تجار کوچ رو: مطالعهی استراتژی تجاری بروجنیهای ساکن شهر ایذه با عشایر بختیاری | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) | ||
دوره 9، شماره 17، اسفند 1399، صفحه 335-362 اصل مقاله (641.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2021.20679.1753 | ||
نویسندگان | ||
منوچهر علی نژاد* 1؛ شهرام عالیپور2 | ||
1استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
عبارت «تجار کوچرو» برای تبیین ماهیت فعالیتهای اقتصادی بروجنیهای ساکن در ایذه بهکار برده شده است. این گروه از تجار بروجنی در مناسبات تجاری خود با بختیاریها، بهعنوان عشایر کوچنشین، به شیوهای عمل کردند که باعث تثبیت آنها در شهرستان ایذه شده است. هدف این پژوهش فهم رفتار اقتصادی بروجنیهای مقیم ایذه بهمثابه یک استراتژی است. روش تحقیق در این مقاله کیفی، جامعه موردمطالعه بختیاریها و بروجنیهای تجار مقیم ایذه ، تعداد نمونهی موردمطالعه حدود 30 نفر بود که 24 نفر از آنها بروجنیهای مقیم ایذه و 6 نفر از بختیاریهای ساکن ایذه بوده است. شیوه نمونهگیری، هدفمند و در دسترس بوده و ابزار گردآوری دادهها نیز شامل مطالعه اسنادی، مصاحبه، مشاهده بوده است. با توجه به ماهیت روش مردم نگارانه در تحلیل و نتیجهگیری دادهها از توصیفی فربه استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که استراتژیهای تجاری بروجنیهای ساکن ایذه از مناسبات خاصی برخاسته که در طول تاریخ از طریق روابط اقتصادی با بختیارها و فرهنگ عشایر شکل گرفته است. این استراتژیها ترکیبی از روحیه تجاری تجار کوچ رو و اصل وفاداری در روابط اقتصادی عشایر بختیاری ایذه بوده است که در این تحقیق، از آنها، بهعنوان 8 استراتژی تجاری نام برده شده است. این استراتژی عبارتند از جابجایی و مهاجرت همراه با عشایر کوچنشین، فروش نسیه بهعنوان یک اصل میراث انتقالیافته از پدران به فرزندان، استراتژی تقسیم محدوده بختیاریها بین خود، گذشت در معامله، خرید نیمهای زمین از بختیاریها، عدم خروج سود از بازار، نوآوری و تغییر در روشهای تجاری، پیوستگی و مداومت در تجارت و عدمشتابزدگی. | ||
کلیدواژهها | ||
بروجنیها؛ عشایر بختیاریها؛ ایذه؛ تجار کوچ رو؛ بوردیو؛ میدان اقتصادی | ||
مراجع | ||
اسلیتر، دن، تونکیس، فرن. (1390). جامعه بازار، ترجمه حسین قاضیان. تهران: نشر نی، چاپ دوم. امانی، منصور. (1378). ایذه در گذر تاریخ، اهواز: نشرآیات. امام شوشتری، محمدعلی. (1331). تاریخ جغرافیایی خوزستان، انتشارات امیرکبیر. بابایی هزهجان مجتبی، پیراننژاد، علی، محمدپور زرندی، حسین و امیری، مجتبی. (1395). شناسایی عوامل اقتصادی مؤثر بر کارآفرینی شهری (مطالعه موردی: شهر تهران)، فصلنامه علمی و پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، 5(1)، 83-99. بتیس دانیل، پلاگ فرد. (1382). انسانشناسی فرهنگی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر انتشارات علمی، چاپ دوم. جمشیدیها، غلامرضا و پرستش، شهرام. (1386). دیالکتیک منش و میدان در نظریه عمل پی یر بوردیو، نشریه علمی و پژوهشینامه علوم اجتماعی، 30، 1-32. جنکینز، ریچارد. .(1385) پییر بوردیو، ترجمۀ:لیلا جو افشانی و حسن چاوشیان، تهران :نشرنی چلبی، مسعود و جنادله، علی. (1386). بررسیتاثیر عوامل فرهنگی موفقیت اقتصادی، پژوهشنامه علوم انسانی، 52، 117-154. حریری، نجلا. (1385). اصول و روشهای پژوهشهای کیفی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. حیدری، محمد؛ قاسمی، وحید؛ رنانی، محسن و ایمان، محمدتقی. (1398). ارائه الگوی پارادایمی فرهنگ مالیاتی نزد مؤدیان مالیاتی شهر اصفهان، دوفصلنامه پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، 8(51)، 1-35. ریتزر، جورج. (1379). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی. سوئدبرگ، ریچارد. (1391). مباحثی در جامعهشناسی اقتصادی منفعتطلبی و ساختار اجتماعی، ترجمهی علی اصغر سعیدی. انتشارات لوح فکر؛ چاپ اول. سوئدبرگ، ریچارد، گرانووتر مارک. (1395). مباحثی در جامعهشناسی اقتصادی منفعتطلبی و ساختار اجتماعی، ترجمهی علیاصغر سعیدی. انتشارات تیسا؛ چاپ اول. سیدمن، استیون. (1386). کشاکش آراء در جامعهشناسی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی. علیپور، لیلا و عیسی، حجت. (1390). بازار عشایری چندکارکردی گامی در راستای پایداری زندگی عشایر کوچنده، فصلنامه روستا و توسعه، 14(1): پیاپی ۵۳، 149-172. علینژاد، منوچهر. (1397). درآمدی بر جامعهشناسی اقتصادی، انتشارات دانشگاه یزد، چاپ اول. علینژاد، منوچهر و سعیدی، علیاصغر. (1397). تحلیل جامعهشناختی بر نقش کارآفرینانه آذری زبانهای تهران: با تأکید بر دلایل دریانیها، دوفصلنامه جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، 7(2)، 91-124. فکوهی، ناصر. (1385). فرهنگ ملی، فرهنگهای قومی، جماعتی و بازاراقتصاد صنعتی، جامعهشناسی ایران، 25، 126-148. فیروزان، محمد. (1362). «دربارهی ترکیب و سازمان ایلات و عشایر ایران»، مجموعه مقالات ایلات عشایر، تهران: آگاه. کشاورزیان آرنگ. (1383) بازار تهران: تداوم یا دگرگونی، نشریه گفتگو،41 ، 47-10. گلابی، فاطمه؛ بوداقی، علی و علیپور، پروین. (1394). مروری تحلیلی بر تلفیق عاملیت و ساختار در اندیشه پیر بوردیو، دوفصلنامه پژوهش جامعهشناسی معاصر، 4(6)، 117-144. لیندف، تامسن و تیلور، برایان. (1392). روشهای تحقیق کیفی در علوم ارتباطات، مترجم عبدالله گیوان: انتشارات همشهری. مرشدی، ابوالفضل و علینژاد، منوچهر. (1398). اخلاق اقتصادی یزدیها: سازگاری فعالانه، مجله مطالعات اجتماعی ایران، 13(4) (دومین ویژهنامه یزد)، 137-111. وبر، ماکس. (1384). اقتصاد و جامعه، ترجمه عباس منوچهری، مهرداد ترابینژاد، مصطفی عمادزاده، انتشارات سمت، تهران. ورشوی، سمیه؛ یوسفی، علی؛ اکبری، حسین و اصغرپور ماسوله، احمدرضا. (1397). مروری انتقادی بر تحقیقات جامعهشناختی بازار در ایران: در جستجوی حکشدگی، نشریه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 7(1)، 53-82. Kloosterman, R. J. Vanderleun & Rath, J. (1999). Mixed embeddedness .(in) formal economic Activities and immigrant business in Netherland´. International journal of urban and Regional Research. Vol. 23, No. 2, 252-266.
Lin. (2001). Social Capital and theory of social structure and action, canbridge university press.
Hein de Haas. (2007). Migration and Development: A Theoretical Perspective . Paper presented at the conference on ‘Transnationalisation and Development(s): Towards a North-South Perspective’, Center for Interdisciplinary Research, Bielefeld, Germany, May 31 - June 01.
Ricardo, G. Abad. (1981). Internal Migration in the Philippines: A Review of Research Findings. Philippine Studies, Vol. 29, No. 2, 129-143.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 348 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 455 |