بررسی عوامل تربیتی مؤثر، بر جامعهپذیری فرزندان بر اساس روش تحلیل مضمون (مطالعه موردی دو گروه از مادران آسیبدیده شهر اصفهان) | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 8، خرداد 1395، صفحه 47-67 اصل مقاله (573 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2016.1646 | ||
نویسندگان | ||
علی ربانی خوارسگانی* 1؛ فهیمه مومنی راد2 | ||
1دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان | ||
2کارشناس ارشد مطالعات زنان، دانشکده اهلالبیت (ع) دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی کیفی عوامل تربیتی مؤثر در میزان جامعهپذیری کودکان است. جامعه آماری، مادران آسیبپذیر 25 تا 40 ساله را در بر میگیرد که حداقل دارای یک فرزند 6 تا 12 ساله هستند. 15 نفر از این مادران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. روش تحقیق کیفی بوده و بهمنظور گردآوری اطلاعات از تکنیک مصاحبه استفاده شد. رویکرد نظری مورد استفاده در این مقاله بر پایه نوع خانوادهها، جامعهپذیری و زنان آسیبپذیر میباشد. زنان آسیبپذیر انتخابشده زنان معتاد و زنان همسر معتاد هستند. برای بررسی عوامل تربیتی مؤثر بر جامعهپذیری لازم بود در ابتدا مدل تربیتی خانوادهها مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت عوامل تربیتی مؤثر بهصورت سه عامل نگرشها و باورها، همدلی و وابستگی دستهبندی شد و میزان جامعهپذیری کودکان در خانواده با توجه به این عوامل بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داده است که اکثر این فرزندان بهدلیل عدم وجود امنیت روانی در خانوادههایشان و همچنین طرد شدن از طرف جامعه، جامعهپذیری مناسبی ندارند؛ ولی در صورت ایجاد بستر مناسب و رفع مشکلات میتوانند عضو مؤثری در جامعه باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
جامعهپذیری؛ زنان آسیبپذیر؛ سبک فرزندپروری؛ خانواده | ||
مراجع | ||
احدی، حسن و جمهری، فرهاد (1380)، روانشناسی رشد، تهران: نشر پردیس. امیری، عبدالرضا و نوری مراد آبادی، یونس و بساطیان، سید محمد (1390)، «بررسی رابطه استفاده از شبکههای ماهوارهای و گرایش بهرهبرداران به آسیبهای اجتماعی در بین جوانان شهر کرج»، فصلنامه نظم و امنیت انتظامی، شماره چهارم، سال چهارم، 117-142. باباپور، جلیل و محمدپور، وهاب (1391)، «رابطه شیوههای فرزندپروری و سبکهای هویتی نوجوانان»، مجله روانشناسی 62، سال شانزدهم، شماره 2، تابستان 1391. بلیک، رید و هارولدسون، ادوین (1378)، طبقهبندی مفاهیم در ارتباطات، ترجمه: مسعود اوحدی، تهران: سروش چاپ اول. حسینی، سیّدرضا (1379)، الگوی تخصیص درآمد و رفتار مصرفکننده مسلمان، مؤسسه فرهنگی دانش و تهران: اندیشه معاصر. حسنزادگان رودسری، ماهرخ و سعیدیرضوانی، نوید (1394)، «الگوی تاثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل به روش قصهگویی بر رفتار پرخاشگر کودکان کار»، دوفصلنامه پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، شماره 7: 79-98. خانجانی، زینب و هداوندخانی، فاطمه (1392)، «اختلالها درونیسازی و برونیسازی فرزندان و صفات شخصیتی مادر»، مجله روانشناسی 65، سال هفدهم، شماره 1. سالاریفر، محمدرضا (1378)، خانواده در نگرش اسلام و روانشناسی، تهران: انتشارات سمت. سیف، سوسن (1368)، تئوری رشد خانواده، تهران: انتشارات دانشگاه الزهرا. شارون، جوئل (1379)، ده پرسش از دیدگاه جامعهشناسی، ترجمه: منوچهر صبوری، تهران، نشر نی. شریعتمداری، علی (1367)، روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات امیرکبیر. صرامی، زهرا؛ امیری، شعله؛ نشاطدوست، حمید و طاهره مولوی، حسین (1388)، «اثر بخشی درمان شناختی-رفتاری وسواس مادران بر اختلالات رفتاری کودکان آنها»، مجله روانشناسی، سال چهارم، شماره 3: 324-306. کوئن، بروس (1387)، درآمدی به جامعهشناسی، مترجم محسن ثلاثی، چاپ سیزدهم، تهران: نشر توتیا. گرامی، مرضیه (1387)، «نقش شیوههای فرزندپروری در خود پنداره و بلوغ اجتماعی دانش آموزان در شهرستان جاسک»، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران. گیدنز، آنتونی (1382). تجدد و تشخص، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی. گیل، دیوید و آدامز، بریجت (1384)، تافبای ارتباطات، ترجمه: رامین کریمیان و دیگران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها. محمدی، زهرا (1383)، بررسی آسیبهای اجتماعی زنان در دهه (1370-1380)، تهران: نشر شورای فرهنگی اجتماعی زنان، چاپ اول. مطهری، مرتضی، (1389)، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران: انتشارت صدرا. معتمدی، عبدا... (1387)، «بررسی شیوههای والدینی و تأثیران بر تحصیلات فرزندان». مجله روانشناسی، سال دوازدهم شماره 4: 385-369. موریش، ایور (1379)، درآمدی به جامعهشناسی تعلیم و تربیت، ترجمه غلامعلی سرمد، تهران: مرکز نشر دانشگاهی تهران. Attride-Stirling, J. (2001), “Thematic networks: An analytic Tool for Qualitative research”. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Bayer, J. K.; Sanson, A. V. and Hemphill, S. A. (2006), “Parent influences on early childhood internalizing difficulties”. Journal of Applied Psychology, 27: 542-559.
Bernstein, B. (1975), Class and pedagogies: visible and invisibles. Etudes Sur les Sciences D'apprentissages. Organization for economic co-operation and development.
Campbell, S. B. (1995), “Behavior problem in preschool children: A review of recent.research”. Journal of Child Psychology, 36: 113-149.
Castellan, Y. (1986), La famille, Que sais-je? No 1986.
Clarke, V. (2005), “Were all very liberal in our views: Students talk about lesbian and gay parenting”. Lesbian & Gay Psychology Review, 6(1): 2-15.
Crahay, M. (1989), “Contraintes de situation et interction maitre-eleves, changer sa facon d'enseigner, est-ce possible?”. Noted de synthrses, In: Revue Francaisa de pedagogie. No. 88, Juillet-Aout-Septembre, 67-94.
Durkim, E. (1985), Education et Siciologie. Paris, PUF.
Denham, S. A.; Mitchell-Copeland, K.; Auerbach, S. and Blair, K. (1997), “Parentall contribution to preschoolers emotional competence: Direct in indirect effects”. Motivation and Emotion, 21: 65-86.
Dodson, F. (1972), Tout se joue avant six ans. paris. Rabert lafon.
Lyons-ruth, K. (2008), “Contribution of the mother-infant relationship to dissociative, borderline, and conduct symptoms in adulthood”. Infant Mental Health Journal, 29(3): 203-218.
McLeod, B. D.; Wood, J. J. and Weisz, J. R. (2007), “Examining the association between parenting and childhood anxiety: A meta-analysis”. Clinical Psychology Review, 27: 155-172.
Piaget, J. (1981), La psychologie L, intelligence, Paris Armond Colin.
Giffo-Levasseur A. M. (1995), Confrontation des famillies et des institution educative: une enquet dans cite HLM. In: Ethnologie.
Propper,C.; Willoughby, M.; Halpern, C. T.; Carbone, M.A. and Cox, M. (2007). Parenting Quality, DRD4 and the prediction of externalizing and internalizing behaviors in early childhood.
Plaisance, E. (1984), L'echec scolaire, nouveaux debats, nouvelles approches sociologiques, Actes de Colloque Franco-Suisse, 912-juin 1984. C.N.R.S.
Stormshak, E. A.; Bierman, K. L.; McMahon, R. J.; Lengua, L. G. and Conduct (2000), “Parenting practice and child disruptive behavior problem in early elementary school”. Journal o CLINICAL Child Psychology, 29: 17-29.
Van Aken, C.; Junger, M.; Verhoeven, M.; van Aken, M.A.G.; Dekovic M. and Denissan, J.J.A. (2007), “Parental personality, parenting and toddlers' externalising behaviors”. European Journal of Personality, 21(8): 993-1015. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,158 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,152 |