
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,291,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,403 |
فرا تحلیل یافتههای مربوط به اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر عملکردهای تحصیلی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، اسفند 1392، صفحه 75-86 اصل مقاله (528.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
منیره صالحی* | ||
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی و دانشجوی دکتری آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای انجام یافته در زمینه اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر عملکردتحصیلی فراگیران است. جامعه پژوهشی، پژوهشهایی است که سؤالهای پژوهشی نسبتاً یکسانی در مورد اثربخشی آموزشهای فراشناختی در عملکرد تحصیلی داشتند و روش آنها نیز آزمایشی بود. روش: با بررسی پیشینه، تعداد 9 پژوهش در زمینه اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایرانی یافت گردید. برای ترکیب نتایج تحقیقات مختلف، از اندازه اثر و فراتحلیل استفاده شد. با توجه به اینکه تعداد مطالعات بررسی شده، بیشتر از 4 ولی کمتر از 25 است، آزمون میانگین p برای ترکیب نتایج آزمونها انتخاب شد و از روش اندازه اثر کوهن نیز برای دستیابی به مقدار اثر کلی استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر عملکردتحصیلی دانشآموزان ایرانی دارای اندازه اثر (d) 16/2 است. با تبدیل متوسط d به مقادیر z در یک منحنی توزیع نرمال، سطح تحت پوشش منحنی نرمال 98/0 بهدست آمد، که مقدار بالایی است. نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزشهای فراشناختی بر عملکردتحصیلی ضروری است برای افزایش یادگیری، این آموزشها در برنامه درسی دانشآموزان گنجانده شود. تنها ارایه محتوی به یادگیرندگان کافی نیست؛ باید راه و روش آموختن مواد ارائه شده را نیز به آنان آموخت. | ||
کلیدواژهها | ||
فراشناخت؛ فراتحلیل؛ پیشرفت تحصیلی و اندازه اثر | ||
مراجع | ||
- ابوالقاسمی، عباس؛ گلپور، رضا؛ نریمانی، محمد و قمری، حسین (1388)؛ بررسی رابطه باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان، مطالعات تربیتی و روان شناسی، 10(3)؛ 20-5. - جباری، سوسن (1384)؛ تأثیر آموزش فراشناختی خواندن با روش یادگیری مشارکتی (CRIC) بر میزان درک مطلب، توانایی طبقهبندی و درک معنا توسط کودکان دیر آموز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز (ویژه نامه علوم تربیتی) 22(4) پیاپی 45: 1-14. - دهقان، مرضیه؛ امیری، شعله و مولوی، حسین (1386)؛ مقایسه اثربخشی آموزش اسنادی و آموزش راهبردهای فراشناختی- اسنادی بر درک مطلب دانش آموزان نارسا خوان دختر. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 7(4): 424-407. - سراج خرمی، ناصر؛ برومندنسب، مسعود و یگانه دوست، عصمت (1389)؛ تأثیر آموزشهای فراشناختی بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان مقطع راهنمایی. یافتههای نو در روانشناسی5 (13): 67-79. - صالحی، جـواد؛ کریمی، یوسف؛ سیف، علیاکبر و دلاور، علی (1381)؛ تأثیر دانش فراشناختی و آموزش روش خودپـرسشگری هدایت شده، بـر عملکرد حل مسأله کـودکان: یک رویکرد فـرآیندگرا، مجلـه روانشناسی 2(8)؛ پیاپی 30: 144-157. - صفری، یحیی و مرزوقی، رحمتاله (1389)؛ مطالعه تجربی بررسی میزان تأثیر آموزش به شیوه فراشناختی بر عملکرد تحصیلی و آگاهیهای فراشناختی دانش آموزان در برنامه درسی علوم دوره راهنمایی. دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد 16 (39): 45-54. - عطار خامنه، فاطمه و سیف، علی اکبر (1388)؛ تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری مطالعه فراشناختی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، پژوهشنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 6(9): 57-74. - فولادچنگ، محبوبه (1384)؛ بررسی تأثیر آموزش فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 14:149-162. - قاضی طباطبایی، محمود و ودادهیر، ابوعلی (1389)؛ تهران: انتشارات جامعه شناسان. - کارشکی، حسین (1381)؛ تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دانشآموزان، مجله روانشناسی 6 (1)؛ پیاپی21: 63-84. - گردانشکن، مریم؛ یارمحمدیان، محمد حسین و عجمی، سیما (1389)، تأثیر تدریس بسته فراشناختی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 10(2): 140-131. - گلاور، ج. ای. برونینگ، آر. اچ (1990)؛ روان شناسی تربیتی، ترجمه کمال خرازی (1375)، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. - لطفآبادی، حسین (1374)؛ مقدمهای بر ترجمه کتاب روان شناسی تربیتی. روان شناسی تربیتی. گیج و بر لاینر- ترجمه خوینژاد و همکاران، مشهد: موسسه انتشارات حکیم فردوسی و پاژ. - متولی، محمدحسین (1376)؛ تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان، پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه تهران. - هومن، حیدر علی (1387)؛ راهنمای عملی فرا تحلیل در پژوهش علمی. تهران: انتشارات سمت. - Baker. L. (1989). Metacognition, comprehention monitoring and the adult reader. Educational Psychology Review, Vol. 2, 1-38. - Chen, L.-J., Ho, R.-G., & Yen, Y.-C. (2010). Marking Strategies in Metacognition-Evaluated Computer-Based Testing. Educational Technology & Society, 13 (1), 246–259. - Cross, D.R. & Pariss, S.G. (1988). Developmental and instructional analyses of childrens metacognition and reading comprehention. Journal of educational psychology, vol. 80, 131-142. - Flawell J. H. (1988). Cognitive development ( 3 td ed ). Englewood cliff N J:prentice- hall. - Gurner, R. (1990). Metacognition and reading comprehention. Ablex. Publishing, norwood. N. j. (reprinted). - Joseph, N. (2010). Metacognition Needed: Teaching Middle and High School Students to Develop Strategic Learning Skills. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth.. 54(2): 99-103.- Kaplan, Avi. (2008). Clarifying Metacognition, Self-Regulation, and Self-Regulated Learning: What’s the Purpose ? Educatinal Psychology Review ; 20:477–484. - Lee, C. B.; Teo, T. & Bergin, D. (2009). Children’s Use of Metacognition in Solving Everyday Problems: An Initial Study from an Asian Context. The Australian Educational Researcher; 36 (3): 89-102. - Legg, A. M. & Locker, J. L. (2009). Math Performance and Its Relationship to Math Anxiety and Metacognition. North American Journal of Psychology; 11(3): 471-486. - Pariss, S.G., Cross, D.R. & Lipson, M. Y. (1984). Informed strategies for learning: A program to improve children reading awareness and comprehention. Journal of educational psy cology; 76: 1239-1252. - Pariss, S.G. & Jacobs, J. E. (1984). The benefits of informed instrouction for childrens reading awareness and comprehention skills. Child development;. 55: 2083- 2093. - Schraw, G. & Moshman D. (1995). Metacognitive theories. Educational Psycology Review; 7(4): 351-371. - Sungur, S. & Senler, B. (2009). An analysis of Turkish high school students’ metacognition and motivation. Educational Research and Evaluation; 15(1): 45–62. - Swanson, H.L. (1990). "Influence of metacognitive knowledge and aptitude on problem solving". Journal of Educational Psychology; 82: 306-314. - Zarei, G. R. (2007).The Development of Metacognition in L2 Reading: A Constructivist Vs Transmissional Model of Learning. Journal of Social Sciences & Humanities of Shiraz University; 26(4,SER. 53): 129-152.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,341 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,627 |