تحلیل فازی عوامل مؤثر بر توازن بین برابری آموزش عالی و توسعه اقتصادی در سطح کلان (یک رویکرد تطبیقی- کمی) | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 5، آذر 1393، صفحه 25-50 اصل مقاله (606.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رسول عباسی* 1؛ مقصود فراستخواه2 | ||
1دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی و بورسیه دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی | ||
چکیده | ||
تدوین چارچوب نظری مکفی و آزمون تجربی آن برای احراز شرایط لازم و کافی توازن بین برابری در آموزش عالی و توسعه اقتصادی هدفی است که در این مقاله دنبال میشود. در این پژوهش سعی بر این است که با استخراج مسیر علی عطفی و ترکیبی، سازوکارها و عوامل تأثیرگذار بر توازن بین توسعه اقتصادی و برابری در آموزش عالی در سطوح مختلف احصاء گردد. روش این مطالعه، تطبیقی- کمی بوده و مجموعه دادههای 48 کشور با استفاده از رهیافت منطق فازی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج شرایط لازم و کافی منفرد نشان داد که شروط انسجام اجتماعی، عامگرائی، کنترل فساد، حاکمیت قانون، مردمسالاری، ثبات سیاسی، صنعتیشدن و جهانیشدن اقتصادی هر یک به تنهایی شرط لازم و کارائی علمی شرط کافی بروز نتیجه (توازن برابری در آموزش عالی و توسعه اقتصادی) است. در علیتهای عطفی و ترکیبی، از میان مسیرهای متعدد علی، تنها یک مسیر علی بر اساس معیارهای کفایت نظری و تجربی (ضریب پوشش و سازگاری) دارای اهمیت نظری و تجربی لازم بود. در این مسیر علی، کارائی علمی، صنعتی شدن، حاکمیت قانون، مردمسالاری و ثبات سیاسی در ترکیب با هم، مجموعاً علیت عطفی کافی را در بروز نتیجه مورد نظر (توازن برابری در آموزش عالی و توسعه اقتصادی) فراهم نمودند. | ||
کلیدواژهها | ||
برابری در آموزش عالی؛ توسعه اقتصادی؛ منطق فازی؛ علیت عطفی و ترکیبی | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، یزدان (1389)، تأثیر آموزش عالی بر رشد اقتصادی در کشورهای باز و بسته، تز دکتری در رشته آموزش عالی گرایش اقتصاد و مدیریت مالی، دانشگاه شهید بهشتی. ارسن، سوانت و یان اریک لین (1387)، دموکراسی و توسعه: پژوهشی آماری، لفت ویچ، آدریان، ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران، انتشارات طرح نو. اینگلهارد، رونالد (2005-1995)، پیمایش ارزشهای جهانی، موجهای سوم، چهارم و پنجم. بانک جهانی (1387)، آموزش عالی در کشورهای جهان سوم، بیم و امید، ترجمه فاطمه باقریان و عصمت فاضلی، انتشارات دانشگاه امیرکبیر. پوتنام، رابرت، جیمز کلمن، کلاوسافه، پیر بوردیو، فرانسیس فوکویاما و دیگران (1384)، سرمایه اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه، به کوشش کیان تاجبخش، ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان تهران، انتشارات شیرازه. چلبی، مسعود (1375)، جامعهشناسی نظم، تحلیل و تشریح نظری نظم اجتماعی، تهران، نشر نی. چلبی،مسعود (1388)، شاخصسازی تابع عضویت فازی، نوع شناسی و واسنجی در جامعه شناسی، مجله مطالعات اجتماعی ایران، ویژهنامه روش شناسی، دوره سوم، شماره 4. چلبی، مسعود (1393)، تحلیل نظری و تطبیقی در جامعهشناسی، تهران، نشر نی. کینگ، رومر (1385)، دانشگاه در عصر جهانیشدن، ترجمه و تلخیص محمود سیفی، مرکز مطالعات جهانیشدن. هوزن، تورستن (1374)، آموزش عالی و قشربندی اجتماعی، یک مقایسه بینالمللی، مترجم، زهرا گوتاش، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی. Adkins, E. D. & Vaisey, S. (2009), Toward A Unified Stratification Theory: Structure, Genome, And Status A Cross Human Societies, Sociological Theory, 27: 2. Jun 1.
Archer, L.; Hutchings, M. & Ross, R. (2003), Higher Education and Social Class, Issues of Exclusion and Inclusion, Routledgefalmer, London And New York. Banking & Finance36: 2935-2948.
Beerkens, E. (2003), Globalization And Higher Education Research, Journal of Studies In International Education, 7: 128.
Brandy, M. J. (2009), Educational opportunity, Democracy, And the Free Market: A Genealogical Examination, ProQuest Dissertations and Theses; A&I, pg.n/a. Business.« Journal of Banking and Finance, 26:1889-1918.
Carayannis, E. G. & Alexander, J. M. (2006), Global and Local Knowledge, Palgrave macmillan, USA, New York.
Cloete, N. & Moja, T. (2005), Transformation Tensions in Higher Education: Equity, Efficiency and Development, Social Research, 72: 3.
http://databank.worldbank.org/data/reports.aspx?source=2&Topic=3 http://data.uis.unesco.org/Index.aspx?DataSetCode=EDULIT_DS&popupcustomise=true&lang=en Freedom House: Freedom In The World: Political Rights And Civil Liberties(http://www.freedomhouse.org).
Gupta, D. K.; Madhavan, M. C & Blee, A. (1998),“Democracy,Economic Growth and Political Instability:An integrated perspective”,Journal of Socio~Economics, 27(5), 587-611.
Hanushek, E. A. & Wobmann, L. (2007), Does Educational Tracking Affect Performance And Inequality? Differences-In- Differences Evidence Across Countries, The Economic Journal, 116, C63-C76.
Hopper, E. (1977), A Typology for the Classification of Educational Systems, pp165-153, Karabel Jerme & Halsey A.H, Power And Ideology In Education, Oxford University Press.
Ilon, L. (2010), Higher Education Responds To Global Economic Dynamics, 15-29. Edited By Portnoi, Laura M & et al, Higher Education, Policy, and the Global Competition Phenomenon, Institute for International Studies in Education, Pahgrave Macmillan.
Jiang, X. (2005), Globalization, Internationalization And The Knowledge Economy In Higher Education, A Case Study of China And New Zealand, A thesis submitted in fulfillment of the requirements for the Degree of Doctor of Philosophy(Education), The University of Auckland.
Lambsdorff, J. G. (1999), " Corruption in International Research- A Review", Transparency International Working Paper, Berlin. WWW. Transparency. De.
Meyer, S. E. (2010), The Relationship Between Income Inequality And Inequality In Schooling, Theory And Research ,8(1) 5-20.
Motiram, S. & Nugent, J. B. (2007), Economic And Political Inequality And The Quality Of Public Goods, International Journal Of Development Issues, Vol.6. No 2: 142-167.
Ragin, C. C. (2000), Fuzzy-Set Social Science.Chicago, IL: University of Chicago Press.
Ragin, C. C. (2003), “Recent Advances in Fuzzy-Set Methods and Their Application to Policy Questions.” COMPASSS working paper WP 2003-9. www.COMPASSS.org/wp.htm.
Ragin, C. C. (2008), Redesigning Social Inquiry: Fuzzy Sets and Beyond. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Ramirez, F. O. (2010), Accounting for Excellence: Transforming Universities into Organizational Actors, 43-59. Edited By Portnoi, Laura M & et al, Higher Education, Policy, and the Global Competition Phenomenon, Institute for International Studies in Education, Pahgrave Macmillan.
Ravallion, M. & Chen, S. (1997), What Can New Survey Data Tell Us about Recent Changes in Distribution and Poverty?, World Bank Economic Review, Vol 11, Issue 2. PP 357-382.
Rihoux, B. and Ragin, C. C. (2009), Configurational Comparative Methods: Qualitative Comparative Analysis (QCA) and Related Techniques. Thousand Oaks, CA: Sage.
Schofer, E.; Ramirez F. O. & Meyer J. W. (2000), The Effects of Science on National Economic Development, 1970 To 1990, American Sociological Review, Vol. 65, 866-887.
Szentes, T. (2007), Twelve Theses on The Role of Human Capital And Education In Development, Society And Economy 29,3,pp 285-303.
Teichler, U. (2001), Mass Higher Education And The Need For New Responses, Tertiary Education And Management; 7,1.
Thomas, V. & Wang, Y. (2002); Education, Trade Reform and Investment Returns;Policy Research Working Paper, World Bank, Washington, D.C.
Trani. E. P. & Holsworth, R. D. (2010), The Indispensable University, Higher Education, Economic Development, and the Knowledge Economy, published in partnership with the American Council on Education. Published by Rowman & Littlefield publisher, Inc.
Watson, K. (1998), Memories, Models And Mapping: the Impact of Geopolitical Changes on Comparative Studies in Education, Compare, Vol. 28, No. 1.
Wei, S. J. (2000), " Bribery in the Economics", Working Paper, Brokings.
Wong, B. (2007), Cognitive Ability(IQ), Education Quality, Economic Growth, Human Migration: Implications From A Sociobiological Paradigm of Global Economic Inequality, Mankind Quarterly: 48,1; Proquest Research Library.
www.govindicators.org.wgidataset.aggregate governance indicators 1996-2009.
Younis, M. & et al. (2008), “Political Stability and Economic Growth in Asia”American Journal of Applied Sciences, V. 5, N. 3.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,801 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,509 |