تحلیل محیطی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در حوزه ورزش | ||
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 14، دی 1396، صفحه 79-91 اصل مقاله (734.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/smms.2018.15606.2155 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی مقدس* 1؛ فرزام فرزان2؛ حمید قاسمی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران | ||
2دانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران | ||
3دانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق تحلیل محیطی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در حوزه ورزش بود. روش انجام تحقیق به شکل آمیخته متوالی- اکتشافی بوده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل متخصصان، برنامهسازان و مدیران حوزه ورزش سازمان صداوسیما بود که عضو شورای تخصصی ورزش سازمان بودند که تعداد آنها 9 نفر بوده است. در بخش کمی که شامل اعضای هیئت علمی علوم ورزشی، فعالان حوزه ورزش و فعالان حوزه صداوسیما بوده است تعداد 60 نفر به شکل نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب گردیده بود. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند بود که نتایج برگرفته از این مصاحبه در غالب یک پرسشنامه در بخش کمی مورد استفاده قرار گرفت که روایی آن توسط 11 نفر از متخصصان رسانه و ورزش مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن در بخش قوتها (85/0)، ضعفها (94/0)، فرصتها (89/0) و در تهدیدات (7/0) محاسبه گردید. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی تأییدی و آزمون میانگین برای اولویتبندی گویهها در نرمافزارهای spss22 و SmartPls3 استفاده گردید. نتایج این تحقیق نشان میدهد که مهم-ترین نقطه قوت سازمان صداوسیما، سرعت بالای انتشار اخبار در حوزه ورزش بود، مهمترین نقطه ضعفی که سازمان با آن روبرو است، همسو نبودن فارغالتحصیلان دانشگاه صداوسیما با حوزه برنامهسازی ورزشی است. مهمترین فرصت پیش روی سازمان صداوسیما در حوزه ورزش، نسل جوان علاقهمند به حوزه ورزش بوده و تعدد شبکههای ماهوارهای خارجی و دسترسی آسان در جامعه، جز اصلیترین تهدید پیش روی صداوسیما در حوزه ورزش بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محیطی؛ صداوسیما؛ ورزش؛ روش آمیخته؛ تحلیل عاملی تأییدی | ||
مراجع | ||
- اسدی، حسن؛ کشاورز، لقمان (1392). پیوند رسانه و ورزش، تهران: انتشارات حتمی. - اعرابی، محمد (1394). دست نامه برنامهریزی استراتژیک، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ دهم. - تابش، سعید (1393). تدوین برنامه راهبردی مدیریت هواداران فوتبال باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، رساله دکتری، دانشگاه خوارزمی. - جعفری، علیاصغر (1389). منشور رسانه، انتشارات سروش، چاپ سوم. - خاشعی، وحید (1391). «ارائه الگوی مطلوب تدوین سیاستهای رسانهای»، فصلنامه رسانه، سال بیست و سوم، شماره 1: 29-66 - رضائیان، علی (1393). مبانی سازمان و مدیریت، انتشارات سمت. - سمیعنیا، مونا؛ پیمانیزاد، حسین؛ جوادیپور، محمد (1392). «آسیب شناسی راهبردی ورزش همگانی در ایران و ارائه راهکارهای توسعه بر اساس مدل SWOT»، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 20:221-238. - عرب نرمی، بتول (1395). «تلویزیون و ورزش در زندگی روزمره (تحلیلی در پیوند رسانه و ورزش در ایران)»، مدیریت ورزشی، دوره 8، شماره 4: 589-603. - عرب نرمی، بتول؛ گودرزی، محمود؛ سجادی، نصرالله؛ خبیری، محمد (1394). «نقش تلویزیون در توسعه ورزش قهرمانی مطالعهای در چارچوب نظریه زمینهای»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال بیست و دوم، شماره 4 (پیاپی 84): 33-53. - قاسمی، حمید و کشکر، سارا (1391). مبانی اجتماعی فرهنگی ورزش، تهران: انتشارات نشر ورزش، چاپ اول. - قاسمی، حمید؛ تجاری، فرشاد؛ کشکر، سارا (1389). فعالیتهای رسانهای در ورزش، تهران: انتشارات بامداد کتاب. - کشگر، سارا؛ قاسمی، حمید؛ نظری، علیرضا (1393). «مطالعه میزان وفاداری هواداران فوتبال و نقش تلویزیون در تقویت آن، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی»، سال دهم، شماره نوزدهم: 111-124. - میناوند، محمدقلی؛ باقری، سعید؛ قاسمی، حمید (1394). «روشهای نهادینه کردن ورزش همگانی از طریق رسانه ملی از دیدگاه کارشناسان، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی»، سال بیست و دوم، شماره 1 (پیاپی 81): 9-34 - Asayesh, L. Karkon, H. (2013). The Challenges of Athletics in Iran: A Delphi Study, Europen Journal of Experiment Biology, 3(6) 6672.
- Hassan, Ali. Daniyal, Muhammad. (2013). Impact of television programs and advertisements on school going adolescents: A case study of Bahawalpur City, Pakistan, Bulgarian Journal of Science and Education Policy, Vol 7:26-37.
- Hwang, Y. Lim, J, S. (2015). "The impact of engagement motives for social TV on social presence and sports channel commitment. Telematics and Informatics, Volume 32, Issue 4: 755-765.
- Jinga, Gh (2013). Romanian Sport Services – Marketing Strategies. International Journal of Economic Practices and Theories, Vol. 3, No. 4: 278-287. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17,090 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12,963 |