
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,291,059 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,422 |
بررسی و مقایسه اثربخشی روش آموزش ذهنآگاهی و روش بازسازی شناختی در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، اسفند 1392، صفحه 61-74 اصل مقاله (314.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کریم افشاری نیا* 1؛ کیوان کاکابرایی2؛ حسن امیری1 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی روش آموزش ذهنآگاهی و روش بازسازی شناختی در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه انجام شد. روش: جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی دانشجویان مراجعه کننده به کلینیک مشاوره دانشگاه در سال تحصیلی 89-88 و نمونه آن 30 نفر از این دانشجویان را شامل میشود که به شیوهی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرشسنامه اضطراب امتحان (TAI) ابوالقاسمی و همکاران (1385) میباشد. طرح پژوهش، از نوع طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. هر کدام از گروههای آزمایشی طی هشت جلسه به شیوهی بازسازی شناختی و روش ذهنآگاهی آموزش دیدند. گروه کنترل طی این مدت هیچ آموزشی دریافت نکرد. یافتهها: دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که هر دو گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنیداری در میزان اضطراب امتحان نشان دادند و این کاهش پس از دو ماه پیگیری همچنان معنیدار بود (05/0>p). ضمناً بین اثربخشی روش بازسازی شناختی و ذهن اگاهی تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی روش بازسازی شناختی و آموزش ذهنآگاهی در کاهش اضطراب امتحان، برای ترویج و انعکاس روشها و آموزش این روشها و نیز افزایش سطح سلامت روانی جامعه دانشجویان، مسولان زیربط میتوانند در قالب برنامهای جامع و پیشگیرانه به طور کاربردی آنها را در سطح دانشگاه اجرا کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازسازی شناختی؛ ذهن آگاهی و اضطراب امتحان | ||
مراجع | ||
- ابوالقاسمی، عباس؛ مهرابیزاده، مهناز؛ نجاریان، بهمن و شکرکن، حسین (1383)؛ بررسـی تأثیر حساسیتزدایی منظم و آموزش ایمنسازی در مقابل استرس در درمان اضطراب امتحان، مجله روانشناسی، سال 8، شماره 1: 21-2. - ابوالقاسمی، عباس؛ گلپور، رضا؛ نریمانی، محمد و قمری، حسین (1386)؛ اثربخشی دو روش بازسازیشناختی و آموزش کنترل توجه بر اصلاح باورهای فراشناختی دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال اول، شماره 3: 233-251. - امیری، عبدالله و محمدخانی، پروانه (1387)؛ آموزش حضور ذهن بهعنوان یک مداخله بالینی: مرور مفهومی و تجربی. فصلنامه سلامت روان، سال اول، شماره 1: 52-39. - به پزوه، احمد؛ بشارت، محمد علی؛ غباری، باقر و فولادی، فاطمه (1388)؛ تأثیر آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری بر کاهش. - اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دبیرستانی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال 39، شماره 1: 3-21. - عطایی نخعی، آسیه؛ قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی و مدرس غروی، مرتضی (1388)؛ مقایسه گروه درمانی مبتنی بر هوشیاری فراگیر توأم با آموزش مهارتهای مطالعه در کاهش اضطراب امتحان و اضطراب صفت. مجله روانشناسی بالینی، سال اول، شماره 4: 21-30. - کاویانی، حسین؛ جواهری، فروزان و بحیرایی، هادی (1384)؛ اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش افکار خودآیند منفی، نگرش ناکارآمد. افسردگی و اضطراب: پیگیری 60 روزه، فصلنامه تازههای علوم شناختی، ا: 49-95. - کاویانی، حسین؛ حاتمی، ندا و شفیعآبادی، عبدالله (1387)؛ اثر شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی افراد افسرده (غیربالینی)، تازههای علوم شناختی، سال 10، شماره 4: 39-48. - کریمی باغملک، آیتالله و عبادی، غلامحسین (1385)، بررسی تأثیر دو روش بازسازیشناختی و حساسیتزدایی منظم بر کاهش دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اهواز، مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، سال 7، شماره 2: 191-211. - Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinicalintervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice. 10, 125-143.
- Benson, J. (1989). Structural components of statistical test anxiety in adults: An explanatory model. Journal of Experimental Education , 57, 247-261.
- Cheek, R. James. (2002). An intriduction for helping elementry student reduce test anxiety? Perspective from the field.
- http://www.findaricles.com.
- Ergene, T.(2003). Effective interventions on test anxiety reduction. SchoolPsychology International, VOL. 24, NO. 2. 313–328.
- Evans, Susan & Ferrando, Stephen & Findler, Marianne & Stowell, Charles & Smart, Colette & Haglin, Dean. (2008). Mindfulness-based cognitive therapy for generalized anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorder. Vol. 22, PP. 716-721
- Guida, F. V., & Ludllow, L. H.(1989). A cross-cultural study of test anxiety. Journalof Cross-Culthral Psychology, VOL. 20, NO. 1. 178-190
- Hembree, R. (1988). Correlate, causes, and effects of test anxiety. Review of Educational Research , 58, 47-77.
_ Hofman, G. S., & Sawyer, T. A., & Witt, A. A.(2010). The effect of mindfulness-based therapy on anxiety and depression : A Meta-Analytic Review.Journal of consulting and clinical psychology, Vol. 78, Issue 2. 169-183
- Kabat – zinn, J. (1990). Full catastrophe living: using thewisdom of your body and. mind to face stress, pain andillness. New York: Dell Publishing. Roth, B., & Robbins, D. (2004). Mindfulness-based stress reduction and health related quality of life. Psychosomatic medicine, 66 (1), 113-123.
- Meichenbaum, D. H. & Butler, L.(1980). Toward conceptual model for treatment of test anxiety: Implications for research and treatment. In I. G. Sarason(Ed.), Test anxiety: Theory, research and applications,(pp. 181- 208). Hill Sdale NJ: Erlbaum.
- Segal, Z. V., Williams, J. M. G., & Teasdale, J. D. (2002). Mindfulness-based cognitive therapy for depression. New York: Guilford.
- Vagg, P.R., & Papsdorf, J. D. (1995). Cognitive therapy, study skills training, and biofeedback in P. R. Vagg (Eds.), Test anxiety: theory, assessment, and treatment. Vol. 9, PP. 183-194. Washington, DC: Taylor and Francis.
- Williams, J. G. (2010). Mindfulness and psychological process. Emotion. Vol. 10, Issue,1
- Zarei, E., & Shaikhi, A., & Khajehzadeh Fini, H. (2010). A comparsion of effect of group counselling methods, and cognitive-behavioral to reduce students test anxiety in the university of Hormozgan. Procedia-Social and Behavioral Sciences. Vol. 5, PP. 2256-2261.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,370 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,080 |