الگوی ارتباطی توسعه تکریم ارباب رجوع در وزارت ورزش و جوانان | ||
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی | ||
دوره 10، شماره 19، خرداد 1399، صفحه 127-139 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/smms.2020.21671.2593 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رئوفیان* 1؛ سید محمدعلی میرحسینی2؛ احمد ترکفر3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، دانشکده هنر و معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده هنر و معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده هنر و معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف الگوی ارتباطی توسعه تکریم ارباب رجوع در وزارت ورزش و جوانان طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعهی آماری پژوهش شامل نخبگان در حوزهی پژوهش بودند که بدین منظور تعداد 14 نفر بر حسب روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونهی پژوهش مشخص گردیدند. ابزار گردآوری پژوهش شامل پرسشنامهی محقق ساخته و مصاحبهی نیمه ساختاریافته بود. روایی پرسشنامه با توجه به نظر خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش محاسبهی آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت (85/0= α). در قسمت تجزیه و تحلیل کمی پژوهش، از روش دیمتل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که 7 عامل کلی به عنوان عوامل زیرساختهای فنی، توانمندی کارکنان و مدیران، قوانین و مقررات سازمانی، انگیزش، عوامل فرهنگی، جنبه های حمایتی و جنبه های سازمانی به عنوان عوامل مؤثر بر توسعهی تکریم ارباب رجوع در وزارت ورزش و جوانان شناسایی گردید. با توجه به نتایج مشخص گردید که جنبه های حمایتی (478/1= اثر شبکه) و عوامل فرهنگی (893/0= اثرشبکه) به عنوان عوامل علی و عوامل توانمندی مدیران و کارکنان (139/0- = اثرشبکه)، زیرساخت های فنی (142/0- = اثرشبکه)، قوانین و مقررات (169/0= اثرشبکه)، انگیزش (888/0-= اثرشبکه) و جنبه های سازمانی (033/1-= اثرشبکه) به عنوان عوامل معلولی مشخص گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
تکریم ارباب رجوع؛ مشتری؛ مراجعه کننده؛ خدمات؛ مشتری مداری | ||
مراجع | ||
- اصغری، حرمت؛ ذاکری، محمد؛ اسدی، اسماعیل (1396). «عوامل اثرگذار بر تکریم ارباب رجوع در حوزه بهداشت و درمان مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری»، مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 5 (4)، 24-1. - حسینزاده، علی؛ غفاری، حسن؛ سالاری، مهدی؛ امیرکلالی، بیبی الهه (۱۳۹۴). «آسیب شناسی اجرایی طرح تکریم ارباب رجوع از دیدگاه مدیران دستگاههای اجرایی (مورد مطالعه شهرستان تربت حیدریه)»، کنفرانس بینالمللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی، مشهد، مؤسسه تحقیقاتی رایمند پژوه، 17-1. - سجادی زند، پریسا (1395). «طرح تکریم ارباب رجوع و جلب رضایت مشتریان در سازمانها برای جلوگیری از هزینههای کیفی خارجی»، فصلنامه مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 2 (2)، 169-160. - شواری عالی اداری (1381). «طرح تکریم ارباب رجوع». - رستمی، عبدالکریم (1397). «بررسی میزان اثر بخشی پرسنل اداری در رضایتمندی ارباب رجوع و تحقق اهداف سازمانی»، دوازدهمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، شرکت همایشگران مهر اشراق، 1-19. - ذوالفقاری، اکبر؛ نقیبیزاده، سید احمد (۱۳۹۳). «نقش تکریم ارباب رجوع در بهبود کیفیت زندگی کارکنان در سازمانهای دولتی»، کنفرانس بینالمللی مدیریت و مهندسی صنایع، تهران، 12-1. - عطاییپور، سعید (1383). «کاربرد گسترش عملکرد کیفیت QFD در طرح تکریم ارباب رجوع»، چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت کیفیت. - قریشی، سیدمیلاد؛ قریشی، سیدمعروف؛ شریفی، شقایق (۱۳۹۶). «بررسی عوامل بر طرح تکریم از دیدگاه ارباب رجوع»، پنجمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین، 10-1. - کشتکاران، علی؛ تفت، وحید؛ کشتکاران، ویدا؛ حیدری، علیرضا؛ شاهمحمدی، جواد؛ ده بزرگی، مریم (1396). «ارتباط میزان اجرای تکریم ارباب رجوع با رضایت بیماران در بیمارستانهای شیراز»، پیاورد سلامت، ۱۱ (۱)، ۱۱۵ -۱۲۳. - مهرابیان، فردین؛ نصیریپور، امیراشکان؛ طبیبی، سید جمال (1385). «طرح تکریم ارباب رجوع در بیمارستانهای آموزشی رشت»، مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 15 (57)، 82-91. - Bai, H. Y. (2018). “The Effects of ICT-related Messages during Non-work Time on Employees Misbehaviors and Customer-Oriented Behaviors on the Next Day: Mechanisms and Boundary Conditions”, Master Thesis of Human Resource Management. National Sun Yat-Sen University.
- Deshpandé, R., Farley, J. U., & Webster Jr, F. E. (1993). “Corporate culture, customer orientation, and innovativeness in Japanese firms: a quadrad analysis”, Journal of marketing, 57(1), 23-37.
- Feng, T., Wang, D., Lawton, A., & Luo, B. N. (2019). “Customer orientation and firm performance: The joint moderating effects of ethical leadership and competitive intensity”, Journal of Business Research, 100, 111-121.
- Frambach, R. T., Fiss, P. C., & Ingenbleek, P. T. (2016). “How important is customer orientation for firm performance? A fuzzy set analysis of orientations, strategies, and environments”, Journal of Business Research, 69(4), 1428-1436.
- Habel, J., Kassemeier, R., Alavi, S., Haaf, P., Schmitz, C., & Wieseke, J. (2020). “When do customers perceive customer centricity? The role of a firm’s and salespeople’s customer orientation”, Journal of Personal Selling & Sales Management, 40(1), 25-42.
- Huff, L., & Kelley, L. (2005). “Is collectivism a liability? The impact of culture on organizational trust and customer orientation: a seven-nation study”, Journal of business research, 58(1), 96-102.
- Hughes, D. E., Richards, K. A., Calantone, R., Baldus, B., & Spreng, R. A. (2019). “Driving in-role and extra-role brand performance among retail frontline salespeople: Antecedents and the moderating role of customer orientation”, Journal of Retailing, 95(2), 130-143.
- Hur, J. C., & Jang, S. S. (2016). “Toward service recovery strategies: the role of consumer-organization relationship norms”, Journal of services marketing, 30 (7), 724-735.
- Kia, N., Halvorsen, B., & Bartram, T. (2019). “Ethical leadership and employee in-role performance: The mediating roles of organizational identification, customer orientation, service climate, and ethical climate”, Personnel Review, 48(7), 1716-1733.
- McLaughlin, H. (2009). “What's in a name: ‘client’, ‘patient’, ‘customer’, ‘consumer’, ‘expert by experience’, ‘service user’—what's next?”, The British Journal of Social Work, 39(6), 1101-1117.
- Mortimer, G., Lings, I., & Drennan, J. (2019). “Examining customer-oriented positive deviance intentions of retail employees”, International Journal of Retail & Distribution Management.
- Nart, S., Sututemiz, N., Nart, S., & Karatepe, O. M. (2019). “Internal marketing practices, genuine emotions and their effects on hotel employees’ customer-oriented behaviors”, Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 18(1), 47-70.
- Paparoidamis, N. G., Tran, H. T. T., & Leonidou, C. N. (2019). “Building Customer Loyalty in Intercultural Service Encounters: The Role of Service Employees’ Cultural Intelligence”, Journal of International Marketing, 27(2), 56-75.
- Pousa, C., Hardie, T., & Zhang, X. (2018). “Promoting frontline employee customer orientation in China: a replication and a comparison”, International Journal of Bank Marketing.
- Reiner, G. (2005). “Customer-oriented improvement and evaluation of supply chain processes supported by simulation models”, International journal of production economics, 96(3), 381-395.
- Schwepker, C. H., & Ingram, T. N. (2016). “Ethical leadership in the salesforce: effects on salesperson customer orientation, commitment to customer value and job stress”, Journal of Business & Industrial Marketing, 31 (7), 914-927.
- Supreme Administrative Council (2002). Client Honor Plan, (Persian).
- Tai-Seale, M., Downing, N. L., Jones, V. G., Milani, R. V., Zhao, B., Clay, B., ... & Longhurst, C. A. (2019). “Technology-enabled consumer engagement: promising practices at four health care delivery organizations”, Health Affairs, 38(3), 383-390.
- Verma, V. K., Chandra, B., & Kumar, S. (2019). “Values and ascribed responsibility to predict consumers' attitude and concern towards green hotel visit intention”, Journal of Business Research, 96, 206-216. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 463 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 335 |