پرسهزنان هراز: علل گرایش جوانان به پرسهزنی در خیابان هراز شهر آمل | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 11، اسفند 1396، صفحه 51-74 اصل مقاله (710.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2017.12711.1256 | ||
نویسندگان | ||
نجمه خانی هنجنی* 1؛ هومن الوندی2؛ علی باقی نصر آبادی3 | ||
1کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه سبز آمل | ||
2دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی و پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) | ||
3استادیار گروه مدیریت پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) | ||
چکیده | ||
گرایش جوانان به حضوری متفاوت در خیابان هراز و مصرف دلخواه از آن سبب شده است؛ تا این خیابان بهعنوان بخشی از زندگیِ روزمره شهری، به مکانی برای پرسهزنی جوانان تبدیل شود. لذا این پژوهش با هدف بررسی علل گرایش جوانان به پرسهزنی در خیابان هراز شهر آمل انجام شده است. رویکرد این پژوهش کیفی است؛ و از روش مصاحبه و مشاهده جهت گردآوری اطلاعات بهره بردهایم. جامعه مورد بررسی پژوهش 35 نفر از پرسهزنان و 10 نفر از فروشندگان میباشند. بهطورکلی یافتههای این تحقیق نشان داد که اکثر پرسهزنان، جوانانِ غیربومی (دانشجویان) میباشند و علت اصلی حضورشان در خیابان هراز برای پرسهزدن، تنها گذران فراغت میباشد. پرسهزنان هراز با هدف اعتراض به تمایزات و خارج کردن این خیابان پر زرق و برق از سلطه ثروتمندان به این خیابان نیامدهاند؛ بلکه به سبب پذیرشِ پرسهزنی در این خیابان (توسط مردم) بهعنوان تفریح جوانان، بیهزینه بودن، آشنایی و مصاحبت با جنس مخالف، یافتن دوستان جدید، آگاهی از آخرین مدها و قیمتها به این خیابان پا گذاشتهاند؛ اما با پرسهزدنهای پیدرپی، باعث شدند ماهیت این مکان را که به نظر باید در انحصار طبقه خاصی (ثروتمندان) باشد؛ دگرگون شود. آنها بدون توجه به آنچه برایشان در نظر گرفته شده مصرف دلخواه خود را از هراز دارند. اگرچه بهواسطه پرسههای مکرر در این خیابان خود را ملزم میدانند سبک پوشش و آرایش خود را با مکان (بالاشهر) هماهنگ کنند و سبب تمایززدایی شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار فرهنگی؛ دیالکتیک؛ تمایز و تمایززدایی؛ پرسهزن | ||
مراجع | ||
بنیامین، والتر (2003). «درباره برخی مضامین و دستمایههای شعر بودلر»، ترجمه مراد فرهادپور، فصلنامه ارغنون، 14: 27-48. توانا، سهیل؛ معصومه شفیعی و بهرنگ، صدیقی (1394). «پرسهزنی، جامعهشناسی انتقادی و زندگی روزمره (نمونه موردی: خیابان گلسار رشت)»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال یازدهم، 41: 39-68. کاظمی، عباس و رضایی، محمد (1387). «دیالکتیک تمایز و تمایززدایی پرسهزنی و زندگی گروههای فرودست شهری در مراکز خرید تهران» فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 1(1):1-24. کاظمی، عباس و اباذری، یوسف (1383). «زندگی روزمره و مراکز خرید در شهر تهران»، نامه انسانشناسی، 3(6): 97-116. کیوی، ریمون و کامپنهود، مالوک وان (1375). روش تحقیق در علوم رفتاری، عبدالحسین نیک گهر، نشر توتیا. فاضلی، نعمتالله (1392). پشت دریاها شهری است: فرآیندها، روشها و کاربردهای مردمنگاری، تهران: تیسا. فاضلی، محمد (1382). سبک زندگی و مصرف، قم: انتشارات صبح صادق. محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش 2، تهران: جامعهشناسان. محمدپور، احمد، بهمنی، مریم (1389). «زنان، پاساژ و مصرف نشانهها»، مطالعات راهبردی زنان، 12(47): 41-72. محمدی، جمال؛ جهانگیری، امیر و پاکدامن، یوسف (1394). «تجربه پرسه زنی و باز شکلدهی فضاهای همگانی شهری»، فصلنامه علوم اجتماعی، 25(70):280-312. جنکینز، ریچارد (1385). پی یر بوردیو، ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاووشیان، نشر نی، چاپ اول چاووشیان، حسن و توانا، سهیل (1394). «فضای پرسهزنی شمال شهر تهران از دریچه روابط قدرت-مقاومت»، فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 38: 41-77. عباسزاده، محمد (1391). «تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی»، جامعهشناسی کاربردی، 45: 19-34. جمشیدیها، غلامرضا و پرستش، شهرام (1386). «دیالکتیک منش و میدان در نظریه پیر بوردیو»، نامه علوم اجتماعی، شماره 1: 30-32. ریتزر، جرج (1384). نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات علمی، چاپ دهم. Ferguson, P. P. (1994). The flaneur on and off the streets of Parise, in Keith Tester (ed.) the flaneur, London: Routledg.
Gluck, M. (2003). The Flaneur and the Aesthetic Appropriation of Urban Culture in Mid-19th- Century Paris”, Theory, Culture & Society, SAGE, London.
Smith, P. (2001). Cultural Theory; an Introduction, New York: Blackwell publishers.
Souza A. and Mc Donough, T. (2006). The invisible Flaneur, London, ManchesterUniversity Press.
Tester, K. (1994). The Flaneur, London, New York: Routledge.
Lash, S. and Urry, J. (1987). The structure and function of communication in society-in W. Schramm eds The process and effects of Mass Communication Chicago.
Wilson, E. (1992). “The invisible flaneure”, New left Review, 191: 90-110. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,821 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,486 |