ساخت و اعتبار یابی ابزار اندازه گیری مدیریت شطرنجی در سازمانهای ورزشی ایران | ||
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی | ||
دوره 10، شماره 20، دی 1399، صفحه 51-64 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/smms.2020.20574.2487 | ||
نویسندگان | ||
نینا همتی زاده1؛ حسین سپاسی* 2؛ پریوش نوربخش3؛ مهوش نوربخش4 | ||
1دانشجوی دکترای گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
2استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی کرج، ایران. | ||
3استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
4استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
چکیده | ||
ﺗﻔﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻓﺮآﯾﻨﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ بهواﺳﻄﻪ آن ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎ ﻧﮕﺮﯾﺴﺘﻦ از ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺑﺤﺮانﻫﺎ و ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎی روزاﻧﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ از ﺳﺎزﻣﺎن و ﻣﺤﯿﻂ ﻣﺘﻐﯿﺮ آن ﮐﺴﺐ ﻣﯽکنند. شطرنج که یک ورزش فکری است، تفکر استراتژیک به همراه دارد و یک شطرنجباز با این مهارت مهرههای خود را روی صفحه شطرنج در مقابل حریف خود حرکت میدهد. هدف تحقیق حاضر ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه گیری مدیریت شطرنجی در سازمان های ورزشی ایران می باشد. از روش پژوهش آمیخته برای تحلیل داده ها استفاده شد. ابتدا با مطالعه پیشینه و کسب نظر خبرگان، عامل های تفکر شطرنجی استخراج و سؤالات مقدماتی برای اندازه گیری آنها تهیه گردید و سپس اعتبار محتوایی آنها مورد تأیید گروهی از خبرگان قرار گرفت. طی یک مطالعه کمی نمونه ای به حجم 120 نفر از جامعه آماری جهت محاسبه ثبات درونی به سؤالات مقدماتی پاسخ دادند. آنگاه، در یک تحلیل عامل اکتشافی که داده ها به شیوه متعامد چرخش داده شده بودند، ابعاد مدیریت شطرنجی استخراج و پرسشنامه نهایی به تعداد 36 سؤال ساخته شد. پس از انجام تحلیل عامل تأییدی پرسشنامه نهایی بین نمونه ای به حجم 334 نفر از مدیران شطرنجی کشور توزیع گردید. نتایج تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی نشان داد که ابزار ساخته شده از پایایی و اعتبار کافی برای اندازه گیری فرایند تفکر شطرنجی برخوردار است. از این ابزار کاربران می توانند برای اندازه گیری تفکر شطرنجی مدیران در سازمان های ورزشی کشور استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر استراتژیک؛ مدیریت شطرنجی؛ اعتبار یابی؛ تحلیل عامل | ||
مراجع | ||
- انصاری مهر، م. کریمی، ز (1393). مدیریت مبتنی بر تفکر شطرنجی، اصفهان، نشر نوشته، چاپ اول. - گال، م. بورگ، و. گال، ج (2003). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه نصر و دیگران، (1393)، تهران: انتشارات سمت، چاپ نهم. - کشاورز، ل. (1390). تدوین مناظر و نقشه استراتژیک کمیته ملی المپیک با کارت امتیازی متوازن، رساله دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. - پورصادق، ناصر و یزدانی، بهرنگ (1390)، «تأثیر قابلیت تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط»، مجله مطالعات راهبردی، 7(1): 12-17. - ربیعی، ع؛ خاتمی، ن؛ علاقمند، ش؛ خاشعی، ف و مهرآرین، ر (1387)، «بررسی میزان تفکر استراتژیک در سازمانهای استراتژی محور»، پنجمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک تهران. - استیسی، ر (2010). تفکر استراتژیک و مدیریت تحول، ترجمه مصطفی جعفری و مهزیار کاظمی موحد، (1389)، تهران: انتشارات رسا، چاپ سوم. - Agrawal, D. C., Kukreti, A., Ansari, A. (2017). "Application of total quality management in chess". Asian Journal of Research in Business, Economic and Management, 7(7), 351-372.
- Alojzije, J., Ivan, N. (2019). Chess as a powerful educational tool for successful people. Governance Research and Development Centre, Zagreb, 425-441.
- Bonn, I. (2001). "Developing strategic thing as a core competency", Management decision, 39(1), 63-70.
- Casey, A. Goldman, E. (2010). "Enhancing the ability to think strategically: A learning model". Management Learning, 41(2), 167-185.
- Castello, A. B. & Osborne, J. W. (2005). "Best practices in Exploratory Factor Analysis: Four Recommendations for Getting the most From your Analysis". Practical Assessment, Research & Evaluation, 10(7), 1-9.
- Chess.com. (2011). http://www.chess.com/news/chess-generates-silicon-valley-wealth.
- Fischer, C. F. (1978). Being there vicariously by case studies. In O. Milton (Ed.), on college teaching. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
- Gobet, F., Campitelli, G. (2014). Intelligence and chess. Proceedings of the 4th Colloquium, Board Games in Academia, 103-112.
- Goldman, F. E. (2005). "Becoming an expertise strategic thinker", The Learning Journal of Healthcare CEOs. 12(2), 20-27.
- Guness, G., Tugrul, B. (2017). "Is chess just a game, or it is a mirror that reflects the child’s inner world". International Journal of Research in Education and Science, 3(2), 438-451.
- Hallaji M, Zrdoshtian SH. Tndnevis F. (2011). "Transformational leadership style and pragmatic coaches with the player`s commitment of Iranian premier handball players". Study in Sport Science. 1(1), 27-44.
- Kasparov, G. (2007). How life imitates chess, Bloomsbury USA, New York.
- Mark V.C. (2013). "The right moves: Creating experiential management learning with chess". The International Journal of Management Education, 11(2), 25–33.
- Morales, E. (1996). "Learning playing strategies in chess". Computational Intelligence, 12(1), 65-87.
- Nazari R. Ghasemi H. Sohrabi Z. (2016). "The relationship between communication skills, leadership styles and culture and the effectiveness of managers in sports organizations: structural equation modeling". Journal of Sport Management and Motor Behavior, 21(2), 93-102.
- Sadik, R., Kardas, N. T. (2018). "Analysis of the attitudes of the teacher candidates toward the game of chess". Universal Journal of Educational Research, 6(11), 2438-2443.
- Tabachnick, B. G.and Fidell, L. S.(2012). Using multivariate Statistics. 6h Edition, Person Education, Boston.
- Young, A. G. & Pearce, S. (2013). "A Beginner's guide to factor analysis: Focusing on Exploratory Factor Analysis". Tutorials in Quantitative Methods for Psychology, 9 (2), 79-94. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 564 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 352 |