- Tuplin, C., 2017, “War and Peace in Achaemenid Imperial Ideology”.Elevtrum, 24: 31-54.
- Uehlinger, C., 1995, “Figurative Policy, Propaganda und Prophetie”.Congress Volume Cambridge, Vol. 66, Leden, Brill: 297-349.
- Vincent, R. C., 2006, “Global Communication, and Propaganda”.Transnational Media and Global Communication, (Kamalipour, Y. R. ) ed. Wadsworth Publishing Co: 232-270.
- Winter, I. J., 2010, On Art in the Ancient Near East. Leiden, Brill Press.
- Wright, A., 2012, “Persinisation in the Art and Architecture of Achaemenid Provincial Palaces, 550-330 BC.”. EX Historia: 1-28. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 670 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 476 |