پیشرفت متعالی در جمهوری اسلامی بر مبنای حکمت و سیاست متعالیه | ||
پژوهشنامه انقلاب اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 21، اسفند 1395، صفحه 87-106 اصل مقاله (644.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rjir.2017.1781 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه لکزایی* 1؛ ابراهیم برزگر2 | ||
1دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2استاد دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
محور مباحث مقاله حاضر را این پرسش تشکیل می دهد که: پیشرفت مطلوب برای جمهوری اسلامی ایران بر اساس حکمت متعالیه چیست؟ برای پاسخ پرسش مذکور از الگوی علل اربعه و نیز روش استنادی، استنباطی، بر اساس آنچه که در دانش اصول فقه آمده است، بهره میبریم. بر اساس این الگو، پیشرفت امر حادثی است و هر امر حادثی نیازمند چهار علت است. علت مادی یا منابع و امکانات؛ علت صوری یا شکل و ساختار؛ علت فاعلی به عنوان کننده کار و علت غایی. مدعا این است که بطور کلی و با توجه به جنس علل از دو نوع پیشرفت می توانیم صحبت کنیم؛ اول، پیشرفت متعالی که بقای ابدی انسان در کانون توجه آن است و در قرب الهی تحقق پیدا میکند و تک تک انسانها در تعیین سرنوشت دنیوی و اخروی خود مشارکت جدی و عادلانه دارند. و دوم، پیشرفت متدانی، که بقا و لذت دنیوی انسان در کانون توجه آن قرار دارد. پیشرفت متعالی به عنوان الگوی پیشرفت در جمهوری اسلامی پیشنهاد می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت متعالی؛ پیشرفت متدانی؛ علل اربعه؛ حکمت متعالیه و سیاست متعالیه | ||
مراجع | ||
- قرآن کریم. - نهجالبلاغه. - موسوی خمینی، روح الله (1361)، جهاد اکبر، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى. - موسوی خمینی، روح الله (1378)، صحیفه امام: مجموعه آثار امام خمینی، ج10 (بیانات، پیامها، مصاحبهها، احکام)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. - موسوی خمینی، روح الله (بیتا) ، چهل حدیث. - موسوی خمینی، روح الله (1388)، شرح حدیث جنود عقل و جهل، تهران، مؤسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی. - احسانی، محمد (1393)، مبانی تربیت عقلانی از منظر قرآن کریم، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. - اخترشهر، علی (1386)، اسلام و توسعه، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی. - اخوان کاظمی، بهرام (1388)، تعاملات عدالت و پیشرفت در آموزههای قرآنی، مجله حکومت اسلامی، ش 51. - اردبیلی، عبدالغنی (1381)، تقریرات فلسفه امام خمینی، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. - برزگر، ابراهیم (1389)، ساختار فهم اندیشه سیاسی اسلام، فصلنامه علمی ـ پژوهشی دانش سیاسی پاییز و زمستان، شماره 2. - پیغان، نعمت (1394)، آثار شهید روحانی تاسوکی؛ مباحث عرفانی، فلسفی و کلامی، قم: طلبعه سبز. - توکلی، محمد جواد (1393)، بازخوانی سه اصل محوری تولید زیاد، مصرف معتدل و انفاق در سبک زندگی اقتصادی اهلبیت (علیهمالسلام)، ویژهنامه اولین همایش علمی ـ پژوهشی سبک زندگی اهلبیت(ع)، شماره سوم، شهریور. - جوادی آملی، عبدالله (1387)، حکمت متعالیه سیاست متعالیه دارد، در سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه، دفتر اول نشستها و گفتگوها، به اهتمام شریف لکزایی،قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. - جوادی آملی، عبدالله (1370)، شناخت شناسی در قرآن، قم: اسراء. - خامنهای، (آیت الله) سیدعلی (1386)، طرح اندیشهی کلی اسلامی در قرآن، چاپ بیست و یکم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. - دکارت، رنه (1371)، اصول فلسفه، ترجمه، صانعی درهبیدی، منوچهر، تهران: مؤوسسه انتشارات بینالمللی الهدی. - دلیر، بهرام (1391)، الگوی نظام سیاسی مطلوب در حکمت متعالیه، رساله جهت اخذ درجه دکتری علوم سیاسی، قم: دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام. - رسطو [MP2D1] (1385)، متافیریک[MP2D2] ، شرف الدین خراسانی، تهران: نشر گفتار، چاپ چهارم. - رضوی طوسی، سیدمجتبی (1390)، ایمان در قرآن کریم، مفهوم و گونهها، تهران: دانشگاه امام صادق علیه السلام. - روسو ، ژان ژاک (1368)، قراردادهای اجتماعى، ترجمه غلامحسین زیرک زاده، تهران: ادیب. - زارعی، راضیه (1393)، ظرفیت اندیشه سیاسی اسلام در تولید سرمایه اجتماعی در ایران، رساله دکتری، دانشگاه باقرالعلوم. - سبزواری، ملاهادی (1379)، شرح المنظومه، تهران: ناب. - سو، آلوین (1378)، تغییر اجتماعی و توسعه، توجمه محمود حبیبی مظاهری، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی. - شایانمهر، علیرضا (1384)، دائرةالمعارف تطبیقی علوم اجتماعی، تهران: انتشارات کیهان، ج1. - شباننیا، قاسم (1389)، رابطه عدالت و پیشرفت در دولت دینی از منظر علامه محمد تقی مصباح یزدی، مجله معرفت سیاسی، شماره 3 بهار و تابستان. - شـیرازى (ملاصدرا)، صدرالدین محمد بن ابراهیم (1410)، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة؛ ج2-7، الطبعة الرابعة، بیروت: داراحیاء التراث العربى. - شیرازی، صدرالدین محمد (ملاصدرا) (1387)، شواهد الربوبیه، ترجمه علی بابایی، تهران: مولی. - شیرازی، صدرالدین محمد (1362)، مبدأ و معاد، ترجمه احمد بن محمد الحسینی اردکانی، به کوشش عبدالله نورانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. - شیرازی، صدرالدین محمد (1370)، شرح الاصول الکافی، ج 1، تهران: مؤسسه انتشارات و تحقیقات فرهنگی. - شیرازی، صدرالمتالهین (1360)، الشواهد الربوبیة فى المناهج السلوکیة، مشهد: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دوم. - صدرا، علیرضا (1389)، مفهومشناسی حکمت متعالی سیاسی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. - صدرا، علیرضا (1393)، سیاست متعالی و تعالی سیاسی، برترین گزینه جایگزین سیاست سکولاریسم، سیاست متعالیه، سال دوم، شماره چهارم. بهار - شیرازی، صدرالدین (1981)، الحکمة المتعالیة فی اسفار الأربعة العقلیة، ج2 و3، بیروت: داراحیاء التراث. - شیرازی، صدرالدین (1981)، الحکمة المتعالیة فی اسفار الأربعة العقلیة، ج2 و3، بیروت: داراحیاء التراث. - ذوعلم، علی (1394)، نگاهی به نظریه اسلامی پیشرفت، مجموعه مقالات پیشرفت عدالت محور، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. - علیخانی، علی اکبر (1386)، در آمدی بر نظریه سیاسی عدالت در اسلام، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی. - قوام، عبدالعلی (1372)، نقد نظریههای نوسازی و توسعه سیاسی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. - الکلینی، محمد بن یعقوب (1387)، الکافی، به اهتمام: محمد حسین الدرایتی، قم: دارالحدیث. - کیاشمشکی، ابوالفضل (1393)، رو به کدامین سو؟ سرنوشت انسانها در سیاست متعارفه و سیاست متعالیه، فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی، شماره 9، بهار. - گلدمن، لوسین (1375)، فلسفه روشنگری، ترجمه، کاویانی، شیوا (منصوره)، تهران: انتشارات فکر روز. - لک زایی، نجف (1389)، فلسفه امنیت از دیدگاه امام خمینی، فصلنامه مطالعات راهبردی، ش 49. - ماکیاولی، نیکولو (1366)، شهریار، ترجمه داریوش آشورى، تهران: پرواز. - مطهری، مرتضی (1373)، توحید، تهران: انتشارات صدرا. - مظفر، محمدرضا (1378)، اصول الفقه، قم: دارالعلم. - ملکی تبریزی، جواد (1365)، رساله لقاء الله، تهران: فیضکاشانی. - موسوی اعظم، سید مصطفی؛ ابراهیمی حسن؛ کشفی، عبدالرسول (1392)، تأملّی در اقسام علل ناقصه، پژوهشهای هستی شناختی، دوفصلنامه علمی- پژوهشی، سال دوم ، شماره 3، بهار و تابستان. - میرباقری، محمد مهدی (بیتا)، دین، مدرنیته، اصلاحات، قم: دفتر فرهنگستان علوم اسلامی. - هابز، تامس (1380)، لویاتان، تهران: نی. - هادوینیا، علیاصغر (1382)، انسان اقتصادی در اسلام، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. - هایدگر؛ مارتین (1386)، هستی و زمان، ترجمه سیاوش جمادى، تهران: قنوس. - یوسفی، احمد علی (1386)، نظام اقتصاد علوی: مبانی، اهداف و اصول راهبردی، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,138 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,085 |