ورزش و همگرایی ملی ( مطالعه رفتار هواداران باشگاه فوتبال تراکتورسازی تبریز) | ||
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی | ||
دوره 9، شماره 18، اسفند 1398، صفحه 15-36 اصل مقاله (679.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/smms.2019.20311.2472 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه گلابی* 1؛ مهدی حمیدی شفیق2 | ||
1دانشیار گروه آموزشی علوم اجتماعی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2کارشناسیارشد جامعه شناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
فوتبال به منزله پرطرفدارترین رشته ورزشی جهان، بیش از رشتههای دیگر محملی برای بروز ملیگرایی ورزشی است. موفقیت تیمهای ملی فوتبال در میادین بینالمللی منجر به افزایش همگرایی ملی میشود و هر شکست، در میادین جهانی، غرور ملی را جریحهدار می کند. این مقاله به بررسی نقش باشگاه فوتبال تراکتورسازی تبریز در ایجاد همگرایی ملی اختصاص دارد. روش تحقیق ، از نوع روش کیفی و شیوه کار، پدیدارشناسی است که به توصیف واضح دیدگاه مردم از یک پدیده و بیان تجربه زیسته آنها می پردازد. برای انجام این تحقیق، مصاحبه با 60 نفر از هواداران تراکتورسازی انجام گرفته است. شیوه نمونه گیری هدفمند و ادامه تا رسیدن به اشباع نظری بوده است. در این تحقیق، سه تیپ از هواداران تیم تراکتورسازی مورد شناسایی قرار گرفت: هواداران عادی، هواداران پرشور و فعالین قومی. تفسیر هواداران عادی از این تیم در تضاد با همگرایی ملی قرار ندارد، هواداران پرشور به نمادسازی قومی از این باشگاه فوتبال دامن میزنند، اما در نهایت این نمادسازی قومی، در تعارض با همگرایی ملی قرار ندارد، اما فعالین قومی با نمادسازی قومی، به دنبال افزایش زمینه های واگرایی می باشند. هستند | ||
کلیدواژهها | ||
تراکتورسازی تبریز؛ فوتبال؛ ملی گرایی ورزشی؛ هویت قومی؛ هویت ملی | ||
مراجع | ||
- اخوانکاظمی، مسعود؛ شاه قلعه، صفیالله (1392). «تأثیر فوتبال بر مؤلفههای هویت ملی»، مطالعات فرهنگ- ارتباطات، سال 14، شماره 23، 135-115. - آزادارمکی، تقی (1381). «فوتبال، پارادوکس نوسازی»، نامه علوم اجتماعی، دوره 10، شماره 19، 18-5. - اعرابی، سیدمحمد؛ بودلایی، حسن (1390). «استراتژی تحقیق پدیدارشناسی»، روششناسی علوم انسانی، سال 17، شماره 68، 58-31. - بلانچارد، کندال (1387). مردم شناسی ورزش، ترجمه علیرضا حسن زاده و حمیدرضا قربانی، تهران: نشر افکار. - بوردیو، پییر (1381). «کنشهای ورزشی و کنشهای اجتماعی»، ترجمه محمدرضا فرازنده، ارغنون، سال 9، شماره 20، 245-227. - حشمتزاده، محمدباقر؛ اکرمیان، سیدمحمدحسین (1394). «ارتباطسنجی ورزش و سیاست با بهرهگیری از نظریه آنتونیو گرامشی»، رهیافتهای سیاسی و بینالمللی، سال 7، شماره 43، 35-10. - خلجی، حسن؛ بهرامی، عباس؛ آقاپور، سیدمهدی (1386). اصول و مبانی تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران: انتشارات سمت. - دوستی، مرتضی؛ درویشی، ابوالفضل؛ خلیلی، علیاصغر (1395). «بررسی ملیگرایی هواداران تیم ملی فوتبال ایران»، مدیریت و توسعه ورزش، سال 5، شماره 2، 193-177. - زرگر، افشین (1394). «ورزش و روابط بینالملل، جنبههای مفهومی و تئوریک»، علوم سیاسی، سال 11، شماره 31، 48-7. - فاضلی، حبیبالله (1391). «ورزش و سیاست هویت»، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال 7، شماره 2، 174-151. - هاشمی، سید ضیاء؛ جوادی یگانه، محمدرضا (1386). «فوتبال و هویت ملی»، مطالعات ملی، سال 8، شماره 2، 107-125. - هوسرل، ادموند (1382). تأملات دکارتی، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی. - هولیهان، باری (1385). «دخالت سیاست در ورزش، تربیتبدنی و تفریحات»، ترجمه داوود حیدری، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره 10، شماره 2، 40-36. - ویس، اُتمار (1389). مبانی جامعه شناسی ورزش. ترجمه کرامت الله راسخ، تهران: نشر نی، چاپ اول. - Alabarces, P. (1999). Post Modern Times, Identities and Violence in Argentina Football, in Football Cultures and Identities. Edited by: Gary Armstrang and Richard Giulianotti. London, Mac Millan Press, 77-85.
- Creswell, W. J. (2007). “Qualitative Inquiry and research design: choosing among five approaches”, (second Edition), Sage Publicatons.
- Moustakas, C. E (1994). Phenomenological Research Methods. Thousand Oaks, CA: sage Publications.
- Rogers, G. and Rookwood, J. (2007). “Cardiff City Football Club as a Vehicle to PromoteWelsh National Identity”, Journal of Qualitative Research in Sports Studies. 1, 1: 57-68.
- Şahin, M.Y., Yenel, F., Çolakoğlu, T. (2010). “Sport, Nationplace and Importance Creating Nationalism Interaction: Sports & Identity”. International Journal of Human Sciences, 7: 1244-1263.
- Vanderstoep, W. S. (2009). Research Method for Everyday Life Blending Qualitative and Quantitative Approach. John Wily & Sons, Inc. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 951 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 658 |