تحلیل محتوای نهج البلاغه بر اساس ساحت های شش گانه ی تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 10، شهریور 1394، صفحه 63-81 اصل مقاله (422.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرامرز محمدی پویا(بیجنوند)* 1؛ اکبر صالحی2؛ فاطمه مومیوند3 | ||
1مدرس مدعو گروه علومتربیتی دانشگاه پیامنور مرکز نهاوند | ||
2استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی | ||
3دانشجوی کارشناسی علومتربیتی دانشگاه پیامنور مرکز نهاوند | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف، تحلیل ساحتهای شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر مبنای نهج البلاغه و به روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاس عملی صورت پذیرفته است. جهت تحلیل ساحتها بر مبنای نهج البلاغه از فرم وارسی باز و بدون پیش سازمان یافتگی استفاده شده است که در آن چند مکان برای ثبت آدرس، متن عربی، متن فارسی، ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین تعبیه شده بود. بدین منظور هر یک از ساحتهای تربیتی پس از بررسی، بر مبنای نهج البلاغه تحلیل شده و مؤلفه ها و مصادیق هر یک تبیین شد. بدین صورت که برای ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی 47 مؤلفه، برای ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی 29 مؤلفه، برای ساحت تربیت زیستی و بدنی 8 مؤلفه، برای ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری 13 مؤلفه، برای ساحت تربیت اقتصادی و حرفه ای 8 مؤلفه، برای ساحت تربیت علمی و فناوری10 مؤلفه تبیین شده و برای هریک مصادیقی مستنداً استخراج گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
نهج البلاغه؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ ساحتهای شش گانه تربیت | ||
مراجع | ||
- قرآن مجید - نهجالبلاغه - آلحسینی، فرشته و همکاران (1391)، فلسفهی تربیت در جمهوری اسلامی ایران و مسئلهی ربط، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیستم، شماره 15. - ادیب علی، محمدحسین (1379)، راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی علیهالسلام، تهران: انتشارات مؤسسه انجام کتاب، چاپ اول. - بیجنوند، فرامرز (1389)، تبیین مؤلفهها و مصادیق تربیت مدنی از منظر نهجالبلاغه، همایش ملی سیره علوی (بازشناسی اخلاق اجتماعی در سیرهی علوی)، لرستان، دانشگاه لرستان. - بیجنوند، فرامرز و باقری، خسرو (1391)، تبیین مؤلفهها و مصادیق عبودیت از منظر نهجالبلاغه، اولین همایش نهجالبلاغه و علوم انسانی، همدان، دانشگاه بوعلیسینا. - بیجنوند، فرامرز و همکاران (1391)، تبیین مؤلفهها و مصادیق تفکر انتقادی از منظر نهجالبلاغه، دومین همایش نهجالبلاغه و علوم انسانی، همدان، دانشگاه بوعلی سینا. - پیروانینیا، پونه و پیروانینیا، پگاه (1392)، تحلیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از نظر میزان اهمیت به یادگیری سازمانی، فصلنامه یادگیری الکترونیکی مدیا، شماره 14. - حاجیبابایی، حمیدرضا (1391)، ویژگیهای مدرسهای که دوست دارم با توجه به سند تحول بنیادین، فصلنامهی نوآوریهای آموزشی، شماره 42. - رفیعی، بهروز (1381)، آرای دانشمندان مسلمان در مبانی تعلیم و تربیت، جلد چهارم، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. - شریعتمداری، علی (1386)، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، چاپ سی و دوم، تهران: انتشارات امیرکبیر. - شعارینژاد، علیاکبر (1364)، فرهنگ علوم رفتاری، تهران: انتشارات امیرکبیر. - شعاری نژاد، علیاکبر (1376)، فلسفه آموزش و پرورش، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم. - صالحی، اکبر و تهامی، رحیمه السادات (1388)، بررسی و تحلیل عوامل و موانع مؤثر در تربیت دینی بر مبنای سخنان حضرت علی علیهالسلام در نهجالبلاغه، دوفصلنامه تربیت اسلامی، سال چهارم، شماره 9. - عمید، حسن (1362)، فرهنگ فارسی عمید، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ دوم. - فایضی، علی و آشتیانی، محسن (1375)، مبانی تربیت و اخلاق اسلامی، قم: انتشارات روحانی. - مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (1390)، تهران، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش. - مزینانی، محمدصادق (1382)، روشهای تربیتی سیاسی کارگزاران از منظر امام علی علیهالسلام، حکومت اسلامی، سال ششم، شماره 22. - مطهری، مرتضی (1366)، جاذبه و دافعهی امام علی علیهالسلام، تهران: انتشارات صدرا. - مطهری، مرتضی (1371)، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران: انتشارات صدرا. - میالاره، گاستون؛ و یال ژان (1370)، تاریخ جهانی آموزش و پرورش، ترجمهی محمدرضا شجاع رضوی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، جلد 1 و 2. - نیکزاد، محمود (1375)، کلیات فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات کیهان. - هاشمی اردکانی، سیدحسن (1388)، عوامل تربیتی در مسیر کمال وجودی انسان از منظر نهجالبلاغه، تربیت اسلامی، سال چهارم، شماره 8. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,783 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10,373 |