ارزشگذاری اقتصادی مشارکت در ورزش و تعیین میزان تمایل افراد به پرداخت هزینه (تقاضا برای ورزش) | ||
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 17، شهریور 1398، صفحه 95-107 اصل مقاله (551.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/smms.2019.18516.2345 | ||
نویسندگان | ||
مازیار کلاشی* 1؛ جواد کریمی2؛ حسین عیدی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه رازی، کرمانشاه | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه | ||
3استادیار مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر ارزشگذاری اقتصادی مشارکت در ورزش و تعیین میزان تمایل افراد به پرداخت هزینه (تقاضا برای ورزش) بود. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه انتخاب دوگانه دوبعدی، که بخشی از آن طریق توزیع الکترونیکی و مصاحبه بهصورت آنلاین و بخشی دیگر از طریق توزیع، به صورت چاپی و مصاحبه رودرو از افرادی که درآمد مستقل داشتند، جمعآوری شده است؛ در نهایت تعداد 369 پرسشنامه مبنای تجریه و تحلیل آماری قرار گرفته است. در این پژوهش، با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط و مدل رگرسیونی لوجیت، تمایل به پرداخت افراد جهت مشارکت در ورزش و عوامل مؤثر بر آن مورد بررسی قرار گرفته است و بر اساس روش حداکثر راستنمایی ضرایب پارامترهای این مدل برآورد شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل آماری متغیرها، محاسبات ریاضی و تخمین پارامترهای الگوی لوجیت، از نرمافزارهای MAPLE و SHAZAM استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد متغیرهای تعداد افراد خانواده، تأهل، سن و قیمت پیشنهادی دارای اثرات معنادار بر روی احتمال تمایل به پرداخت برای مشارکت در ورزش و فعالیتبدنی بوده است اما متغیر تحصیلات، درآمد ماهیانه خانواده، جنسیت و میزان اهمیت ورزش معنادار نبوده است. میانگین تمایل به پرداخت برای هر فرد 5/66899 تومان در ماه و همچنین ارزش سالانه مشارکت در ورزش 802794 تومان برای هر فرد برآورد گردیده است. در نهایت به برنامهریزان توسعه ورزش پیشنهاد میشود جهت افزایش مشارکت در ورزش از ابزارهای مختلف من جمله بازاریابی اجتماعی و برگزاری مسابقات در سطح خرد (محلات و مناطق) استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشگذاری؛ تقاضا؛ مشارکت ورزشی؛ اقتصاد ورزش؛ هزینههای ورزشی | ||
مراجع | ||
- اشنفدر، مارک ج (1392). اقتصاد در ورزش. مترجم: سیدمحمدحسین رضوی، محسن بلوریان، چاپ اول، مؤسسه فرهنگی شمال پایدار، آمل. - شایسته، کیوان؛ شیبانی، حسن (1394). «بررسی تأثیر کاهش قدرت خرید بر نحوه خرید و استفاده مواد شوینده و پاککننده در میان مصرفکنندگان شهر تهران»، تحقیقات نوین بازاریابی، 5(3)، 121-142. - کلاشی، مازیار؛ حسینی، سید عماد؛ رجایی، محمد هادی (1395). «اثر مخارج ورزشی دولت و خانوار بر تولید ناخالص داخلی در ایران»، مطالعات مدیریت ورزشی، 8 (38)، 82 - 165. - Anokye, NK; Pokhrel, S; Buxton. M; Fox-Rushby, J. (2012). The demand for sports and exercise: results from an illustrative survey. Eur J Health Econ, 13, 277–287.
- Anokye, NK; Pokhrel, S; Fox-Rushby, J. (2014). Economic analysis of participation in physical activity in England: implications for health policy. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 11, 117.
- Asafu-Adjaye, J., Tapsuwan, S. (2008). A contingent valuation study of scuba diving benefits: Case study in Mu Ko Similan Marine National Park, Thailand. Tourism Management, 29(2), 1122-1130.
- Breuer C, Wicker P (2009) Decreasing sports activity with increasing age? Findings from a 20-year longitudinal and cohort sequence analysis. Res Q Exerc Sport, 80(1), 22–31.
- Breuer, C. (2006). Sport participation in Deutschland _ ein demoo ¨konomisches Modell [Sports participation in Germany _ A demo-economic model]. Sport wissenschaft-The German Journal of Sport Science, 36(3), 292- 305.
- Cawley, J. (2004). An economic framework for understanding physical activity and eating behaviours. Am. J. Prev. Med. 27(3S), 117–125.
- Downward, P., Riordan, J. (2007). Social Interactions and the Demand for Sport: An Economic Analysis. Contemporary Economic Policy, 25(4), 518-537.
- Farrell, L., & Shields, M. A. (2002). Investigating the economic and demographic determinants of sporting participation in England. Journal of the Royal Statistical Society (Series B), 165(2), 335- 348.
- Hallmann, K; Breuer, C. (2014). The influence of socio-demographic indicators economic determinants and social recognition on sport participation in Germany. European Journal of Sport Science, 14(1), 324-331.
- Haneman, N; (2007). Cost and Benefit analysis and the environment. Edward Publishing Limited.
- Hinrichs T, Trampisch U, Burghaus I, Endres H, Klaaßen-Mielke R, Moschny A, Platen P. (2010). Correlates of sport participation among community-dwelling elderly people in Germany: a crosssectional study. European Rev Aging Phys Act. 7(2), 105–115.
- Hovemann G, Wicker P. (2009) Determinants of sport participation in the European Union. European J Sport Soc, 6(1), 49–57.
- Humphreys, B. R., & Ruseski, J. E. (2009). The economics of participation and time spent in physical activity (Working paper 2009- 09). Edmonton: University of Alberta, Department of Economics, Institute for Public Economics.
- Humphreys, BR; Ruseski, JE. (2006). Economic Determinants of Participation in Physical Activity and Sport. Working Paper Series, 06-13, 1-25.
- Klein T (2009) Determinanten der Sportaktivität und der Sportart im Lebenslauf. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 61(1), 1–32.
- Lee, C. K., & Han, S. Y. (2002). Estimating the use and preservation values of national parks’ tourism resources using a contingent valuation method. Tourism Management, 23(5), 531- 540.
- Lera-López, F; Rapún-Gárate, M. (2007). The Demand for Sport: Sport Consumption and Participation Models. Journal of Sport Management, 21, 103-122.
- Pawlowski, T; Breuer, C. (2011). The Demand for Sports and Recreational Services: Empirical Evidence from Germany, European Sport Management Quarterly, 11(1), 5-34.
- Strawinski, P. (2010). Economic determinant of sport participation in Poland. Rivista Di, Doritto Ed Economia Dello Sport. 51(3), 55-76.
- Sturm, R. (2004). The economics of physical activity: societal trends and rationales for intervention. Am. J. Prev. Med. 27(3S), 126-135. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,674 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 530 |