تحلیل شناختی اقسام طرحوارههای تصوّری امثال در نهجالبلاغه | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 35، آذر 1400، صفحه 19-35 اصل مقاله (836.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2021.23986.2643 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر شهبازی* 1؛ علیرضا شیخی2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
تنوّع مثلها و مثلوارههای نهجالبلاغه در کنار کارکردهای دینی، تربیتی و اخلاقی، از منظر زبانشناسی شناختی اهمیتی برجسته دارد. اثربخشی این گونههای ادبی، در رسایی مضمون، آفرینش تصویر و برجستهسازی معنا، آشکار بوده و هویت فکری و فرهنگی آن روزگار را به نمایش میگذارد. الگوهای سازنده بسیاری از این امثال، جایگاهی مفهومی در اندیشه داشته و براساس طرحوارهها و فضاهای ذهنی شکل یافتهاند. در پژوهش حاضر طرحوارههای تصوّری امثال در نهجالبلاغه، با تکیه بر الگوی ایوانز و گرین، مورد تحلیل قرار گرفت. معیار گزینش این امثال، مبتنی بر کتاب «الامثال و الحکم المستخرجه من نهجالبلاغه» غروی بوده است. یافتههای جستار حاضر حاکی از توصیف ملموس و حسی بسیاری از مفاهیم ذهنی و انتزاعی در برابر ذهن ساده عرب آن دوره بوده است. مصادیق فراوانی از طرحوارههای فضا، نیرو، ظرفبودگی، توازن، جابجایی، و غیره، برای مفهومسازی پدیدههای مجرد بهکاررفته است که در این میان طرحواره ظرفبودگی، فراوانی قابلتوجهی نسبت به دیگر اقسام دارد. در این امثال، رابطه مستقیمی بین بسامد طرحوارههای تصوری و میزان کاربرد اسامی حیوانات، عناصر طبیعت و فعالیت انسانی و اعضای بدن انسان، وجود دارد که موجب ارتباط مؤثرتر و درک بیشتر مفاهیم مجرد گشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ضربالمثل؛ طرحوارههای تصویری؛ معناشناسی شناختی؛ نهجالبلاغه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 432 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 388 |