شبیه سازی پویای توسعه خودروهای گاز سوز در ایران | ||
فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 1، خرداد 1391، صفحه 191-227 اصل مقاله (417.4 K) | ||
نویسندگان | ||
مصطفی دین محمدی* 1؛ زین العابدین صادقی2؛ رجبعلی صادقیان بافقی3؛ هما قاسمی4 | ||
1استادیار اقتصاد دانشگاه زنجان | ||
2استادیار اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
3دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان | ||
4کارشناسی ارشد مهندسی صنایع | ||
چکیده | ||
این مقاله با ارائه یک مدل سیستم پویا به شبیهسازی و بررسی سیاستهای بلندمدت ناوگان خودروهای گازسوز در دوره زمانی1390 الی1410 با استفاده از نرمافزار ونسیم میپردازد. در انتخاب دو نوع خودرو بنزینسوز و گازسوز از طرف خریداران، ویژگیهایی از قبیل قیمت خودرو، تعداد جایگاهها، هزینه سوخت و هزینه استهلاک ملاحظه و مدل سازی شده است. نتایج مطالعه نشان میدهد روند گسترش خودروهای گازسوز و تعداد جایگاهها با فرض تداوم شرایط سال پایه(1390)، روند رو به افزایشی را خواهند داشت. به طوری که با ادامه وضع موجود در انتهای سال1410 سهم خودروهای گاز سوز از کل خودروها به27 درصد و تعداد آنها تقریباً به10 میلیون دستگاه و با متوسط مصرف روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز میرسد. تحلیل حساسیت مدل نشان میدهد که حذف سهمیهبندی و آزادسازی قیمت سوخت بنزین و گاز بیشترین اثر در پذیرش خودروهای گازسوز و بالتبع کاهش مصرف بنزین را داراست. با آزاد سازی قیمتها، در انتهای سال1410، تعداد خودروهای گازسوز نسبت به ادامه سناریوی وضع موجود، حدود10درصد افزایش مییابد ولی متوسط مصرف روزانه گاز با حدود70 درصد افزایش به48 میلیون مترمکعب میرسد و به همین نسبت از مصرف بنزین کاسته میشود. تحلیل حساسیت سناریو افزایش سطح اشباع خودرو از400 به500 دستگاه خودرو به ازای1000 نفر نشان دهنده افزایش تعداد خودرو گازسوز از10 میلیون به 12میلیون دستگاه در حالت سهمیهبندی و به 27 میلیون دستگاه در حالت آزاد سازی قیمت سوخت در سال1410 است. | ||
کلیدواژهها | ||
خودروهای گازسوز؛ سیستم دینامیک؛ شبیه¬سازی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,449 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,509 |