نقش صنایع خلاق در نمایش جذابیت های انقلاب اسلامی و راهکارهای ترویج جذبه ملی | ||
پژوهشنامه انقلاب اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 30، اردیبهشت 1398، صفحه 1-29 اصل مقاله (1000.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rjir.2019.18080.2631 | ||
نویسندگان | ||
رضا محمدرضابیکی* 1؛ مهدی محمدی2؛ مهدی عبدالحمید3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق(ع) | ||
2استادیار پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت | ||
3استادیار گروه مدیریت و فلسفه علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت | ||
چکیده | ||
از آنجا که هجمههای فرهنگی دشمن سازماندهی شده است. جهان غرب با غالب کردن فرهنگ و الگوی خود، تلاش میکند مانع اشاعه پیام و الگوهای متفاوت از خود همچون الگوبرداری از انقلاب اسلامی شود. فرهنگ غرب، فرهنگی است که قشر جوان کشورمان را به لذتجویی و رفاه طلبی صِرف سوق میدهد تا نسبت به مسائل کشور، منطقه و جهان بیتفاوت باشند. در این میان و بهمنظور مقابله با هجمه عظیم جهانی در مقابله با ارزشهای انقلاب اسلامی، صنایع خلاق، با بهره گیری از خلاقیت ذاتی جوانان و نیز سرمایه عظیم فرهنگی و ارزشی جمهوری اسلامی ایران، می تواند راهبردی فعال و نه منفعل ارائه نماید. در این تحقیق به دنبال آنیم که چگونه میتوان با صنایع خلاق بهعنوان راهبردی فعال موجبات جذابیت انقلاب اسلامی را فراهم کرد ؟ بر این اساس در این پژوهش با کاربست روش نظریه پردازی داده بنیاد به استخراج مؤلفه های مؤثر در توجه به صنایع خلاق در جهت جذابیت انقلاب اسلامی پرداخته شد و سپس با بکارگیری روش مدلسازی ساختاری تفسیری به سطح بندی این مؤلفه ها پرداخته شد. نتایج پژوهش حاکی از استخراج شش مؤلفه در جذابیت انقلاب اسلامی بوده است که در این بین از نظر خبرگان، دو مؤلفه نظام جذب، استعدادیابی و رشد منابع انسانی و نیز نظام حمایت و پرورش ایده های جذاب بهعنوان تأثیرگذارترین مؤلفه ها در استفاده از صنایع خلاق بهعنوان راهکاری برای ترویج جذابیت انقلاب اسلامی است. | ||
کلیدواژهها | ||
صنایع خلاق؛ انقلاب اسلامی؛ جذابیت انقلاب اسلامی؛ نظریه داده بنیاد؛ مدلسازی ساختاری تفسیری | ||
مراجع | ||
- جعفرپور، رشید و بهمن، شعیب (1388)، «معرفی و ارزیابی کتاب: انقلابهای رنگی و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه مطالعات بسیج، سال دوازدهم، شماره 44 . - خان محمدی، مرجان؛ قلعهنویی، محمود (1395)، «بازآفرینی مبتنی بر فرهنگ از طریق توسعه صنایع خلاق و تبیین محلههای فرهنگی در بافتهای تاریخی شهر، مرمت و معماری ایران»، سال ششم، شماره 12: 67-84. - خرمشاد، محمدباقر (1392)، «انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی و تمدن نوین اسلامی»، راهبرد فرهنگ، شماره 23: 127-153. - خرمشاد، محمدباقر (1397)، «انقلاب اسلامی و بازتاب آن بر نظام بین الملل»، فصلنامه اندیشه سیاسی در اسلام، شماره 15: 31-55. - دانایی فرد، حسن (1384)، «تئوری پردازی با استفاده از رویکرد استقرایی: استراتژی مفهوم سازی تئوری بنیادی»، دانشور رفتار، شماره 11: 57-70. - داناییفر، حسن؛ امامی، سید مجتبی (1386)، «استراتژیهای پژوهش کیفی: تأملی بر نظریهپردازی داده بنیاد»، اندیشه مدیریت، سال اول، شماره 1: 69-97. - سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1392)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگه. - سرنی زاده، مجید؛ ملایی، مسعود (1394)، «بررسی ظرفیتهای اقتصاد دانش بنیان برای رفع چالشهای اقتصاد خلاق در ایران»، پژوهش هنر، شماره 9: 27-32. - سلیمانی فارسانی، امین (1388)، «انقلاب اسلامی و جنگ نرم»، ماهنامه پیام انقلاب، شماره 31. - شفیعی، احمد (1385)، «انقلاب اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی»، حصون، شماره 7: 7-32. - علی احمدی، علیرضا؛ سعید نهایی، وحید (1386)، توصیفی جامع از روشهای تحقیق، تهران: تولید دانش. - کنارکوهی، رحمن (1396)، «اهمیت انقلاب اسلامی ایران»، آژانس خبری تحلیلی خوانا، کدخبر:6067. - کیقبادی، مرضیه؛ فخرایی، مرضیه؛ علوی، سیده سارا؛ زواری، سید عبدالحمید (1387)، «از صنایع فرهنگی تا صنایع خلاق: مرور ادبیات موضوع با نگاهی به وضعیت صنایع فرهنگی در کشورهای پنج قاره جهان»، قم: اداره کل تبلیغات اسلامی قم. - محمدی، منوچهر (1383)، «بازتاب انقلاب اسلامی در جهان اسلام»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره،63 : 119-141. - مدهوشی، مهرداد؛ محمدی، مهدی؛ شاملی، مهدی (1395)، «تحلیل اهمیت-عملکرد از منظر عوامل کلیدی موفقیت «صنایع خلاق»»، سیاست علم و فناوری، شماره 29 : 61-76. - موسویلر، اشرف السادات؛ یاقوتی، سپیده (1394)، «بررسی جایگاه «صنایع فرهنگی و صنایع خلاق» در توسعه اقتصادی فرهنگ و هنر»، پژوهش هنر، شماره 9 : 33-40. - Boden MA (2004), “The creative mind: myths and mechanisms”, 2nd edn. Routledge, London.
- Brecknock, Richard (2007), “Creative Capital: creative industries inthe “creative city”. Retrieved March. 3. 1-7.
- Chuluunbaatar, E., Luh, D. B., & Kung, S. F. (2014). “The Role of Cluster and Social Capital in Cultural and Creative Industries Development”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109, 552-557.
- Corbin, J., & Strauss, A. (1990), “Grounded theory research: Procedures, canons and evaluative criteria”. Zeitschrift für Soziologie, 19(6), 418-427.
- Dreesmann, M., Grüner, H., & Schmidt, A. (2014), “Creative Industries: A New Sphere of Activities for the University of the Arts? Aspirations”, Challenges and Restraints of Creative Industries in the Context of Management Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 110, 587-594.
- Hartley J (2005), “Creative industries”. Blackwell, London
- He, J. (2014), “Creative Industry Districts. Springer International Publishing”. Cham.
- Howkins J (2001), “The creative economy: how people make money from ideas”. Penguin, London.
- Jeffcutt, P. (2000), “Management and the creative industries 1. Studies in Cultures”, Organizations and Societies, 6(2), 123-127.
- Keane, M., Ryan, M. D., & Cunningham, S. (2005), “Worlds Apart? Finance and Investment in Creative Industries in the People’s Republic of China and Latin America”. Telematics and Informatics, 22(4), 309-331.
- Masum M (2009), “Globalization and commercialization of culture: analyzing the consumer attitude and response of the youth of Dhaka city”. Glob Stud J 3(3):71–82
- Meusburger Meusburger P (2009), “Milieus of creativity: the role of places, environments, and spatial contexts”. In: Meusburger P et al (Eds) Milieus of creativity knowledge and space, vol 2. Springer, Heidelberg, 25–37.
- Miller, Toby, Govil, Nitin, McMurria, John, Maxwell, Richard, Wang, Ting (2005), “Global Hollywood 2 London: BFI Publishing”.
- Moore, I. (2014), “Cultural and Creative Industries Concept–A Historical Perspective”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 110, 738-746.
- Negus & Pickering Negus K, Pickering M (2000), “Creativity and cultural production”. Int J Cult Policy 6(2):259–282.
- Ottavia. (2014), “Taiwanese Business Angels’ Investment in the Core Creative Industries”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 109. 571-561.
- Porter Porter ME (1998), “Clusters and the new economics of competition”, Harvard Business Review, November–December: 76–90.
- Suparman, S., Sudirman, I., & Siswanto, J. (2012), “Identification Characteristics of Potential Creative Industry in Bandung to be developed through Strategy of Replication”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 65, 955-960.
- Tepper, S. J. (2002), “Creative assets and the changing economy. The Journal of Arts Management, Law, and Society”, 32(2), 159-168.
- Wuwei, L. (2011), “How creativity is changing China”. A&C Black.London. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 543 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 406 |