کندوکاو پندارههای ذهنی دانشجویان ساکن در سراهای دانشجویی، از زندگی در سرا: مورد مطالعه دانشجویان دختر سرای فرزانگان دانشگاه بوعلی سینا | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 14، شهریور 1398، صفحه 53-73 اصل مقاله (689.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2019.20354.1730 | ||
نویسندگان | ||
اسداله نقدی1؛ محبوبه رویین تن* 2؛ آمنه زارعی3 | ||
1دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه بوعلی سینا | ||
2کارشناسی ارشد پژوهش اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا | ||
3کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
دوران دانشجویی یکی از برهههای مهم زندگی است. بخش قابلتوجهی از دانشجویان دانشگاهها در سراهای دانشجوئی زندگی میکنند و به سبب غربت و دوری از خانواده مسائل این قبیل دانشجویان باید بیشتر و دقیقتر موردمطالعه علمی قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی پندارههای ذهنی دانشجویان دختر از زندگی در سراها صورت گرفته است. زندگی دانشجویی هم یک فرصت است و هم تهدید. تفسیر و تأثیرپذیری دانشجویان دوره از زندگی بسیار متفاوت و گاه متضاد است. ویژگیهای سنی،جنسی، تحصیلی و شرایط فردی و اجتماعی و نیز محیط درس و دانشگاه و جوانی و تغییرات اجتماعی همه با هم در زندگی دانشجو حاضرند و آن را پیچیده و چندوجهی میسازند. برداشتهای خود دانشجویان از زندگی دانشجویی مهمترین مقوله بشمار میرود. مشارکتکنندگان این پژوهش را 22 نفر از دانشجویان ساکن در سرای دانشجویی فرزانگان دانشگاه بوعلی سینا تشکیل میدهند. محققان از رویکرد کیفی نظریه زمینهای و تکنیک جمعآوری اطلاعات مصاحبهی عمیق برای بررسی موضوع استفاده نمودهاند. تحلیل دادهها نشان میدهد شرایط زمینهسازی نظیر "بافت قومیتی ـ فرهنگی" دانشجویان ساکن سراها " بافت مکانی-فضایی "خوابگاه"، "تأثیر هویت جمعی" و "تأثر پذیری"، "اقتضای سنی" و نظایر آن و عوامل دیگری نظیر روند "تغییرات جهانی سبک زندگی جوانان" و " تقارن با فضای مجازی" که بهعنوان شرایط مداخلهگر هستند دانشجویان را بر آن وامیدارد تا در این شرایط با قرار گرفتن در این بستر راهبردهای "هویتیابی"، "حرکت به سمت تعامل و تقارب فرهنگی"، "خود مراقبتی" و نظایر آن را برگزینند که این راهبردها در نتیجه به پندارههای ذهنی دانشجویان ساکن در سرا از زندگی در این اماکن میانجامد. | ||
کلیدواژهها | ||
زندگی دانشجویی؛ سرای دانشجویی؛ پنداره ذهنی؛ سرای دخترانه فرزانگان | ||
مراجع | ||
استراس، آنسلم و کوربین، جولیت. (1390). اصول روش تحقیق کیفی، نظریه مبنایی، رویهها و شیوهها، ترجمهی بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ سوم. افشاری، محسن، پور دیهیمی، شهرام و صالح صدقپور، بهرام. (1394). «سازگاری محیط با روش زندگی انسان (یک چارچوب نظری، یک مطالعه موردی)»، نشریه مسکن و محیط روستا، 34(154)، 3-16. ایمان، محمدتقی و بوستانی، داریوش. (1389). «تحلیل کیفی پیوند فراغت و هویت در میان دانش آموزان دبیرستانی شیراز»، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، ( پاییز و زمستان 1397 ، شماره پیاپی 32 ); دوره 15 شماره 1، 35-1. بهزاد، داوود. (1384). «سرمایه اجتماعی بستری برای ارتقا سلامت روانی»، فصلنامه رفاه اجتماعی، دوره 2 , شماره 6 ;صص 53-43 سراجزاده سید حسین و حبیبپور گتابی، کرم. (1398). پیمایش ملی وضعیت فرهنگی، اجتماعی و رفاهی دانشجویان دختر دانشگاههای دولتی ایران. وزارت علوم تحقیقات و فنآوری. جعفری، راحله و بلالی، اسماعیل. (1394). «جامعهپذیری اقتصادی و رفتار پسانداز در میان کودکان»، مجله علوم اجتماعی (دانشگاه فردوسی مشهد)، 26، 270-247. عسگری خانقاه، اصغر، شریف کمـالی، محمد. (1390). انسانشناسی عمومی. تهـران: سـازمان مطالعـه و تـدوین کتـب علـوم انسـانی دانشگاهها (سمت). علی دوستی، معصومه؛ رئیسی، محمد؛ توسلی، الهه؛ ایمانزاد، معصومه؛ اشرفی حافظ، فاطمه و خورشیدی، علی. (1392). «بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان از مراکز کامپیوتر در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال 1390»، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 21(5)، 19-14. میرزایی، خلیل. (1389)، پژوهش، پژوهشگری و پژوهشنامه نویسی (جلد اول)، تهران: انتشارات جامعهشناسان، چاپ سوم. نظرپور، محمدتقی؛ سعادتی وقار، پوریا و حیدری، احمد. (1396). «بهبود کالبد سکونتگاههای دانشجویی در جهت افزایش اجتماعپذیری با تکیه بر روش نحو فضا، نمونه موردی: سرا دانشگاه حکیم سبزواری»، سبزوار، مجله معماری و شهرسازی آرمانشهر، 21، 266-247. نعمتی، محمدعلی و کرمیپور، مجتبی. (1393). «بررسی چالشها و راهکارهای تبدیل خوابگاههای دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به جوامع کوچک یادگیرنده»، فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، 1(1)، 96-67. نعمتی، محمدعلی و کرمیپور، مجتبی. (1395). سبک زندگی دانشجویان ایران. مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران. نقدی، اسداله. (1389). نیمرخ زندگی دانشجویی. اولین همایش ملی زندگی دانشجویی فرصتها و آسیبها با تأکید بر دانشجویان ساکن سراهای دانشجوی، دانشگاه بوعلی سینا. Charmaz, K. (2002). “Qualitative Interviewing and Ground Theory Analysis”, In Jaber, F. Gubrium, and A. Holstein (eds), Handbook of Interview Research: Context and Methods. London: Sage.
Deejring, K. (2014). “The Design of Web-Based learning Model Using Collaborative Learning Techniques and a Scaffolding System to Enhance Learners’ Competency in Higher Education”, Journal Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 436-441.
Martin. R. (2009). “Tertiary Education in Small States: Development Trends and Policy Implications”, Journal International Institute for Educational Planning IIEP Policy Forum, 2-3.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods, (2nd edition), Newbury Park, CA: Sage Publications.
Rapoport, A. (2005). Culture, Architecture, and Design. Chicago, Illinois: Locke Science Publishing Company, Inc.
WHO Quality of Life Group. (1996). WHOQOL-BREF Introduction, Administration and scoring, Field Trial version, World Health Organization. Geneva: 1996.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 480 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 379 |