تجارب دانشجویان دختر از سکونت در خوابگاه های دانشجویی: یک مطالعه کیفی | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 14، شهریور 1398، صفحه 75-97 اصل مقاله (636.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2019.20279.1723 | ||
نویسندگان | ||
عباس رحمتی1؛ فهیمه زراعت حرفه* 2؛ فرحناز علیپور3؛ فاطمه کاربخش زاده3 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
3دانشجوی کارشناسی روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
چکیده | ||
برخی دانشجویان، ضمن تحصیل در دانشگاه، زندگی جمعی و گروهی را نیز در خوابگاههای دانشجویی تجربه میکنند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تجارب دانشجویان دختر از سکونت در خوابگاههای دانشجویی و با روش پدیدارشناسی صورت گرفت. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 24 نفر از دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه دانشگاه شهید باهنر کرمان انتخاب شدند و برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختار یافته استفاده شد. مصاحبهها تا زمان اشباع ادامه یافتند و با روش کولایزی تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که سکونت در خوابگاه برای دانشجویان دختر، فرصتها و مشکلات متعددی به همراه دارد. استقلال، افزایش صبر و توان تحمل مشکلات، یادگیری مدیریت مالی، تقویت روحیه قدرشناسی نسبت به خانواده، آشنایی با فرهنگها و آداب و رسوم مختلف، یادگیری و تقویت مهارتهای مختلف، افزایش نظم و مسئولیتپذیری و تقویت بعد معنوی و عمل به باورهای دینی از مهمترین فرصتهایی بودند که سکونت در خوابگاه برای دانشجویان به ارمغان آورده بود. در کنار این فرصتها، احساس غربت و دلتنگی، فشارهای روانی ناشی از هم اتاق شدن با افراد نامناسب، کیفیت پایین غذای سلف، کاهش کیفیت درس خواندن و بهم خوردن نظم خواب از برجستهترین مشکلاتی بودند که دانشجویان به آن اشاره کردند؛ بنابراین بر مبنای این یافتهها، خوابگاههای دانشجویی میتوانند مراکز آموزشی و فرهنگی مؤثری برای شکوفایی دانشجویان باشند و موجبات رشد فردی و اجتماعی آنها را فراهم نمایند؛ اما سکونت در خوابگاهها، در کنار جنبههای مثبت، مشکلاتی نیز به همراه دارد که ضرورت برنامهریزیهای دقیقتر و سرمایهگذاریهای بیشتر مسئولین را برای بهبود وضعیت خوابگاهها نمایان میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجارب؛ خوابگاه؛ دانشجویان دختر؛ مطالعه کیفی | ||
مراجع | ||
ادیب، یوسف، فتحی آذر، اسکندر و دستوری، رامین. (1396). «تبیین تجربه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز»، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 6(1)، 35-48. پروین، ستار؛ کلانتری، عبدالحسین و داودی، مریم. (1393). «عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش دانشجویان به رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی (با رویکرد مقایسهای بین خوابگاه خودگردان و دولتی)»، فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 26، 170-151. پورسینا، محمد؛ زهراکار، کیانوش؛ کیامنش، علیرضا و محسنزاده، فرشاد. (1397). مدل مفهومی عوامل روانی- اجتماعی زمینهساز ارتکاب جرم، ارائه یک مطالعه داده بنیاد. دو فصلنامه پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، 7(13)، 151-181. تاجبخش، غلامرضا و ریاحی، سجاد. (1392). «بررسی کیفیت زندگی دانشجویان ساکن در خوابگاه دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه و رابطه آن با عملکرد تحصیلی آنها»، جامعهشناسی آموزشوپرورش، 5(2)، 61-90. حقیقتیان، منصور؛ هاشمیان فر، علی و بلوردی، زهیر مصطفی. (1394). «تجربه سالمندی و چالشهای هویت نقشی سالمندان: یک پژوهش کیفی»، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 4(3)، 350-339. فلاحی خشکناب، مسعود؛ رسولی، پریسا؛ نصیری، الهه و رهنما، مژگان. (1392). «بررسی وضعیت سلامت روان دانشجویان ساکن در خوابگاه دانشجویی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی»، مجله پژوهش پرستاری، 8(3)، 18-26. مثنوی، عطااله؛ سام آرام، عزتالله؛ حسینی، سید احمد؛ آقابخشی، حبیبالله؛ فروغان، مهشید؛ صدرالسادات، سید جلال و رهگذر، مهدی. (1384). «نگرش دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد رفتارهای انحرافی در خوابگاهها- تهران 1384»، مجله توانبخشی، 6(4)، 20-25. محمدپور، احمد. (1393). «بسترها پیامدها و سازگاری زنان مطلقهی شهر تهران (یک مطالعه پدیدارشناسانه)»، فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده، 4(1)، 135-172. محمدپور، محمد. (1390). روش تحقیق کیفی ضد روش، تهران: انتشارات جامعهشناسان. مرادخانی، همایون؛ سبزهای، محمدتقی و اکرمی یوسفیان، وحید. (1396). «عقلانیت مدرسه و نظام شهروندی: آن مطالعه موردی دبیرستانهای پسرانه شهرستان دلفان»، دو فصلنامه پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، 6(11)، 103-120. میرزائی، حسین؛ میرزائی، مجتبی و فتحی، لاله. (1397). «بررسی ارتباط بین ابعاد دینداری و سرمایه روانشناختی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه تبریز)»، دو فصلنامه پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، 7(12)، 21-1. Allen, M., Donohue, W. A., Griffin, A., Ryan, D., Turner, M. M. M. (2003). “Comparing the influence of parents and peers on the choice to use drugs: A meta-analytic summary of the literature”. Criminal Justice and Behavior, 30(2), 163-186.
Alvesson, M. (2010). Interpreting interviews. Sage.
Bernard, H. R. (2017). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches. Rowman & Littlefield.
Brooks, J. H., DuBois, D. L. (1995). “Individual and environmental predictors of adjustment during the first year of college”. Journal of College student development, 36(4), 347-360.
Dyson, R., & Renk, K. (2006). Freshmen adaptation to university life: Depressive symptoms, stress, and coping. Journal of clinical psychology, 62(10), 1231-1244.
Erikson, K.T. (1976). Everything in its path: Destruction of community in the Buffalo Creek flood. New York: Simon & Schuster.
Ersig, A. L., & Williams, J. K. (2018). Student and Parent Perspectives on Severe Food Allergies at College. Journal of Pediatric Health Care, 32(5), 445-454.
Fisher, S., & Hood, B. (1987). “The stress of the transition to university: A longitudinal study of psychological disturbance, absent‐mindedness and vulnerability to homesickness”. British journal of psychology, 78(4), 425-441.
Margolis, G. (1981). “Moving away: Perspectives on counseling anxious freshmen”. Adolescence, 16(63), 633.
Marschall-Lévesque, S., Castellanos-Ryan, N., Vitaro, F., & Séguin, J. R. (2014). “Moderators of the association between peer and target adolescent substance use”. Addictive behaviors, 39(1), 48-70.
Newland, J., & Furnham, A. (1999). “Perceived availability of social support”. Personality and Individual Differences, 27(4), 659-663.
Potter, J., Hepburn, A. (2005). “Qualitative interviews in psychology: Problems and possibilities”. Qualitative research in Psychology, 2(4), 281-307.
Tognoli, J. (2003). “Leaving home: Homesickness, place attachment, and transition among residential college students”. Journal of College Student Psychotherapy, 18(1), 35-48.
Tognoli, J., & Young, J. (1994). Adjustment and adaptation among World War II evacuees to loss of and disruption to home. Power by design, Oklahoma City, OK: Environmental Design Research Association, 103-106.
Zhao, S., & Yiyue, G. (2018). “The effects of mother's education on college student's depression level: The role of family function”. Psychiatry research, 269, 108-114. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,090 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 667 |