ارزیابی عملکرد سازمانی از منظر نهجالبلاغه | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 15، آذر 1395، صفحه 21-39 اصل مقاله (680.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2016.1638 | ||
نویسندگان | ||
میر علی سید نقوی1؛ علی فرهادی* 2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
مبانینظریرایجدرارزیابی عملکرد،بامبانی فرهنگیکشورمان کهخدامحوری، ولایت محوریوکنترلدرونیاستمنافاتدارد، از اینروهدفاینمطالعه تعیین ویژگیها، ابعاد و مؤلفهها الگوی ارزیابی عملکرد برمبنایفرمایشات گهربار حضرت علی(ع) است. این تحقیقاز نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و ازنظر روش توصیفی است. جامعه مورد مطالعه کتاب ارزشمند نهجالبلاغه (خطبهها، نامهها و حکمتها) است که به روش تمام شمار مورد بررسی قرارگرفته اطلاعاتبهشیوهکتابخانهایجمعآوریشده و به روش تحلیل محتوای کیفی و نگاشت شناختی تجزیهوتحلیل گردید. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که ویژگیهای ارزیابی عملکرد در اندیشه امیرالمؤمنین علی(ع) شامل دو بعد؛ ویژگیهای اجرایی (دقت و ریزبینی، قاطعیت، عدالتجویی و انصاف و پویایی و انعطافپذیری) و اهداف و رویکردها (استراتژی محوری، نتیجهگرایی و تعالی و بهبود مستمر) میباشد و انواع ارزیابی عملکرد نیز در اندیشه آن حضرت شامل؛ ارزیابی الهی یا معنوی و ارزیابی غیر الهی یا سازمانی (خودارزیابی، ارزیابی همگانی و ارزیابی مدیریتی) است که استفاده از این مبانی ارزشمند در طراحی مدلهای ارزیابی عملکرد، راه گشای مدیران و مسؤولان این حوزه خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
حضرت علی (ع)؛ نهجالبلاغه؛ ارزیابی عملکرد؛ نگاشت شناختی | ||
مراجع | ||
- قرآن کریم. - نهجالبلاغه. (1389). ترجمه محمد دشتی. چاپ چهارم. قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین (ع). - آذر، عادل و حسنزاده کریمآباد، حمیدرضا. (1381). «نگاشت مفهومی و کارکردهای مدیریتی آن». فصلنامه چشمانداز مدیریت. شماره 3 و 4: 77-104. - اولیاء، محمدصالح؛ مدرسی، سید ناصر؛ بهجت، ناصر و شهوازیان، سلاله. (1389). آشنایی با سیستمهای ارزیابی عملکرد. چاپ اول، تهران: نشر نص. - خدمتی، ابوطالب. (1379). «انواع کنترل و نظارت در مدیریت اسلامی»، فصلنامه حوزه و دانشگاه. شماره 23. - خسروآبادی، حمیدرضا و رضاییمنش، بهروز. (1394). «طراحی الگوی تصمیمگیری اخلاقی مدیران مبتنی بر آموزههای نهجالبلاغه». فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه. سال سوم. شماره 11: 68-94. - رازینی، روحالله؛ آذر، عادل و محمدی، مهدی. (1392). «ارائه مدل سنجش عملکرد سازمانهای چابک». فصلنامه چشمانداز مدیریت صنعتی. شماره 12: 87-109. - رفیعزاده بقرآبادی، علاءالدین؛ عفتی داریانی، محمدعلی رونق، مریم. (1387). مدیریت عملکرد دستگاههای اجرایی. چاپ سوم، تهران: انتشارات فرمنش. - ضرغامیفر، مژگان و آذر، عادل (1392) «تحلیلی بر شیوه نگاشت شناختی در ساختاربندی دادههای کیفی مطالعات سازمانی». فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی. سال سوم، بهار و تابستان 1393، شماره 1 و 2: 159-185. - کرسول، جان دبلیو. (1391). طرح پژوهشی رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی. ترجمه علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس. تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی. - کلینی، محمد ابن یعقوب. (1369). اصول کافی. ترجمه رسولی، هاشم. جلد دوم، تهران: علمیه اسلامیه. - ماحوزی، مهدی. (1391). «مفهوم مدیریت و رهبری در اسلام را با تأکید بر نهجالبلاغه». پژوهشنامه فرهنگ و ادب. سال هشتم، شماره 13: 277-288. - محمودیان، حمید؛ ساجدی، علی محمد و بیگم فقیهی، طاهره. (1394). «نظارت و کنترل از نگاه مدیریتی امام علی (ع)». فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. سال ششم. شماره 1: 191-211. - مرزوقی، رحمتالله؛ ترکزاده، جعفر و پیروینژاد، زینب. (1394). «تدوین و اعتباریابی الگوی رهبری معنوی اسلامی در سازمان از منظر نهجالبلاغه». فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه. سال سوم. شماره 12: 43-70. - Janudin, S. E.; Ruhanita, M.; Amizawati, M. A. and Nor Liza, A. (2014). “Performance Measurement System in Malaysian Public Research University”: Does it Contemporary. International Journal of Management in Education. Volume 10. Issue 3, 55-70.
- Maelah, R.; Mohd Amir, A. and Abdullah Nor, L. (2014). “Performance Measurement System in Malaysian Public Research University”: Does it Contemporary? International Management Accounting Conference 7.
- Neely, A.; Adams, C. and Crowe, P. (2002). “The performance prism in practice”. Measuring Business Excellence. 5, 6-13.
- Striteska, M. and Spickova, M. (2012). “Review and Comparison of Performance Measurement Systems”. Journal of Organizational Management Studies. Vol. 2012, Article ID 114900, 13 pages. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,499 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,513 |