ابعاد ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور ارائۀ مقیاس اندازه گیری | ||
پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، بهمن 1390، صفحه 49-68 اصل مقاله (408.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهرزاد حمیدی* 1؛ ژاله معماری2؛ محسن حمیدی3 | ||
1استادیار دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشگاه الزهرا(س) | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق، تبیین مدل تأییدی و مقیاس ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور بود. این تحقیق به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. برای تهیه این مقیاس که برای ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور در فدراسیونهای رتبۀ 1 و 2 طراحی شده، فهرستی از متغیرهای اثرگذار بر عملکرد مربیان تهیه و با انجام یک مطالعۀ تأییدی بر روی مطالعۀ اکتشافی تهیه شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهای در 35 سؤال پاسخ بسته بود که اساتید دانشگاه روایی آن را تأئید و ضریب پایایی آن به روش آلفای کرونباخ معادل974/0تعیین شد(01/0P<). پرسشنامه در اختیار 450 تن از مربیان نخبه، مدیران، ورزشکاران ملی، اساتید دانشگاه و کارشناسان ورزش کشور قرار گرفت و تعداد 407 پرسشنامه تحلیل و سپس مدل تأییدی و مقیاس ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور بهدست آمد. مقیاس ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور متشکل از پنج عامل بود. در مدل تأییدی، روابط بین هر یک از عاملها، بارهایعاملی اثرگذار بین عوامل و معادلات ساختاری مدل بهدست آمدند. ساختار حاصل از تحلیلعاملی اکتشافی تأیید و مسیر بین عاملها به دست آمد. اعتبار مدل با شاخصهای نیکویی برازش آن تأیید شد. در این مدل، سه عامل تواناییهای فنی، مهارتهای رهبری و مهارتهای ویژه به عنوان عاملهای مستقل ظاهر شدند که بر مهارتهای ارتباطی مربیان اثر گذاشته و نهایتاً بر توان عملیاتی مربیان اثر میگذارند. معادلۀ مهارتهای ارتباطی از سه عامل مهارتهای رهبری، مهارتهای ویژه و مهارتهای فنی تشکیل شده که ضریب مهارتهای ویژه منفی است. در معادلۀ مهارتهای عملیاتی مربیان تنها عاملی که نقشآفرینی مینماید، مهارتهای ارتباطی است. در معادلات ساختاری، نقش منفی مهارتهای ویژه نشانگر ضعف عملکرد مربیان در این حوزه داشته و لازم است در دورههای آموزشی و استخدام مربیان مد نظر قرار گیرد. از مقیاس ارائه شده میتوان برای ارزیابی عملکرد مربیان ملی استفاده نمود. لیکن باید به بارهای عاملی هر متغیر و نقش روابط بین عاملها در داخل مدل توجه نمود. نقش مهارتهای ارتباطی به عنوان مرکز ثقل مدل، حائز اهمیتی ویژه است. مناسب است مدیران برای ارتقای این مهارتِ مربیان، کلاسهای بازآموزی در ارتباط با مهارتهای رهبری و مهارتهای ویژه برگزار نمایند. همچنین، نقش منفی مهارتهای ویژه در مدل نشان از ضعف مربیان در این حوزه دارد که لازم است در انتخاب مربیان مد نظر قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مربیان ملی؛ مقیاس ارزیابی عملکرد؛ مدل تأییدی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,311 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,730 |