سنجش حاشیه سود در صنعت خودروسازی ایران (بر اساس رهیافت هال- راجر) | ||
فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 21، اردیبهشت 1396، صفحه 1-18 اصل مقاله (549.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/aes.2017.1795 | ||
نویسندگان | ||
محمد نبی شهیکی تاش1؛ عماد کاظم زاده* 2 | ||
1دانشیار گروه علوم اقتصادی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2کارشناسی ارشد علوم اقتصادی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
هدف محوری تحقیق جاری سنجش شاخص لرنر و ارزیابی شکاف نسبی میان قیمت و هزینه نهایی در صنعت خودروسازی ایران میباشد. در این مقاله به تحلیل جامع از بازیگران فعال در بازار خودروی ایران و آنالیز شاخصهای عملکردی و سنجش شکاف نسبی میان قیمت و هزینه نهایی با استفاده از رویکرد تعمیمیافته هال- راجر برای هفت شرکت خودروسازی کرمان موتور، ایرانخودرو، مرتب، سایپا، پارسخودرو، بهمن خودرو و کیش خودرو در طی سالهای 1379 تا 1390 پرداخته شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بالاترین شکاف نسبی میان قیمت و هزینه نهایی برابر 787/0 و مربوط به شرکت کیش خودرو و پایینترین شکاف نسبی مربوط به شرکت سایپا با ضریب 219/0 میباشد. بر اساس یافتههای تحقیق، حاشیه سود شرکت کیش خودرو 7/4، مرتب 37/4، کرمان موتور 05/3 و سایپا 28/1 است. نتایج تحقیق مؤید آن است که شرکتهایی که به مونتاژ خودروی سواری در ایران میپردازند؛ دارای حاشیه سود بالاتری نسبت به شرکتهای تولیدکننده خودروی سواری در کشور میباشند. همچنین یافتههای تحقیق نشان میدهد که خودروسازان کشور نتوانستهاند حضور موفق در بازار جهانی داشته و حجم قابلتوجهی از محصولات تولیدی، در بازار داخلی به فروش رسیده است. ارتفاع مانع ورود برای رقبای خارجی و تسلط دو بازیگر اصلی در این بازار و همچنین سیاستهای حمایتی تعرفهای و حمایتهای غیربازاری، حاشیه امن و پایدار برای بنگاه مسلط این صنعت و سایر رقبای داخلی در این بازار ایجاد نموده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خودروی سواری؛ سودآوری؛ شاخص لرنر؛ مدل هال- راجر | ||
مراجع | ||
اسماعیلنیا، علیاصغر (1375). بررسی وضعیت بازار خودرو سواری در ایران، برنامهریزی و بودجه، شماره 8، 67-92. پژویان، جمشید؛ خداداد کاشی، فرهاد و شهیکیتاش، محمدنبی (1390). ارزیابی ناپارامتریک شکاف بین قیمت و هزینهی نهایی در صنایع ایران در قالب یک مدل کورنویی، فصلنامه اقتصاد مقداری (بررسیهای اقتصادی سابق)، شماره 29، 95-121. جهانگرد، اسفندیار (1385). صنعت خودروسازی و جایگاه آن در اقتصاد ایران، پژوهشنامه اقتصادی، شماره 23، 138-206. شهیکیتاش، محمدنبی (1392). سنجش قدرت بازاری صنایع کارخانهای ایران، مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 103، 43-64. شهیکیتاش، محمدنبی و اتباعی، فرامرز (1391). تأثیر رقابت خارجی بر شدت و مارک آپ در بازارهای صنعتی ایران، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات اقتصادی کاربردی در ایران، شماره 3، 27-55. کرد، باقر (1392). سنجش رشد بهرهوری عوامل تولید در صنایع کارخانهای ایران، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال ششم، شماره 20، 121-144. Appelbaum, E. (1979). Testing price taking behavior. Journal of econometrics, (9), 283-294.
Appelbaum, E. (1982). the estimation of the degree of oligopoly power. Journal of econometrics, (19), 287-299.
Azzam, A. M. (1997). Measuring Market Power and Cost- Efficiency Effects of Industrial Concentration. Journal of Industrial Economics,45(4), 377-386.
Bresnahan, T. F. (1989). Studies of Industries with Market Power. in Richard Schmalensee and Robert Willig (eds.), Handbookof industrial Organization, New York: North Holland.
Boone, J. (2008). A New Way of Measuring Competition. The Economic Journal, 118(531), 1245-1261.
Hall, R. E. (1988). the Relationship between Price and Marginal Cost in U. S. Industry. Journal of Political Economy, 96, 921-947.
Görg. H and Warzynski,F. (2006). The Dynamics of Price Cost Margins: Evidence from UK Manufacturing. Revue de l'OFCE, Presses de Sciences-Po, 97(5), 303-318.
Iwata, G. (1974). Measurement of Conjectural Variation in Oligopoly, Econometrica, 42, 947-966.
Joaquim Oliveira Martins, Stefano Scarpetta & Dirk Pilat (1996). Mark-Up Ratios in Manufacturing Industries: Estimates for 14 OECD Countries. OECD Economics Department Working Papers 162, OECD Publishing.
Martins, J. O. and Scarpetta, S. (1999). The Levels and Cyclical Behavior of Mark-Ups across Countries and Market Structures.OECD Economics Department Working Papers, 213.
Perloff. J., and Shen. E. (2012). Collinearity in Linear Structural Models of Market Power. Review of Industrial Organization, Springer, 40(2), 131-138.
Raper, K. C., Alan Love, H. and Richard Shumway, C. (2007). Distinguishing the Source of Market Power. American Journal of Agricultural Economics, 89 (1), 78-90.
Rezitis, A. and Kalantzi, M. (2013). Measuring the Degree of Market Power in the Greek Manufacturing Industry. International Review of Applied Economics, 27(3), 339-359.
Roeger, W. (1995). Can Imperfect Competition explain the Difference between Primal and Dual Productivity Measures? Estimates for US Manufacturing. Journal of Political Economy, 103, 316-330.
Twomey, P. and Green, R. (2005). A Review of the Monitoring of Market Power, Center for Energy.
http://web. Mit.Edu/ceepr/www/publications/reprints/Reprint_209_WC. Pdf. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,768 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,254 |