زنان در جامعهی مصرفی: مطالعهی موردی شهر ایلام | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) | ||
مقاله 10، دوره 9، شماره 16، شهریور 1399، صفحه 235-259 اصل مقاله (589 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2020.19861.1697 | ||
نویسندگان | ||
همایون مرادخانی* 1؛ محمدتقی سبزه ای2؛ زهره محمدبیگی3 | ||
1استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه رازی | ||
2استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه بوعلی سینا | ||
3کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر، تلاش شده تا به چگونگی سوژهشدن زنان ایلام در جامعه مصرفی و نحوهی تولید سوبژکتیویتههای زنانه در این جامعه پرداخته شود. چارچوب نظری اتخاذ شده برای پاسخ به این پرسشها ریشه در آرای ژان بودریار و زیگمونت باومن دارد. روش انجام پژوهش از نوع کیفی و به شیوهی موردپژوهی ابزاری است، بهنحویکه چارچوب نظری مشخصکننده و تعیینکننده موارد تحقیق است. نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و با 20 نفر از زنان در دو طیف همنوا و ناهمنوا در جامعه مصرفی شهر ایلام مصاحبه به عمل آمده است. براساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت جامعهی مصرفی، با فشار به زنان شهر ایلام برای همنوایی با جامعهی مذکور، تنهایی و در حاشیه ماندن را برای زنان رقم زده است. به نظر میرسد چنین نظامی با سرکوب زنان ناهمنوا و اغوای زنان همنوا، سوژههایی مصرفگرا و همنوا تولید و خلق میکند و همزمان آنها را در یک نظام رؤیتپذیری ادغام میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
جامعه مصرفی؛ سوبژکتیویتههای زنانه؛ نظام رؤیتپذیری؛ شهر ایلام | ||
مراجع | ||
باباییفرد، اسداله؛ منصوریان راوندی، فاطمه و ذوالفقاری، نفیسه. (1395). «عوامل اجتماعی- فرهنگی مؤثر در مدیریت بدن در میان زنان شهر کاشان»، فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، شماره 71، 84-59. باکاک، رابرت. (1381). مصرف، ترجمه خسرو صبوری، تهران: نشر شیرازه، چاپ اول. باومن، زیگمونت. (۱۳۹۶). اشارتهای پستمدرنیته، ترجمهی حسن چاوشیان. تهران: ققنوس، چاپ چهارم. ببی، ارل. (1390). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه رضا فاضل، جلد یک، نشر: سمت، چاپ هفتم، جلد دوم، نشر: سمت، چاپ هفتم. بخارایی، احمد، رفیعی، ملکه. (1395). «زنان و گرایش به مُد»، مجله زن در توسعه و سیاست، شماره 3، 328-309. بودریار، ژان و لیوتار، فرانسوا. (۱۳۷۴). سرگشتگی نشانهها نمونههایی از نقد پسامدرن، ترجمهی حقیقی و همکاران. تهران: مرکز، چاپ اول. بودریار، ژان. (1395)، جامعه مصرفی، ترجمه پیروز ایزدی، تهران: نشر ثالث، چاپ ششم. جلالی، رستم. (1391). «نمونهگیری در پژوهشهای کیفی»، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، شماره 4، 20-310. حسینی، محمدرضا و علینژاد، منوچهر و پیرینژاد، محمد(1397). « مصرفگرایی و عوامل اجتماعی موثر بر آن در بین جوانان شهر تهران»، مجله پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، دوره7 ، شماره 13، 59-37. خداوردی، حسن. (1387). «متدولوژی پژوهش کیفی»، مجله جامعهشناسی، شماره 13، 44-27. دُبور، گی. (1392). جامعهی نمایش، ترجمه بهروز صفدری، تهران: نشر آگه، چاپ دوم. ذکایی، محمدسعید و امیدی، مهدی. (1396)، «مدرنیته، شهر و مصرف (بررسی پدیدار مصرف در زیست جهان شهروندان تهرانی)، مجله جامعه پژوهی فرهنگی، شماره 2، 50-23. ربیعی، علی و رفیعی، ملکه. (1395). «مصرفگرایی از اجبار تا لذت مطالعهای جامعهشناختی پیرامون مصرفگرایی در میان ساکنان شهر تهران»، مجله جامعهشناسی ایران، شماره 2، 166-144. ریاضی، سید ابوالحسن. (1392). «تصویری از فرهنگ مصرفی جامعهی ایران با استفاده از دادههای یک پیمایش ملی پیرامون گذران اوقات فراغت». مجله تحقیقات فرهنگی ایران، شماره 24، 153-137. شرفالدین، سید حسین. (1394). «مصرفگرایی در سبک زندگی مدرن و دینی»، مجله پژوهشنامه سبک زندگی، شماره 1، 30-7. عسکری ندوشن، عباس و افشانی، سید علیرضا و ذاکری هامانه، راضیه (1390). «تمایلات مصرفی زنان در شهر یزد»، مجله زن در توسعه سیاست، شماره 32، 116-93. فتوحی، محمود. (1395). آیین نگارش مقالهی علمی- پژوهشی، نشر: سخن، چاپ پانزدهم. فیضی، کامران، سرکیسیان، آلفرد. (1384). «تجزیهوتحلیل معیارهای کیفیت در روشهای تحقیق کیفی»، مجله مطالعات مدیریت گردشگری، شماره 9، 24-1. قاسمی، یارمحمد و هاشمی، علی. (1398). «انجام پژوهش به روش تحلیل تماتیک: راهنمای عملی و گامبهگام برای یادگیری و آموزش (موردمطالعه: مصرف موسیقی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ایلام)»، مجله فرهنگ ایلام، شماره 64 و 65، 33-7. کاظمی، عباس. (1397). امر روزمره در جامعهی پساانقلابی، نشر: فرهنگ جاوید، چاپ اول. کلارک، دیوید. (۱۳۹۶). جامعهی مصرفی و شهر پسامدرن، ترجمهی حمید پورنگ. تهران: علمی و فرهنگی، چاپ اول. کلارکی، حسن. (1388). «نظریهی بنیادی بهمثابه روش نظریهپردازی»، مجله نامه پژوهش فرهنگی، شماره 6، 119-139. لین، ریچارد، جین. (۱۳۸۷). ژان بودریار، ترجمه مهرداد پارسا. تهران: فرهنگ صبا، چاپ اول. مختاری، مریم و رجایی، محمدصادق. (1395). «بازنمایی زنان در تبلیغات تجاری نشریات بهعنوان بستری برای شکلگیری هویت آنان»، مجله مطالعات فرهنگ- ارتباطات، شماره 67، 244-217. Austruma, S. (2012). Change of values in the consumer society, Rezekne Higher Education Institution, valum 2, lativia.Firat, A., Kutucuoglu, K. Y., Saltik, I., & Tuncel, O. (2013). “Consumption, consumer culture and consumer society”. Journal of community positive practices, (1), 203-182.
Huang, Y. (2019). “The Dilemma of Woman Body in the Consumer Society”. International Journal of Social Science Studies. 7(3), 125-132.: culture and consumer society,
Michalos, A. (2014). Consumer Society, Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research. Springer Netherlands. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 427 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 394 |