
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,291,017 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,403 |
بررسی ارتباط نمره ی کمّی تست ماتیاس با درجه انحناهای سیــنهای و کمری در دانش آموزان 8 تا 13 سال | ||
پژوهش در توانبخشی ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 3، فروردین 1393، صفحه 49-55 اصل مقاله (424.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هومن مینونژاد* 1؛ رضا رجبی2؛ هادی صمدی3؛ زهرا محمودی4؛ سهیل شیخ حسنی4 | ||
1استادیار دانشگاه تهران | ||
2استاد دانشگاه تهران | ||
3دکتری آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشگاه تهران | ||
4کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: شناسایی ناهنجاری های ستون فقرات و ارزیابی اولیه وضعیت بدنی در کودکان و نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف اصلی از انجام مطالعه حاضر بررسی ارتباط میان اندازه قوسهای سینهای (کایفوز) و کمری (لوردوز) و امتیاز کمّی اجزای تست ماتیاس (میزان جابهجایی دستها، پشت و شکم) و نیز امتیاز کلی تست ماتیاس در دانش آموزان ابتدایی بود. روش بررسی:60 نفر از دانــش آموزان پسر 8 تا 13 ساله مقطع ابتدایی شهر ورامین که به صورت هدفمند و سپس تصادفی ساده انتخاب شده بودند در این مطالعه شرکت نمودند. ابتدا میزان جابجایی دست، کتف و شکم در هنگام انجام تست ماتیاس با استفاده از روش تصویر برداری و آنالیز رایانهای اندازه گیری شد. سپس میزان انحناهای سینه ای و کمری با استفاده از خط کش منعطف اندازه گیری شد. برای بررسی ارتباط میان متغیرهای تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در آزمودنی های مورد مطالعه میان امتیاز کلی تست ماتیاس (مجموع جابجایی دست، کتــف و شــکم) با درجــه قوسهای سینه ای (73/0 = r، 05/0 >P) و کمری (56/0 = r، 05/0 >P) ارتباط معنی داری وجود دارد. اما میان میزان کمی جابجایی مؤلفه های دست، کتف و شکم تست ماتیاس با درجه قوس های کمری و سینه ای ارتباطی مشاهده نشد (05/0<P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر، به نظر میرسد در ارزیابی وضعیت بدنی و به ویژه ستون فقرات دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی با استفاده از تست ماتیاس باید به امتیاز کلی این تست توجه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تست ماتیاس؛ وضعیت بدنی؛ قوس سینه ای؛ قوس کمری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,208 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 971 |